Tatra testuje varianty alternativních pohonů

Vydáno 15.1.2022 Alternativní pohonyTatra

Kopřivnická společnost Tatra Trucks má za sebou úspěšný rok 2021. Otevřela nové Muzeum nákladních automobilů Tatra, přivítala Slovenskou strelu a účastnila se mnoha projektů. ,,Počítáme s větším objemem prodeje vozidel, ale zároveň i náročnějším výrobním programem,” říká  Pavel Lazar, generální ředitel (dale PL) a Kamil Košťál (dále KK), ředitel marketingu.

Když se ohlédneme za předchozím rokem 2021, na jakých zajímavých projektech jste pracovali?

PL: Řadu projektů jsme začali připravovat již v dřívějších letech. Jedná se například o logistická vozidla pro belgickou armádu, kde se nám společně s partnerskou společností DAF podařilo získat zakázku na 876 logistických vozidel. Koncem roku jsme na ní navázali novým kontraktem na 9 tahačů tanků pro stejného zákazníka. Další významný obchodní příklad z jiného segmentu je kontrakt na 46 vozidel pro civilní hasiče v Německu. Na tuto zakázku naváže prodej 76 hasících vozů pro německou armádu, realizovaných ve spolupráci se společností Rosenbauer.

Jak velký význam mají pro Tatru spolupracující firmy?

KK: Tatra samotná je dodavatelem mobility, tzn. především unikátního podvozku vozidla. Kompletní vozidlo tedy vznikne díky spolupráci s řadou českých firem, jako např. Excalibur Army, Tatra Defence Vehicles, THT Polička, Contsystem, Porgest a další. Velmi nás těší, že naše zakázky pomáhají rozvíjet podnikání i dalších českých firem.

Jaký byl plán zakázek versus realita s ohledem na pandemii COVID-19? Vypořádali jste se s nedostatkem dílů?

PL: S handicapy současného trhu se vypořádáváme průběžně, jsou to především nedostatky čipů a specifických dílů (např. kloubové hřídele a jiné nástrahy). Nicméně v tuto chvíli mohu říci, že náš podnikatelský záměr byl splněn a zároveň byl překročen plánovaný prodej nákladních automobilů.

KK: Na rozdíl od našich konkurentů vyrábíme vozidla na zakázku, neprodáváme vozidla z katalogu. Získat tyto zakázky je často otázka více let. Ekonomická nebo pandemická situace se proto projeví spíše v posunech termínů dodání než v rušení nebo navyšování objednávek. Proto byl pro nás rok 2021 úspěšný a i rok 2022 vypadá z pohledu zakázek velmi dobře. 

Tatra testuje alternativní pohony

Pavel Lazar, generální ředitel Tatra

V květnu dorazila do Kopřivnice Slovenská strela, v listopadu bylo otevřeno nové Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici. Čím jsou tyto události zajímavé?

PL: Slovenskou strelu jsme přivítali v Kopřivnici po dvouapůlleté renovaci. Umístili jsme ji do nového objektu depozitu, který se nachází vedle vlakového nádraží Kopřivnice. Tento depozit získal ocenění Stavba roku. Nejedná se pouze o statickou expozici, Slovenská strela umožňuje doložit um našich předků i v reálném provozu. Využíváme ji nejen k prezentačním účelům, ale i k dynamickým jízdám pro naše obchodní partnery, stejně jako partnery našich majitelů, společností Czechoslovak Group a Promet Group. 

Muzeum jsme společně s Moravskoslezským krajem slavnostně otevřeli 16. listopadu 2021. Pro veřejnost bylo otevřeno o den později u příležitosti prvního výročí úmrtí Jiřího Hlacha, zakladatele této sbírky. Muzeum vzniklo rekonstrukcí bývalého objektu slévárny Tatra z roku 1906. V tuto chvíli je zde umístěno 80 historických nákladních vozidel Tatra, řada motorů a dalších dílů, a část historické sbírky motocyklů, které Tatře zapůjčil sochař a architekt Miroslav Rybička. Celkem obsahuje 130 exponátů. Otevřeno je denně kromě pondělí, které slouží k údržbě exponátů. 

Závodní tým TATRA Buggyra Racing si vybral studenta, který se stal členem jeho týmu na přípravné soutěži před Rallye Dakar. O jaký projekt se přesně jedná? 

KK: Již třetím rokem probíhá projekt TATRA do škol, jehož cílem je umožnit studentům technických škol smontovat si v rámci výuky nákladní auto Tatra. Ve spolupráci s konkrétním zákazníkem, dealerem vozidel Tatra, krajským úřadem a danou technickou školou dohodneme projekt, připravíme díly a zaškolíme studenty, kteří poté ve své škole pod naším dozorem auto smontují. My ji otestujeme a zprovozníme. S týmem Buggyra Racing jsme se dohodli na nástavbě projektu. Vybraní studenti z jednotlivých škol absolvovali dovednostní soutěž, jejíž vítěz se zúčastnil přípravné soutěže Buggyra Racing týmu ve Spojených arabských emirátech. Pro ostatní vybrané studenty zajistíme účast na dalších akcích tohoto týmu v Česku. Chceme tímto projektem pomoci přitáhnout mládež k technickým oborům a automobilům.

Tatra testuje alternativní pohony

Kamil Košťál, marketingový ředitel Tatra

Můžete nám prozradit zajímavé investice uvnitř firmy?

PL: Pro nás určitě nejvýznamnější investicí minulého roku bylo dokončení nového Muzea nákladních automobilů Tatra a dokončení stavby depozitu pro národní kulturní památku Slovenská strela. V rámci firmy investujeme desítky milionů korun do výstavby nového servisního centra nákladních automobilů Tatra, které dokončíme zhruba v polovině roku. 

Jaké další investice plánujete během příštích let?

PL: Budou to investice na dokončení již zmíněného servisního centra, především úprav prostor a nového vybavení. Díky tomu můžeme výrazně rozšířit své kapacity pro poskytování služeb zákazníkům. Dále jsou to investice, které nám umožní zproduktivnit výrobu a snížit náklady. Investujeme rovněž do technologií, které vedou k úspoře energií – zateplení, osvětlení, snižování úniku tepla a vod apod. Celkem budeme v letošním roce investovat řádově 300 milionů korun. Klíčové budoucí investice se zaměří na nové generace vozidel Tatra, umožňujících použití alternativních pohonů a elektronických systémů, včetně souvisejících výrobních technologií, zásobníků alternativních paliv apod. Činíme vše pro to, aby i v budoucnosti byla Tatra předmětem touhy našich obchodních partnerů.

Jak se tedy stavíte k vývoji alternativních pohonů?

PL: Myslím si, že alternativní pohony v tuto chvíli zaměstnávají všechny globální automobilky. Momentálně neexistuje jednoznačný názor, jakým směrem se budou pohony u nákladních vozidel vyvíjet. Proto testujeme několik variant alternativních pohonů.

Tatra testuje alternativní pohony

Lukáš Filip, ředitel nového Muzea nákladních aut Tatra

S jakou strategii plánuje Tatra do letošního roku 2022?

PL: Chceme na globálním trhu vystupovat jako aktivní tvůrci výklenku vozidel pro ty nejtěžší terény. Počítáme s větším objemem prodeje vozidel, ale zároveň i náročnějším výrobním programem. Počítáme proto s růstem efektivity jejich produkce.

V čem budou vaše vozy složitější?

PL: Nová vozidla jsou určena pro hasiče a armádu, vždy se jedná o technicky náročná provedení. Na stávajících vozidlech se snažíme o inovace, které přinesou zákazníkovi zvýšení užitných vlastností. A akcelerujeme i přípravu na budoucnost, která je spojena s dříve zmíněnými alternativními pohony vozidel nebo zavedením asistenčních systémů. 

Máte dostatek zaměstnanců? Připravujete pro ně něco nového?

PL: Nedostatek zaměstnanců je jeden z faktorů, který ovlivňuje naše podnikání. Obecně průmysl v České republice trpí nedostatkem zaměstnanců, stejně tak i nám chybí lidé potřební pro nárůst produkce a přípravu nových vozidel v letošním roce. Očekáváme, že si i s tímto úkolem poradíme. Zájemcům nabízíme komplexní práci u nákladních automobilů, což může mít zásadní vliv při rozhodování. Jednou z dalších forem jsou stáže pro studenty.

KK: V Tatře si člověk sáhne na vše, od vývoje, přes technickou přípravu výroby, až po plánování a vlastní výrobu. Není malým kolečkem ve velkém soukolí, pozná fungování firmy ze všech stran. Může se s finálním produktem svézt. Má možnost vidět historii vozidel v muzeu Tatra, svézt se Slovenskou strelou. Pestrost práce, neustálý osobní rozvoj, spoustu zaměstnaneckých výhod a zapojení se do aktivit, které jinde nezažije, jsou hlavní pozitiva, která našim potenciálním zaměstnancům nabízíme. 

Tatra testuje alternativní pohony

Budete se letos účastnit zajímavých veletrhů? Případně kam můžeme čtenáře pozvat?

PL: Budeme se účastnit veletrhu EUROSATORY v Paříži, Interschutz v Německu, veletrhu v Indii a dalších, ale tyto jsou pro nás nejvýznamnější. 

KK: V České republice se účastníme vojenské výstavy IDET v Brně, různých cestářských roadshows. Dále v rámci letošních oslav výročí Emila Zátopka a Ignáce Šustaly budeme pořádat akce pro veřejnost společně s městem Kopřivnice. U příležitosti předsednictví České republiky v Evropské Unii přivítáme 8. července v Tatře členy Evropského Parlamentu. Pandemii COVID-19 se snažíme brát jako okrajovou podmínku a chceme udělat vše pro to, aby tyto akce proběhly za každé situace.

Neodmyslitelnou součástí existence úspěšné firmy jsou projekty společenské odpovědnosti, mezi které se dá nepochybně zařadit i nové tatrovácké muzeum. Co dalšího si zaslouží vyzdvihnout?

KK: Tatra podporuje celou řadu sportovních a kulturních aktivit souvisejících s naším regionem, tím se nelišíme od jiných společností. Vyzdvihl bych ale naši pomoc Hasičskému záchrannému sboru. Tatra hasičům zapůjčila pět sklápěček na odklízení suti po tornádu na Jižní Moravě a na svoje náklady vyslala tovární servisní tým na podporu českých hasičů pomáhajících při letních požárech v Řecku. Ještě si dovolím uvést jednu zajímavost, která mimo Kopřivnici není příliš známá: naší automobilce patří i Větřkovická přehrada, nádrž, která v případě potřeby slouží pro zásobování Tatry vodou. O nádrž se staráme a zvelebujeme i její okolí, aby kromě hospodářského významu sloužila i rybářům či rekreantům. 

(tk)

DAF 

Rosenbauer.

Excalibur Army

Tatra Defence Vehicles

THT Polička

Contsystem

Porgest 

Czechoslovak Group 

Promet Group

 

 

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

P-D Refractories CZ a.s. – lídr na poli žárovzdorných materiálů

P-D Refractories CZ a.s. – lídr na poli žárovzdorných materiálů

Vydáno 24.6.2022

P-D Refractories CZ a.s. je jedním z největších výrobců a dodavatelů žárovzdorných výrobků a surovin v Evropě. Na primární položky produkce, novinky a úskalí spojená s energetickou krizí a konfliktem na Ukrajině jsme se zeptali Ing. Jiřího Kyncla, generálního ředitele společnosti.     Vaší vizí jsou stále lepší výrobky a služby pro Vaše zákazníky. Můžete nám […]

Profesionálně od podlahy až po střechu

Profesionálně od podlahy až po střechu

Vydáno 24.6.2022

Polyuretanová, tedy PUR pěna je jedním z nejlehčích a nejlepších izolantů. Způsob, jakým se pěna aplikuje, řeší spoustu kritických detailů, se kterými se řemeslníci potýkají u jiných izolantů, které musí opracovat, tvarovat, spojovat či lepit. Jaké typy střech se PUR pěnou izolují? K čemu se PUR pěna používá ve filmovém a zábavním průmyslu? Jak přispívá […]

Tradiční dodavatel v netradiční době

Tradiční dodavatel v netradiční době

Vydáno 24.6.2022

Společnost Doosan Škoda Power s.r.o., výrobce parních turbín a souvisejících energetických zařízení, má za sebou dlouhou a úspěšnou historii 118 let a více než 650 dodaných strojů o souhrnném výkonu 130 GW po celém světě. Štepán Šmida, který ve společnosti působí na pozici Business Development Manager, na Dnech teplárenství a energetiky mluvil o možnostech, které […]

ESG projekty pro zdravější životní prostředí

ESG projekty pro zdravější životní prostředí

Vydáno 23.6.2022

Naše produkty vyrábíme ze surovin, které si bereme z přírody. Přetváříme je do přírodního stavebního materiálu, ze kterého umožňujeme našim zákazníkům stavět zdravé a udržitelné bydlení. Naše společnost je vedena snahou vracet přírodě, když si z ní něco bereme, a proto jsme v letošním roce zintenzivnili práci na projektech, které jsou spojené s ochranou a […]

Zobrazit Více