Evropa i Česko čekají na spásný rozjezd autoprůmyslu

Vydáno 24.8.2020

V Evropě se horečně diskutuje o podpoře automobilového průmyslu. Pro některé ekonomiky, včetně té české, se jedná o zásadní segment z hlediska příjmů do státního rozpočtu, zaměstnanosti, inovativnosti i návaznosti dalších odvětví ekonomiky. Propady ve výrobě a prodejích vozů šly v posledních měsících do dvojciferných, a někdy vysoce dvouciferných, čísel. Koronakrize může jen letos zcela vymazat růst autoprůmyslu od roku 2013.

Automobilový průmysl patří mezi odvětví, která byla velmi silně zasažena koronavirovou pandemií. Na vině je přerušení globálních dodavatelských řetězců, na kterých je automotive existenčně závislý. Dále došlo k výpadku na straně poptávky – lidé i firmy odložili nákup automobilu. Vůz rovněž nelze tak jednoduše koupit online, podobně jako zboží denní potřeby. V některých zemích byla zcela pozastavena činnost sítě distributorů. V neposlední řadě pak došlo k nařízení o zastavení výrob ze strany automobilek, které se obávaly šíření nákazy mezi svými zaměstnanci. Mezi zásadní faktory patřil i očekávaný razantní pokles objemů prodeje. Celkové situaci neprospěl ani fakt, že v celosvětové i evropské perspektivě byl už poslední dva roky automobilový průmysl na sestupné trajektorii.  

V předpokládaném epicentru nákazy, v Číně, se odhaduje, že v prvním čtvrtletí klesla výroba osobních a lehkých užitkových vozů meziročně přibližně o polovinu. Ve stejném období Evropa zaznamenala pětinové snížení, Severní Amerika desetinové. Celosvětově se za první kvartál snížila produkce vozů o přibližně čtvrtinu. I když Čína uvádí, že se prodeje vracejí na předkrizovou úroveň, evropští výrobci počítají spíše s pesimističtějším scénářem obnovy trhu.

„Hospodářské prostředí bude i v roce 2020 náročné,“ prohlásil finanční ředitel společnosti Continental Wolfgang Schäfer a dodal: „Vedle poklesu výroby na trh doléhají turbulence z koronavirové epidemie, dále nevyřešené obchodní konflikty, drastické zpřísnění emisních předpisů v Evropě či razantně postupující digitalizace obchodních procesů a produktů globálně propojeného automobilového průmyslu.“ Pro hlubší představu o dopadu krize na tohoto dodavatele do automotive lze uvést, že od poloviny března firma uzavřela více než 40 procent z celkem 249 výrobních závodů po světě. Na začátku května se přechodně nepracovalo ještě v pětině závodů. Firma celosvětově škrtá investice, letos by měly poklesnout asi o pětinu.

Ve Španělsku o 73 procent vozů méně

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) informovalo, že v květnu se prodej nových osobních vozů napříč Evropskou unií snížil o 52,3 procenta na 581 161 vozů (v dubnu byl pokles 76,3 procenta). Od začátku roku do konce května se meziročně prodalo o 41,5 procent vozů méně. Průměrně členské země Evropské unie evidovaly propad o více než 20 procent a v unii se tak za prvních pět měsíců prodalo 3,3 milionu vozů. Největší problémy zatím vykázalo Španělsko, které v květnu uvádělo propad 73 procent. O polovinu méně vozů se prodalo také v Německu, Itálii či Francii. Z hlediska nových registrací v Evropské unii došlo v květnu ke snížení o 44,4 procenta. Poptávka se snížila napříč všemi kategoriemi vozidel. Pokud se podíváme na čtyři největší evropské automobilové trhy, tak ve Španělsku zaznamenali pokles nových registrací o 59 procent, v Německu o téměř 48 procent, následovala Itálie s téměř 37procentním a Francie s 35procentním snížením. Z hlediska prvních pěti měsíců tohoto roku se evropská poptávka po nových vozech scvrkla o 36,7 procenta.

Automobilový průmysl v České republice, která je silně exportně orientovaná a kde většina vyrobených osobních automobilů směřuje na vývoz, byl zasažen nejen poklesem na místním trhu, ale také už zmiňovaným zastavením ekonomik cílových zemí. Podle českého Svazu dovozců automobilů i v květnu pokračoval propad registrací nových osobních automobilů, které tak dosáhly 56 procent loňské úrovně. Podle stejného zdroje registrace nových osobních automobilů od začátku roku do konce května klesly o 30,34 procenta, tedy o 332 338 kusů. Z pohledu značek první „na pásce“ byla Škoda s 28 095 vozy (s podílem na prodaných vozech 37,8 %), dále Hyundai (8,8 %), Volkswagen (8,5 %), Dacia (4,6 %) nebo Toyota (4,5 %). Dlouhodobě nejvíce aut směřuje do firem (za období 1–5 2020 to bylo 72 procent), ale v květnu vzrostl podíl soukromých vozidel na 34 procent.

Stále přibrzděná výroba

Jak jsou na tom české automobilky z hlediska výroby? Rozjíždějí se jen velmi pozvolna. Významný pokles automobilky zaznamenaly nejen v březnu a dubnu, kdy se produkce de facto zastavila, ale také v květnu. Tehdy bylo vyrobeno 62 609 motorových vozidel, tedy meziročně o 52,8 procent méně. Celková čísla kopírují vývoj výroby osobních automobilů, která se i přes postupný restart trhů rozjíždí jen pozvolna, uvádí Sdružení automobilového průmyslu. Od ledna letošního roku se pandemie nového typu koronaviru podepsala na produkci motorových vozidel propadem o 35,7 procent, což je v celkovém součtu více než 223 000 vozidel. Z montážních linek Škody Auto sjelo 263 589 automobilů (-32,8 %), nošovický Hyundai vyrobil 79 790 vozů (-39,5 %) a kolínská TPCA celkem 56 302 aut (-42,3 %).

„Květen se nesl ve znamení pozvolného obnovování výroby ve firmách automobilového průmyslu a vůči dubnu, kdy došlo ke snížení o skoro 90 procent, jsme v tuto chvíli na pozitivní trajektorii. Celé odvětví však nadále zůstává pod tlakem výrazného propadu poptávky. Registrace nových vozů v květnu v Česku poklesly o 44,4 procent. Ekonomická nejistota a s ní spojená zabrzděná spotřebitelská poptávka se tak nadále výrazně projevují na výkonnosti trhu i objemu výroby,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Svaz tlačí na stát, aby výrazněji podpořil ekonomickou obnovu a zaměstnanost. „Bez odbytu totiž nebude výroba, bez výroby nebudou pracovní místa a bez těch nebude odbyt,“ vysvětluje Zdeněk Petzl.

Dařilo se výrobcům autobusů. Jejich největší český producent Iveco obnovil výrobu na začátku května a ihned najel na plnou výrobní kapacitu. Pátý letošní měsíc tak firma vyrobila 358 autobusů, od začátku roku pak celkově 1537 autobusů (-16,1 %). Do vývoje výroby SOR Libchavy se promítl charakter zakázkové výroby a po úspěšném období poklesla výroba od ledna do května meziročně o 26,3 procent na celkových 171 autobusů. Výrobce motocyklů Jawa vyrobil celkem 173 strojů (-79,8 %).

Odepíšeme letos čtvrtinu?

Jaká je budoucnost automobilové branže? Na dalekosáhlé výhledy je zatím brzy. Praxe však ukazuje, že domácnosti i firmy nejeví aktuálně zájem o koupi nového vozu. Nastává období nejistoty, ve kterém bude přehodnocována potřeba nejrůznějších typů výdajů. Zatím vidíme, že pořízení automobilu patří k těm zbytnějším položkám v plánech občanů i společností. Na konci června proto ACEA dost radikálně přepsala výhledy pro evropský automobilový průmysl v tomto roce.

Zatímco ještě v lednu se odhadoval letošní pokles na dvě procenta, revidovaný výhled z konce června hovoří pro tento rok o čtvrtinovém snížení registrací nových vozů v Evropě. Prakticky to znamená, že zatímco vloni se v Evropě prodalo 12,8 milionů vozů, letos to bude pravděpodobně 9,6 milionu aut. Půjde tak o nejnižší číslo od roku 2013, kdy se autoprůmysl zvedl po šesti problematických letech, jež následovaly po poslední finanční krizi. ACEA uvádí, že z pohledu procentuální změny je naznačený výhled tím nejvýraznějším nezdarem, který evropský automobilový sektorů vůbec zaznamenal. „ACEA udržuje naději, že tento dramatický scénář může být zmírněn díky rychlým a silným opatřením ze strany Evropské unie a národních vlád,“ dodal generální ředitel ACEA Eric-Mark Huitema. Podle něj je třeba napříč nastartovat růst prodeje nových vozů, a to napříč Evropou.

 Nově registrované vozy v Evropě

Zdroj: ACEA za vybrané období 2018–2020; údaje za EU a EFTA

Stěžejní autoprůmysl v číslech

Přibližně 13,8 milionů Evropanů pracuje přímo nebo nepřímo v automobilovém průmyslu, což představuje více než 6 % veškerých zaměstnanců v Evropské unii. Z hlediska pracovních míst ve výrobě je v automobilovém průmyslu zaměstnáno 11,4 % Evropanů. Obrat vytvořený automobilovým průmyslem přesahuje 7 % hrubého domácího produktu Evropské unie (v Česku je to 9 %). Automobilový sektor každoročně investuje téměř 60 miliard eur do výzkumu a vývoje.

(jk)

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Asseco

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více