V Norsku vypluje první nákladní loď s nulovými emisemi na světě

Vydáno 26.8.2021 norskonulové emise

Norská společnost Yara International vytvořila první autonomní nákladní loď na světě s nulovými emisemi. Pokud vše půjde podle plánu, loď se vydá na první cestu mezi dvěma norskými městy do konce roku bez posádky. Místo ní budou její pohyby monitorovány ze tří onshore datových kontrolních center.

Nejde o první autonomní loď, tou byl autonomní trajekt spuštěný ve Finsku v roce 2018,  ale je to první plně elektrická kontejnerová loď, tvrdí její výrobci. Loď s názvem Yara Birkeland, vyvinutá chemickou společností Yara International, byla navržena tak, aby snížila emise oxidů dusíku, které jsou toxickými znečišťujícími látkami, skleníkovými plyny a oxidu uhličitého.

Podle Mezinárodní námořní organizace se lodní průmysl v současné době podílí na 2,5 až 3% globálních emisí skleníkových plynů.Téměř veškerá norská elektřina je vyráběna vodní energií, která má obecně mnohem nižší emise uhlíku než spalování fosilních paliv, přestože stále produkuje skleníkové plyny.

Loď byla poprvé vytvořena v roce 2017 ve spolupráci s technologickou firmou Kongsberg Maritime
a stavitelem lodí Vard. Podle Jona Slettena, vedoucího závodu Yarovy továrny v norském Porsgrunnu, je schopen přepravit 103 kontejnerů a maximální rychlost 13 uzlů bude používat baterii 7 MWh s asi tisíckrát větší kapacitou než jeden elektrický vůz.

Kromě toho, že poskytuje ekologičtější možnost ve srovnání s konvenčními nákladními loděmi, Sletten říká, že loď bez posádky znamená nákladově efektivnější provoz.

Zpočátku bude nakládání a vykládání lodi vyžadovat lidi, ale podle Slettena budou všechny operace nakládání, vykládání a kotvení nakonec také fungovat pomocí autonomní technologie. To bude zahrnovat vývoj autonomních jeřábů a obkročných nosičů – vozidel, která umisťují kontejnery na lodě.

Yara Birkeland měla původně odplout v loňském roce, ale pandemie Covid-19 spojená s logistickými výzvami odložila její spuštění.

„Na začátku jsme přeceňovali rozsah tohoto projektu a začali jsme s příliš mnoha aktivitami souběžně,“ říká Sletten. Projekt mimo jiné vyžadoval, aby byly společně s norskými námořními úřady vyvinuty předpisy, které umožní autonomní lodi poprvé plout po vodních cestách země. 

Sletten doufá, že loď letos přepraví svůj první kontejner z města Herøya do Breviku. 

Rudy Negenborn, profesor námořní a dopravní technologie na Delft University of Technology v Nizozemsku, říká, že budoucnost budou plně autonomní plavidla, jako je Yara Birkeland. Dodává však, že je mnoho výzev, které je třeba překonat, než budou moci být autonomní lodě použity pro komerční dlouhé námořní cesty. 

Říká, že navigace provozu ve velkých přístavech (na rozdíl od relativně blízkých vnitrozemských přístavů, kam bude Yara Birkeland plout) by mohla být hlavní překážkou. 

„V určitém okamžiku budou muset tyto lodě začít vzájemně komunikovat, aby si mohly vyměňovat informace a vytvářet cesty, které nejsou v rozporu,“ říká.

Negenborn dodává, že bez posádky na palubě, která by prováděla kontroly údržby, by autonomní lodě potřebovaly vestavěné systémy vlastní diagnostiky se schopností detekovat a řešit problémy nebo volat lidskou pomoc.Kromě technických problémů má při cestování mezi zeměmi také právní důsledky.

Yara Birkeland bude operovat podél norského pobřeží, ale pokud by se dostala dále, pak by se mohla setkat s jinými územními regiony s odlišnými pravidly a předpisy, které je třeba splnit,“ říká Negenborn. 

Přestože Yara International neplánuje přidat do svých operací více autonomních lodí, Sletten říká, že se
v budoucnu můžeme dočkat více prvků technologie AI používaných i na komerčních lodích.

 

 

zdroj: Rochelle Beighton, CNN

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Vize digitálního závodu Continental

Vize digitálního závodu Continental

Vydáno 27.7.2021

Koncept digitálního závodu je pojem, který dnes řeší nespočet společností. Jakým způsobem se ,,mění“ společnost Continental Automotive Czech Republic? Jaké trendy udává závod v Brandýse nad Labem, jakožto nominovaný modelový závod pro digitalizaci? Zeptali jsme se Tomáše Vondráka, který jako první Čech usedl do vedení firmy a v současnosti zastává pozici Plant Manager (čtyř závodů […]

TECHNOLOGIE LIBS NA MARSU I V BRNĚ

TECHNOLOGIE LIBS NA MARSU I V BRNĚ

Vydáno 15.6.2021

Rozhovor s doc. Pavlem Pořízkou, Ph.D., vedoucím výzkumného týmu zabývajícího se laserovou spektroskopií, nejen o jejím využití, ale i o vlastním start-upu Lightigo. Úspěchy brněnských vědců s technologií LIBS tak zasahují do širokého spektra odvětví.   Interdisciplinární výzkum a vývoj kombinuje inženýrství, fyziku plazmatu, analytickou chemii, statistiku i například biologii. Jak je vůbec možné a náročné tohle […]

Apple a udržitelnost

Apple a udržitelnost

Vydáno 21.4.2021

Jak se dostat do Apple týmu v Kalifornii? Rozhovor s Honzou Dvorským nejen o jeho cestě vývojáře, ale také o ekologické udržitelnosti společnosti a problematice samotné. Společnost Apple zná jistě každý. Mohl byste nám stručně popsat, jak se tak mladý člověk jako vy dostal až do týmu v Kalifornii? Po vysoké škole na ČVUT v Praze jsem […]

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Vydáno 17.2.2021

Superpočítače pomáhají s koronavirem, termojadernou fúzí, předpovědí počasí a klimatických změn, plánováním chirurgických zákroků nebo optimalizací výrobních procesů v průmyslu. „Srdcem a zároveň mozkem továrny budoucnosti bude superpočítač, který bude zpracovávat a analyzovat data ze všech kamer a senzorů a řídit chod celé továrny včetně vyhodnocování poruch a nutnosti údržby jednotlivých zařízení,“ říká profesor Tomáš […]

Zobrazit Více