Norská společnost Yara International vytvořila první autonomní nákladní loď na světě s nulovými emisemi. Pokud vše půjde podle plánu, loď se vydá na první cestu mezi dvěma norskými městy do konce roku bez posádky. Místo ní budou její pohyby monitorovány ze tří onshore datových kontrolních center.
Nejde o první autonomní loď, tou byl autonomní trajekt spuštěný ve Finsku v roce 2018, ale je to první plně elektrická kontejnerová loď, tvrdí její výrobci. Loď s názvem Yara Birkeland, vyvinutá chemickou společností Yara International, byla navržena tak, aby snížila emise oxidů dusíku, které jsou toxickými znečišťujícími látkami, skleníkovými plyny a oxidu uhličitého.
Podle Mezinárodní námořní organizace se lodní průmysl v současné době podílí na 2,5 až 3% globálních emisí skleníkových plynů.Téměř veškerá norská elektřina je vyráběna vodní energií, která má obecně mnohem nižší emise uhlíku než spalování fosilních paliv, přestože stále produkuje skleníkové plyny.
Loď byla poprvé vytvořena v roce 2017 ve spolupráci s technologickou firmou Kongsberg Maritime
a stavitelem lodí Vard. Podle Jona Slettena, vedoucího závodu Yarovy továrny v norském Porsgrunnu, je schopen přepravit 103 kontejnerů a maximální rychlost 13 uzlů bude používat baterii 7 MWh s asi tisíckrát větší kapacitou než jeden elektrický vůz.
Kromě toho, že poskytuje ekologičtější možnost ve srovnání s konvenčními nákladními loděmi, Sletten říká, že loď bez posádky znamená nákladově efektivnější provoz.
Zpočátku bude nakládání a vykládání lodi vyžadovat lidi, ale podle Slettena budou všechny operace nakládání, vykládání a kotvení nakonec také fungovat pomocí autonomní technologie. To bude zahrnovat vývoj autonomních jeřábů a obkročných nosičů – vozidel, která umisťují kontejnery na lodě.
Yara Birkeland měla původně odplout v loňském roce, ale pandemie Covid-19 spojená s logistickými výzvami odložila její spuštění.
„Na začátku jsme přeceňovali rozsah tohoto projektu a začali jsme s příliš mnoha aktivitami souběžně,“ říká Sletten. Projekt mimo jiné vyžadoval, aby byly společně s norskými námořními úřady vyvinuty předpisy, které umožní autonomní lodi poprvé plout po vodních cestách země.
Sletten doufá, že loď letos přepraví svůj první kontejner z města Herøya do Breviku.
Rudy Negenborn, profesor námořní a dopravní technologie na Delft University of Technology v Nizozemsku, říká, že budoucnost budou plně autonomní plavidla, jako je Yara Birkeland. Dodává však, že je mnoho výzev, které je třeba překonat, než budou moci být autonomní lodě použity pro komerční dlouhé námořní cesty.
Říká, že navigace provozu ve velkých přístavech (na rozdíl od relativně blízkých vnitrozemských přístavů, kam bude Yara Birkeland plout) by mohla být hlavní překážkou.
„V určitém okamžiku budou muset tyto lodě začít vzájemně komunikovat, aby si mohly vyměňovat informace a vytvářet cesty, které nejsou v rozporu,“ říká.
Negenborn dodává, že bez posádky na palubě, která by prováděla kontroly údržby, by autonomní lodě potřebovaly vestavěné systémy vlastní diagnostiky se schopností detekovat a řešit problémy nebo volat lidskou pomoc.Kromě technických problémů má při cestování mezi zeměmi také právní důsledky.
„Yara Birkeland bude operovat podél norského pobřeží, ale pokud by se dostala dále, pak by se mohla setkat s jinými územními regiony s odlišnými pravidly a předpisy, které je třeba splnit,“ říká Negenborn.
Přestože Yara International neplánuje přidat do svých operací více autonomních lodí, Sletten říká, že se
v budoucnu můžeme dočkat více prvků technologie AI používaných i na komerčních lodích.
zdroj: Rochelle Beighton, CNN