Šéf společnosti BP (dříve British Petroleum) Bernard Looney sází na vodík, který bude sloužit k zajištění provozu nízkouhlíkových podniků v budoucnosti, protože je zjevné, že vlády ekonomicky silných zemí vynakládají dostatečně zajímavý objem finančních prostředků na rozvoj tohoto paliva pro budoucí dekarbonizaci průmyslu.
Nízkouhlíkový vodík bude podle všeho hrát významnou roli při snižování emisí skleníkových plynů z těžkého průmyslu a některých druhů dopravy. Jeho výroba je však doposavad nákladná a potřebuje vládní podporu, aby mohl konkurovat fosilním palivům. Například Spojené státy nabízejí velké pobídky pro jeho výrobu v rámci zákona prezidenta Joea Bidena o snížení inflace (IRA) v hodnotě 430 miliard dolarů.
„Společnost BP tak rychle reaguje na tyto podmínky a plánuje vybudování velkého nízkouhlíkového vodíkového centra v okolí své rafinerie Whiting ve státě Indiana”, uvedl pro agenturu Reuters Tomeka McLeod, nově jmenovaný šéf vodíkového oddělení BP ve Spojených státech. BP přepracovala svou strukturu a vytvořila specializovanou vodíkovou divizi, kterou vede Felipe Arbelaez. Společnost také provedla několik investic do velkých vodíkových projektů, mimo jiné v Austrálii, Evropě a Británii. Investice BP do technologií pro nízkouhlíkový vodík byly doposavad zatím skromné, ale očekává se, že do konce desetiletí (po zahájení projektů) vzrostou na stovky milionů, uvedly zdroje společnosti.
Většina vodíku se v současnosti používá při rafinaci ropy a v průmyslu hnojiv a obvykle se vyrábí zahříváním zemního plynu, což je vysoce znečišťující proces, známý jako šedý vodík. Pokud se však zachytí znečišťující emise, stane se z šedého vodíku „modrý vodík“. Existuje také „zelený vodík“, který se vyrábí štěpením vody pomocí elektrolýzy poháněné obnovitelnými zdroji.
Podle analytiků nabízí IRA daňovou úlevu ve výši 3 dolarů na kilogram čistého vodíku, čímž se zelený vodík dostane na úroveň nebo dokonce pod úroveň nákladů na šedý a modrý vodík. „Dotace umožní zelenému a modrému vodíku konkurovat šedému vodíku, což spotřebitelům umožní přejít na čistší palivo”, řekl McLeod.
Jednou z výhod vodíku, ať už „jen” šedého, nebo i modrého a zeleného, je fakt, že pro jeho využití v průmyslu, je možné přebudovat struktury využívající v tuto chvíli zemní plyn. Pro výrobní závody se tak může stát zajímavou alternativou při přechodu od klasické energetiky k směru požadované udržitelnější koncepce. Stane se tak dlouholetá ikona ropného průmyslu (BP) podobně významným hráčem v novém odvětví?