Český průmysl čekají nelehké doby. V situaci, kdy je třeba držet krok se stále silnější konkurencí
v ostatních zemích EU, se potýká s nejhorším vývojem koronavirové krize na světě. Řada firem nebyla
připravená na fungování byznysu v nové době. Některé však rychle přecházejí na nový ERP systém
přinášející zásadní inovace, lepší plánování a revoluční způsob komunikace mezi firmami i zaměstnanci.
Moderní průmysl nejsou jen stroje
České výrobní podniky patří v Evropě k těm pokročilejším, co se adaptace moderních způsobů řízení
týče. Lean manufacturing díky vysokému zastoupení automobilového průmyslu není v Česku cizí a ERP systémy dnes běžně řídí podstatnou část výroby, kde nechybí ani ty nejmodernější výrobní technologie. Jenže stroje jsou jen jednou součástí moderního průmyslu, tou druhou jsou pak lidé.
A právě při práci s lidmi mnohé ERP systémy pokulhávají, což se ve svém důsledku radikálně promítá do
celkové produktivity práce, zejména pak v době karantén, OČR a práce části lidí z domova.
Systém, který vaši zaměstnanci budou chtít používat
Na trh však přichází nový ERP systém, který počítá s novou realitou – HELIOS Nephrite. Společnost
Asseco Solutions, která ERP systémy rodiny HELIOS v Česku vyvíjí, ho od základu postavila podle
reálných požadavků a zkušeností českých firem a jejích zaměstnanců z poslední doby, a na jeho
podobě je to opravdu znát. Ještě před nástupem koronaviru byl přitom nejpalčivějším problémem
přístup uživatelů k ERP systému. V HELIOS Nephrite si proto uživatelské rozhraní podobné tomu
známému z Microsoft Office může každý uživatel plně přizpůsobit podle svých potřeb. Týká se to
položek v menu, tlačítek, a dokonce i barevných schémat. Díky tomu ani noví uživatelé nepotřebují
nijak náročné zaškolování.
Čas na změnu paradigmatu
Aktuálně palčivějším problémem je však komunikace zaměstnanců na dálku. Tu HELIOS Nephrite
mění od samotného základu. Z e-mailů a instant messagingu (IM) ji totiž přesouvá přímo do systému.
To mimo jiné umožňuje zachovat plnou zastupitelnost uživatelů, protože k e-mailům či zprávám na
IM se při náhlé pracovní neschopnosti zaměstnance jeho zástupce nemá jak dostat. Nové komunikační centrum svou logikou nápadně připomíná prostředí sociálních sítí a umožňuje vést diskuse u zcela libovolných položek systému. Upřesňující dotazy k fakturám, objednávkám, žádostem
o OČR, výrobním příkazům, ale také plánům, analýzám apod. lze klást přímo v systému.
Ten umožňuje veřejné i privátní komentáře, označování uživatelů a nabízí notifikace k diskusím přímo
v aplikaci či mobilu.
HELIOS Nephrite proměňuje také logiku mezifiremní komunikace. Tam využívá dnes již běžného
trendu „samoobslužnosti“, kdy lidé běžně preferují přímý přístup k aktuálním informacím
ze systému – např. o fakturách, objednávkách, odvolávkách, reklamacích apod. před dohledáváním informací v e-mailech. Součástí nového ERP systému je tak portálové řešení,
které nabízí externím subjektům zabezpečený přístup k aktuálním informacím, a to včetně možnosti přímého předávání informací (např. v reklamačním řízení).
Mějte svou výrobu pod kontrolou, i finančně
Zásadní inovací je i způsob plánování financí. Systém jednak obsahuje vestavěné business intelligence
a jednak přináší integrovaný nástroj pro řízení projektů, včetně graficky znázorněného plánování
kapacit. To umožňuje flexibilně měnit plány zakázek podle aktuálního stavu zdravých/nemocných
zaměstnanců či externistů, za současného sledování výnosnosti dané zakázky, a to včetně uvážení
např. neustále se měnících měnových kurzů.
Inovace v komunikaci oceňují už první firmy
Velký potenciál v novém HELIOS Nephrite vidí jeden z jeho prvních uživatelů Tereos TTD, tuzemský
největší producent cukru a lihu. Firma při jeho implementaci rozšířila ERP systém o řadu nových
procesů. Nejvíc si pak slibuje od zlepšení v oblasti ergonomie při práci uživatelů a od portálové
komunikace s dodavateli i odběrateli, kteří tak získají online přístup k informacím, které dříve neměli
běžně dostupné. A jak je na tom vaše firma? Spoléháte na zaběhnuté pořádky, nebo plánujete
přizpůsobit se nové době?