Kopřivnická společnost Tatra Trucks má za sebou úspěšný rok 2021. Otevřela nové Muzeum nákladních automobilů Tatra, přivítala Slovenskou strelu a účastnila se mnoha projektů. ,,Počítáme s větším objemem prodeje vozidel, ale zároveň i náročnějším výrobním programem,” říká Pavel Lazar, generální ředitel (dale PL) a Kamil Košťál (dále KK), ředitel marketingu.
Když se ohlédneme za předchozím rokem 2021, na jakých zajímavých projektech jste pracovali?
PL: Řadu projektů jsme začali připravovat již v dřívějších letech. Jedná se například o logistická vozidla pro belgickou armádu, kde se nám společně s partnerskou společností DAF podařilo získat zakázku na 876 logistických vozidel. Koncem roku jsme na ní navázali novým kontraktem na 9 tahačů tanků pro stejného zákazníka. Další významný obchodní příklad z jiného segmentu je kontrakt na 46 vozidel pro civilní hasiče v Německu. Na tuto zakázku naváže prodej 76 hasících vozů pro německou armádu, realizovaných ve spolupráci se společností Rosenbauer.
Jak velký význam mají pro Tatru spolupracující firmy?
KK: Tatra samotná je dodavatelem mobility, tzn. především unikátního podvozku vozidla. Kompletní vozidlo tedy vznikne díky spolupráci s řadou českých firem, jako např. Excalibur Army, Tatra Defence Vehicles, THT Polička, Contsystem, Porgest a další. Velmi nás těší, že naše zakázky pomáhají rozvíjet podnikání i dalších českých firem.
Jaký byl plán zakázek versus realita s ohledem na pandemii COVID-19? Vypořádali jste se s nedostatkem dílů?
PL: S handicapy současného trhu se vypořádáváme průběžně, jsou to především nedostatky čipů a specifických dílů (např. kloubové hřídele a jiné nástrahy). Nicméně v tuto chvíli mohu říci, že náš podnikatelský záměr byl splněn a zároveň byl překročen plánovaný prodej nákladních automobilů.
KK: Na rozdíl od našich konkurentů vyrábíme vozidla na zakázku, neprodáváme vozidla z katalogu. Získat tyto zakázky je často otázka více let. Ekonomická nebo pandemická situace se proto projeví spíše v posunech termínů dodání než v rušení nebo navyšování objednávek. Proto byl pro nás rok 2021 úspěšný a i rok 2022 vypadá z pohledu zakázek velmi dobře.

Pavel Lazar, generální ředitel Tatra
V květnu dorazila do Kopřivnice Slovenská strela, v listopadu bylo otevřeno nové Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici. Čím jsou tyto události zajímavé?
PL: Slovenskou strelu jsme přivítali v Kopřivnici po dvouapůlleté renovaci. Umístili jsme ji do nového objektu depozitu, který se nachází vedle vlakového nádraží Kopřivnice. Tento depozit získal ocenění Stavba roku. Nejedná se pouze o statickou expozici, Slovenská strela umožňuje doložit um našich předků i v reálném provozu. Využíváme ji nejen k prezentačním účelům, ale i k dynamickým jízdám pro naše obchodní partnery, stejně jako partnery našich majitelů, společností Czechoslovak Group a Promet Group.
Muzeum jsme společně s Moravskoslezským krajem slavnostně otevřeli 16. listopadu 2021. Pro veřejnost bylo otevřeno o den později u příležitosti prvního výročí úmrtí Jiřího Hlacha, zakladatele této sbírky. Muzeum vzniklo rekonstrukcí bývalého objektu slévárny Tatra z roku 1906. V tuto chvíli je zde umístěno 80 historických nákladních vozidel Tatra, řada motorů a dalších dílů, a část historické sbírky motocyklů, které Tatře zapůjčil sochař a architekt Miroslav Rybička. Celkem obsahuje 130 exponátů. Otevřeno je denně kromě pondělí, které slouží k údržbě exponátů.
Závodní tým TATRA Buggyra Racing si vybral studenta, který se stal členem jeho týmu na přípravné soutěži před Rallye Dakar. O jaký projekt se přesně jedná?
KK: Již třetím rokem probíhá projekt TATRA do škol, jehož cílem je umožnit studentům technických škol smontovat si v rámci výuky nákladní auto Tatra. Ve spolupráci s konkrétním zákazníkem, dealerem vozidel Tatra, krajským úřadem a danou technickou školou dohodneme projekt, připravíme díly a zaškolíme studenty, kteří poté ve své škole pod naším dozorem auto smontují. My ji otestujeme a zprovozníme. S týmem Buggyra Racing jsme se dohodli na nástavbě projektu. Vybraní studenti z jednotlivých škol absolvovali dovednostní soutěž, jejíž vítěz se zúčastnil přípravné soutěže Buggyra Racing týmu ve Spojených arabských emirátech. Pro ostatní vybrané studenty zajistíme účast na dalších akcích tohoto týmu v Česku. Chceme tímto projektem pomoci přitáhnout mládež k technickým oborům a automobilům.

Kamil Košťál, marketingový ředitel Tatra
Můžete nám prozradit zajímavé investice uvnitř firmy?
PL: Pro nás určitě nejvýznamnější investicí minulého roku bylo dokončení nového Muzea nákladních automobilů Tatra a dokončení stavby depozitu pro národní kulturní památku Slovenská strela. V rámci firmy investujeme desítky milionů korun do výstavby nového servisního centra nákladních automobilů Tatra, které dokončíme zhruba v polovině roku.
Jaké další investice plánujete během příštích let?
PL: Budou to investice na dokončení již zmíněného servisního centra, především úprav prostor a nového vybavení. Díky tomu můžeme výrazně rozšířit své kapacity pro poskytování služeb zákazníkům. Dále jsou to investice, které nám umožní zproduktivnit výrobu a snížit náklady. Investujeme rovněž do technologií, které vedou k úspoře energií – zateplení, osvětlení, snižování úniku tepla a vod apod. Celkem budeme v letošním roce investovat řádově 300 milionů korun. Klíčové budoucí investice se zaměří na nové generace vozidel Tatra, umožňujících použití alternativních pohonů a elektronických systémů, včetně souvisejících výrobních technologií, zásobníků alternativních paliv apod. Činíme vše pro to, aby i v budoucnosti byla Tatra předmětem touhy našich obchodních partnerů.
Jak se tedy stavíte k vývoji alternativních pohonů?
PL: Myslím si, že alternativní pohony v tuto chvíli zaměstnávají všechny globální automobilky. Momentálně neexistuje jednoznačný názor, jakým směrem se budou pohony u nákladních vozidel vyvíjet. Proto testujeme několik variant alternativních pohonů.

Lukáš Filip, ředitel nového Muzea nákladních aut Tatra
S jakou strategii plánuje Tatra do letošního roku 2022?
PL: Chceme na globálním trhu vystupovat jako aktivní tvůrci výklenku vozidel pro ty nejtěžší terény. Počítáme s větším objemem prodeje vozidel, ale zároveň i náročnějším výrobním programem. Počítáme proto s růstem efektivity jejich produkce.
V čem budou vaše vozy složitější?
PL: Nová vozidla jsou určena pro hasiče a armádu, vždy se jedná o technicky náročná provedení. Na stávajících vozidlech se snažíme o inovace, které přinesou zákazníkovi zvýšení užitných vlastností. A akcelerujeme i přípravu na budoucnost, která je spojena s dříve zmíněnými alternativními pohony vozidel nebo zavedením asistenčních systémů.
Máte dostatek zaměstnanců? Připravujete pro ně něco nového?
PL: Nedostatek zaměstnanců je jeden z faktorů, který ovlivňuje naše podnikání. Obecně průmysl v České republice trpí nedostatkem zaměstnanců, stejně tak i nám chybí lidé potřební pro nárůst produkce a přípravu nových vozidel v letošním roce. Očekáváme, že si i s tímto úkolem poradíme. Zájemcům nabízíme komplexní práci u nákladních automobilů, což může mít zásadní vliv při rozhodování. Jednou z dalších forem jsou stáže pro studenty.
KK: V Tatře si člověk sáhne na vše, od vývoje, přes technickou přípravu výroby, až po plánování a vlastní výrobu. Není malým kolečkem ve velkém soukolí, pozná fungování firmy ze všech stran. Může se s finálním produktem svézt. Má možnost vidět historii vozidel v muzeu Tatra, svézt se Slovenskou strelou. Pestrost práce, neustálý osobní rozvoj, spoustu zaměstnaneckých výhod a zapojení se do aktivit, které jinde nezažije, jsou hlavní pozitiva, která našim potenciálním zaměstnancům nabízíme.
Budete se letos účastnit zajímavých veletrhů? Případně kam můžeme čtenáře pozvat?
PL: Budeme se účastnit veletrhu EUROSATORY v Paříži, Interschutz v Německu, veletrhu v Indii a dalších, ale tyto jsou pro nás nejvýznamnější.
KK: V České republice se účastníme vojenské výstavy IDET v Brně, různých cestářských roadshows. Dále v rámci letošních oslav výročí Emila Zátopka a Ignáce Šustaly budeme pořádat akce pro veřejnost společně s městem Kopřivnice. U příležitosti předsednictví České republiky v Evropské Unii přivítáme 8. července v Tatře členy Evropského Parlamentu. Pandemii COVID-19 se snažíme brát jako okrajovou podmínku a chceme udělat vše pro to, aby tyto akce proběhly za každé situace.
Neodmyslitelnou součástí existence úspěšné firmy jsou projekty společenské odpovědnosti, mezi které se dá nepochybně zařadit i nové tatrovácké muzeum. Co dalšího si zaslouží vyzdvihnout?
KK: Tatra podporuje celou řadu sportovních a kulturních aktivit souvisejících s naším regionem, tím se nelišíme od jiných společností. Vyzdvihl bych ale naši pomoc Hasičskému záchrannému sboru. Tatra hasičům zapůjčila pět sklápěček na odklízení suti po tornádu na Jižní Moravě a na svoje náklady vyslala tovární servisní tým na podporu českých hasičů pomáhajících při letních požárech v Řecku. Ještě si dovolím uvést jednu zajímavost, která mimo Kopřivnici není příliš známá: naší automobilce patří i Větřkovická přehrada, nádrž, která v případě potřeby slouží pro zásobování Tatry vodou. O nádrž se staráme a zvelebujeme i její okolí, aby kromě hospodářského významu sloužila i rybářům či rekreantům.
(tk)
DAF
Rosenbauer.
Excalibur Army
Tatra Defence Vehicles
THT Polička
Contsystem
Porgest
Czechoslovak Group
Promet Group