Raketové lety do vesmíru jako zdroj znečištění planety

Vydáno 20.7.2021

Přichází další trend, který vede k obrovskému kroku znečištění naší planety. Jedná se o raketové lety do vesmíru některých z miliardářů, kteří ale doufají, že se počet lidí ve vesmíru rozšíří. Jedno odpálení rakety však vyprodukuje až 300 tun oxidu uhličitého. Ten může zůstat ve vyšších vrstvách atmosféry až roky.

 

Minulý týden společnost Virgin Galactic vyvezla Richarda Bransona na okraj vesmíru, zhruba 86 kilometrů nad hladinou světového oceánu. Jeff Bezos, zakladatel Amazonu a jeden z nejbohatších lidí planety, zamíří dnes (úterý 20. července 2021, pozn. red.) o něco výše, a to na takzvanou Kármánovu hranici ležící 100 kilometrů nad zemí. 

 

Ozývají se další zájemci, kteří mají zájem koupit letenky do vesmíru. Společnosti jako SpaceX, Virgin Galactic a Space Adventures chtějí, aby se vesmírný turismus stával běžnějším. Během deseti let by měl dle odhadů tento průmysl představovat objem tří bilionů dolarů. A právě jména jako Elon Musk, Richard Branson a Jeff Bezos vyhodnocují racionálně nové trhy, kterých se mohou zmocnit. V současnosti mají velký náskok, kterého bude těžké dohnat. 

 

Cestu nad zemskou atmosféru můžete sledovat na youtubovém kanálu televize CBSN. Vysílání začíná ve 14.15, samotný let startuje v 15 hodin středoevropského času.  

 

Do vesmírných ambicí investuje Bezos téměř miliardu dolarů ročně. Není jasné, kolik přesně bude zakladatele Amazonu jedenáctiminutový let do vesmíru stát. Ovšem i vysoká částka v rozmezí desítek miliard dolarů se mu do budoucna může vyplatit.

 

Dle Elois Marais, docentky fyzické geografie na londýnské University College, toto zahájení nového soukromého vesmírného průmyslu přijde s obrovskými náklady na životní prostředí. Marais studuje dopad paliv a průmyslového odvětví na atmosféru.

 

K vystřelení rakety od zemské atmosféry je potřeba obrovského množství pohonných látek. U rakety Falcon 9 (SpaceX) je to petrolej a u společnosti NASA se jedná o kapalný vodík (nový Space Launch System). Tato paliva vypouštějí do atmosféry různé látky, včetně oxidu uhličitého, vody, chloru a dalších chemikálií. Emise uhlíku z raket jsou ve srovnání s leteckým průmyslem minimální. Zvyšují se však o 5,6 % ročně. ,,Pro let jednoho dálkového letadla jsou to jedna až tři tuny oxidu uhličitého (na cestujícího),“ říká Marais. Při startu jedné rakety to jsou 200 až 300 tun oxidu uhličitého, které přepraví přibližně čtyři cestující.

 

Emise z raket jsou také emitovány přímo do horních vrstev atmosféry. To znamená, že tam zůstávají po dlouhou dobu – dva až tři roky. Dokonce i voda vstřikovaná do horních vrstev atmosféry, která může vytvářet mraky a mít vliv na oteplování, říká Marais. ,,Může mít dopad i něco tak zdánlivě neškodného, jako je voda.“

 

Blíže k zemi vyzařují všechna paliva obrovské množství tepla, které může přidávat ozon do troposféry, kde působí jako skleníkový plyn a udržuje teplo. Kromě oxidu uhličitého produkují saze také paliva jako petrolej a metan. A ve vyšších vrstvách atmosféry může být ozonová vrstva zničena kombinací prvků ze spalování paliv. 

 

Nová tržní zpráva odhaduje, že globální trh se suborbitální kosmickou dopravou a kosmickou turistikou dosáhne v roce 2031 až 2,58 miliardy dolarů a každý rok poroste o 17,15 %. Odpůrci těchto letů poukazují na klimatické katastrofy na naší planetě. Dle nich by měly být miliardové investice do vesmírných platforem raději investovány pro zlepšení života na Zemi. 

Marais říká, že pro nový vývoj ve vesmíru vždy existuje prvek vzrušení – nicméně stále je nutno být zodpovědný. Vyzývá k opatrnosti, protože průmysl vesmírného cestovního ruchu roste, a říká, že v současné době neexistují žádná mezinárodní pravidla týkající se druhů používaných paliv a jejich dopadu na životní prostředí. ,,V současné době nemáme žádné předpisy týkající se raketových emisí,“ říká. ,,Nastal čas jednat – zatímco si miliardáři stále kupují letenky.“

 

(tk)

 

Zdroj: The Guardian

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Vize digitálního závodu Continental

Vize digitálního závodu Continental

Vydáno 27.7.2021

Koncept digitálního závodu je pojem, který dnes řeší nespočet společností. Jakým způsobem se ,,mění“ společnost Continental Automotive Czech Republic? Jaké trendy udává závod v Brandýse nad Labem, jakožto nominovaný modelový závod pro digitalizaci? Zeptali jsme se Tomáše Vondráka, který jako první Čech usedl do vedení firmy a v současnosti zastává pozici Plant Manager (čtyř závodů […]

TECHNOLOGIE LIBS NA MARSU I V BRNĚ

TECHNOLOGIE LIBS NA MARSU I V BRNĚ

Vydáno 15.6.2021

Rozhovor s doc. Pavlem Pořízkou, Ph.D., vedoucím výzkumného týmu zabývajícího se laserovou spektroskopií, nejen o jejím využití, ale i o vlastním start-upu Lightigo. Úspěchy brněnských vědců s technologií LIBS tak zasahují do širokého spektra odvětví.   Interdisciplinární výzkum a vývoj kombinuje inženýrství, fyziku plazmatu, analytickou chemii, statistiku i například biologii. Jak je vůbec možné a náročné tohle […]

Apple a udržitelnost

Apple a udržitelnost

Vydáno 21.4.2021

Jak se dostat do Apple týmu v Kalifornii? Rozhovor s Honzou Dvorským nejen o jeho cestě vývojáře, ale také o ekologické udržitelnosti společnosti a problematice samotné. Společnost Apple zná jistě každý. Mohl byste nám stručně popsat, jak se tak mladý člověk jako vy dostal až do týmu v Kalifornii? Po vysoké škole na ČVUT v Praze jsem […]

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Vydáno 17.2.2021

Superpočítače pomáhají s koronavirem, termojadernou fúzí, předpovědí počasí a klimatických změn, plánováním chirurgických zákroků nebo optimalizací výrobních procesů v průmyslu. „Srdcem a zároveň mozkem továrny budoucnosti bude superpočítač, který bude zpracovávat a analyzovat data ze všech kamer a senzorů a řídit chod celé továrny včetně vyhodnocování poruch a nutnosti údržby jednotlivých zařízení,“ říká profesor Tomáš […]

Zobrazit Více