Umělá inteligence (AI) způsobila revoluci ve školství, přinášející jak obavy, tak i nové příležitosti. Zatímco v roce 2023 pouze 19 % učitelů souhlasilo s využitím AI ve školním prostředí, dnes je situace zcela jiná. AI se stala běžnou součástí života celé společnosti a školy hrají významnou roli v edukaci o jejím správném používání.
Studenti často předčí své učitele v používání nástrojů generativní AI, jako jsou ChatGPT, Photomath, Google Gemini a Microsoft Copilot. Tato skutečnost představuje výzvu pro pedagogy, kteří musí držet krok s rychle se vyvíjejícími technologiemi. Přibývá však pedagogů, kteří přijali AI jako pomocníka při přípravě na hodiny, personalizaci výuky a tvorbě a hodnocení testů. Jazykáři a učitelé matematiky patří mezi ty, kteří AI ve výuce využívají nejvíce.
„Vždy se mluvilo o překotném rozvoji informačních technologií, ale umělá inteligence předčila vše dosud řečené – během dvou let AI vstoupila do běžného života celé společnosti. Pochopit ji a správně používat není úkolem jen menší skupiny ajťáků, ale všech uživatelů moderních online aplikací. A škola v této edukaci hraje významnou roli. Zvlášť ve středoškolském vzdělávání je rozmach možností umělé inteligence velká výzva, jelikož sami studenti nástroje generativní AI, jako je ChatGPT, Photomath, Google Gemini, Microsoft Copilot a další, běžně používají. A oproti učitelům v tom mají často značný náskok. Přibývá ale pedagogů, kteří umělou inteligenci přijali za skvělého pomocníka, například v přípravě do hodin, pro personalizaci výuky nebo v tvorbě a hodnocení testů. Přímo ve výuce ji hojně využívají jazykáři, ale i učitelé matematiky. Není to jen o zjednodušení práce učitele, výstupy z AI samozřejmě přichází také směrem od studentů, takže je třeba tomu přizpůsobit styl výuky,“ uvedl Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).
Implementace AI na středních školách zůstává náročná, především kvůli rigidní struktuře školních vzdělávacích programů, časové náročnosti příprav, nedostatku finančních zdrojů a obavám učitelů z nedostatečné odbornosti. Přibližně 50 % učitelů se zdráhá učit AI kvůli své nízké „odbornosti“. Vzdělávací organizace jako JA Czech nabízejí programy zaměřené na pochopení AI, které pomáhají učitelům překonat tyto překážky.
„Záleží na jednotlivých pedagozích, jak citlivě dokáží umělou inteligenci se všemi výhodami i riziky do výuky zahrnout. Učitelům, kteří byli už dřív zvyklí se na hodiny připravovat s pomocí internetu a vzdělávat žáky podle aktuálních trendů, šetří nástroje AI spoustu času. Pak jsou tu ale učitelé, kteří nemají chuť ve výuce cokoli měnit a dokola čerpají z letitých materiálů. Ti pak musí počítat s tím, že například tradiční zadávání úkolů už studenti s pomocí AI dokáží vyřešit během chvilky a přínos takové domácí přípravy se rychle vytrácí,“ míní Martin Vodička.
AI není jen nástrojem, ale i příležitostí ukázat studentům, jak inovace a kreativita souvisí s jejich budoucností. Generativní AI pomáhá studentům při studiu jazyků, psaní esejí a řešení komplexních problémů v matematice. Studenti si zvykli klást AI dotazy na různá témata a dostávat srozumitelné odpovědi.
Je důležité klást důraz na schopnost kriticky myslet, zvyšovat povědomí o etice a technologiích a pochopit rizika spojená s AI. Podle výzkumu Pedagogické fakulty Univerzity Palackého se 26 % žáků na základních a středních školách pravidelně setkává s nástroji AI, zatímco více než čtvrtina o umělé inteligenci ve škole nikdy neslyšela.

Odborníci se neobávají, že by mladá generace kvůli AI „přestala myslet“. Naopak, studenti vnímají AI jako užitečný nástroj, nikoli jako něco, co je nahradí. Je důležité kultivovat odpovědný přístup k AI a najít rovnováhu mezi využíváním technologií a tradičními metodami učení.
Zdroj: Pexels
Podle nejnovějšího výzkumu Pedagogické fakulty Univerzity Palackého se na základních a středních školách s nástroji AI pravidelně setkává 26 procent žáků. Naopak více než čtvrtina o umělé inteligenci ve škole nikdy neslyšela.
„Umělá inteligence nabízí skvělé nástroje všem uživatelům technologií, ve školství je ale nutné hodně brzdit, kdy a jak je dětem povolit používat, aby z nich nevyrostly pouze komunikátoři s AI. Chceme-li, aby nám umělá inteligence sloužila dobře a generovala správné výsledky, je třeba se umět ptát, pokládat jasně formulované dotazy, a to bez základních vědomostí o jakékoli problematice dost dobře nejde. Je na učitelích, aby nalezli tu hranici, kdy žáci mohou ve vyučování s AI pracovat, objevovat, co dokáže, a kdy pedagog řekne ne, teď se potřebujeme látku naučit přesně s danými postupy, dostat ji do hlavy a teprve v následujícím kroku můžeme věc rozvíjet s umělou inteligencí,“ podotkl Martin Vodička.
Pro pedagogy existuje řada školení a programů zaměřených na práci s umělou inteligencí (AI) ve vzdělávání. Zde jsou některé z dostupných možností:
- Kurz „Artificial Intelligence for teachers“ od European School Education Platform. Tento online kurz poskytuje pedagogům základní znalosti o AI a jejím využití ve vzdělávání. Zahrnuje témata jako úvod do AI, role AI v moderním vzdělávání a etické aspekty využívání AI ve výuce.
- Kurz „AI for Educators“ od Microsoftu. Tento bezplatný, samostudijní kurz pokrývá základní koncepty AI, techniky, nástroje a praktické aplikace pro zlepšení výuky a učení. Zaměřuje se na odpovědné využívání AI ve vzdělávání a praktické strategie pro efektivní využití AI nástrojů.
- „Generative AI for Educators and Teachers“ od společnosti Monsha. Tento krátký, 20-30 minutový kurz poskytuje praktické způsoby využití AI nástrojů pro plánování lekcí, tvorbu zdrojů a zapojení studentů.
- „AI 101 for Teachers“ od Code.org. Tento kurz je zaměřen na K-12 pedagogy a poskytuje základy AI, její dopady na společnost a vzdělávání a strategie pro představení AI konceptů studentům.
- Europass Teacher Academy nabízí více než 20 kurzů zaměřených na AI pro učitele. Tyto kurzy pokrývají různá témata, od základního využití AI nástrojů až po pokročilé strategie integrace AI do výuky.
- Kurz „Artificial Intelligence (AI) in the Classroom“ od Euromentoru. Tento kurz je naplánován na duben a červenec 2025 a zaměřuje se na prozkoumání dynamického světa AI ve vzdělávacím prostředí.
Tyto kurzy a programy jsou navrženy tak, aby pedagogům pomohly porozumět AI, naučit se ji efektivně využívat ve výuce a připravit studenty na budoucnost, ve které bude AI hrát stále významnější roli. Většina z nich je dostupná online a nabízí flexibilní možnosti studia.
Obavy, že by kvůli umělé inteligenci mladá generace „přestala myslet“, odborníci nemají. Právě naopak, jak uvádí Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka Samsungu:
„Pro studenty jsou nové technologie přirozenou součástí života, používají je, aby si spoustu věcí usnadnili, a nebojí se experimentovat. Když jsme letos vyhlásili téma 4. ročníku programu Solve for Tomorrow pro náctileté inovátory – AI: Cesta k udržitelnější budoucnosti?, ani jsme netušili, jak zajímavé nápady na projekty s enviromentálním a sociálním přesahem se nám sejdou. A možná překvapivý je fakt, že většina z nich využívá AI jako nástroj k řešení problému. Nevidíme, že by studenti využili umělou inteligenci k vytvoření samotného nápadu nebo celé prezentace, bez jejich vlastního aktivního zapojení. Někteří uvádí, že jim AI pomohla s brainstormingem nebo generováním obrázků, ale nevidíme, že by AI v této fázi nadužívali nebo zneužívali. Z toho usuzujeme, že studenti vnímají umělou inteligenci jako užitečný nástroj, a ne nutně jako něco, co nás nebo je nahradí, a to si myslím je důležité, odpovědný přístup k AI, který bychom chtěli kultivovat,“ sdělila Zuzana Mravík Zelenická.
Zdroj: redakce, přepracovaná TZ,