Každé auto vyrobené po roce 2027 bude mít pravděpodobně monitorovací systém řízení opilosti

Vydáno 5.8.2021 dadss

Bipartisanský návrh zákona o infrastruktuře obsahuje ustanovení, které nařizuje, aby všechny vozy vyrobené od roku 2027 byly vybaveny monitorovacím systémem opilého řidiče. To má zabránit nehodám, které mají za následek asi deset tisíc úmrtí v USA každý rok. Pokud by toto ustanovení prošlo, zákon by stanovil pevné datum vydání výzkumného programu, na kterém federální vláda a skupina automobilového průmyslu spolupracují více než deset let.

Národní správa bezpečnosti silničního provozu (NHTSA – The National Highway Traffic Safety Administration) uzavřela partnerství s Automobilovou koalicí pro bezpečnost provozu ACTS – Automotive Coalition for Traffic Safety) a průmyslovou skupinou zastupující všechny hlavní výrobce automobilů a vytvořila tak Systém detekce alkoholu řidiče pro bezpečnost (DADSS – Driver Alcohol Detection System for Safety Program). 

DADSS pracuje na dvou samostatných detekčních systémech

Jeden detekuje hladinu alkoholu v krvi z dechu řidiče pomocí okolního vzduchu v kabině auta, které údajně odlišuje dech řidiče od dechu všech cestujících. Druhý používá dotykový senzor s infračervenými světly, který lze integrovat do tlačítka motoru pro spuštění, aby detekoval hladinu alkoholu v krvi přes kůži. Oba jsou navrženy jako pasivní monitorovací systémy, což znamená, že řidič nemusí dělat nic, aby mohl být testován. Pokud systém teoreticky detekuje hladinu alkoholu v krvi nad zákonnou mez, auto nebude moci řídit, ale může jej nechat zůstat zapnuté pro napájení klimatizace nebo nabíjení telefonu. Tato technologie bude licencována s otevřeným zdrojovým kódem, takže ji může používat každý dodavatel nebo výrobce automobilů.

Ačkoli ustanovení v návrhu zákona o infrastruktuře konkrétně neuvádí DADSS, vyzývá ministra dopravy k požadavku, aby všechna osobní vozidla vyrobená po roce 2027 měla pasivní a technologii opilosti a@nbsp;prevenci zhoršené jízdy, což je jasný odkaz na program. Vyloučení řízení pod vlivem alkoholu pomocí pasivního monitorovacího systému samozřejmě zní teoreticky skvěle. Velkou otázkou je, zda tato technologie skutečně funguje. 

DADSS v současné době testuje to, čemu se říká dechový senzor „GEN 3.3“, a říká, že jej nainstaluje do vozových parků s nulovou tolerancí alkoholu pro řidiče koncem tohoto roku. DADSS předpovídá, že příští systém „GEN 4.0“ bude dostatečně spolehlivý a malý, aby se vešel do spotřebních vozidel do roku 2024. 

Další otázkou ohledně monitorovacího systému řízení pod vlivem alkoholu je soukromí uživatelů. Auta jsou nočními můrami v soukromí a shromažďují spoustu údajů o všem, co řidič dělá, od otevření dveří až po připoutání bezpečnostním pásem k místu, kam jede a jakou rychlostí. Donucovací orgány běžně dostávají záruky za vyhledávání dat v informačních a zábavních systémech automobilů. Pokud jsou data o těchto systémech monitorování pasivní jízdy v opilosti uložena v samotném automobilu, je pravděpodobné, že by je mohla získat také policie.

Moderní automobily jsou natolik integrovány s dalšími technologiemi a platformami, že není vždy na automobilkách, jak bezpečná jsou jejich vozidla. Například na začátku letošního roku hackeři prodávali zákaznická data odcizená společnostem Audi a Volkswagen, která byla hostována na nezabezpečeném cloudovém serveru Microsoft Azure. Elektronické přívěsky na klíče jsou notoricky snadno hacknutelné po celá léta. A v roce 2019 hacker získal možnost vzdáleně deaktivovat automobilové motory přihlášením se k tisícům platforem pro sledování vozového parku třetích stran pomocí výchozího hesla „123456.“ (lj)

zdroj: MOTHERBOARD TECH by VICE

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Vize digitálního závodu Continental

Vize digitálního závodu Continental

Vydáno 27.7.2021

Koncept digitálního závodu je pojem, který dnes řeší nespočet společností. Jakým způsobem se ,,mění“ společnost Continental Automotive Czech Republic? Jaké trendy udává závod v Brandýse nad Labem, jakožto nominovaný modelový závod pro digitalizaci? Zeptali jsme se Tomáše Vondráka, který jako první Čech usedl do vedení firmy a v současnosti zastává pozici Plant Manager (čtyř závodů […]

TECHNOLOGIE LIBS NA MARSU I V BRNĚ

TECHNOLOGIE LIBS NA MARSU I V BRNĚ

Vydáno 15.6.2021

Rozhovor s doc. Pavlem Pořízkou, Ph.D., vedoucím výzkumného týmu zabývajícího se laserovou spektroskopií, nejen o jejím využití, ale i o vlastním start-upu Lightigo. Úspěchy brněnských vědců s technologií LIBS tak zasahují do širokého spektra odvětví.   Interdisciplinární výzkum a vývoj kombinuje inženýrství, fyziku plazmatu, analytickou chemii, statistiku i například biologii. Jak je vůbec možné a náročné tohle […]

Apple a udržitelnost

Apple a udržitelnost

Vydáno 21.4.2021

Jak se dostat do Apple týmu v Kalifornii? Rozhovor s Honzou Dvorským nejen o jeho cestě vývojáře, ale také o ekologické udržitelnosti společnosti a problematice samotné. Společnost Apple zná jistě každý. Mohl byste nám stručně popsat, jak se tak mladý člověk jako vy dostal až do týmu v Kalifornii? Po vysoké škole na ČVUT v Praze jsem […]

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Vydáno 17.2.2021

Superpočítače pomáhají s koronavirem, termojadernou fúzí, předpovědí počasí a klimatických změn, plánováním chirurgických zákroků nebo optimalizací výrobních procesů v průmyslu. „Srdcem a zároveň mozkem továrny budoucnosti bude superpočítač, který bude zpracovávat a analyzovat data ze všech kamer a senzorů a řídit chod celé továrny včetně vyhodnocování poruch a nutnosti údržby jednotlivých zařízení,“ říká profesor Tomáš […]

Zobrazit Více