0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Analýza: Automobilky jsou tahouny českého průmyslu, v prvním čtvrtletí vyrobily skoro 400 tisíc aut.

Nejúspěšnější první čtvrtletí v historii České republiky. Tak hodnotí automobilky letošní první 3 měsíce z pohledu počtu vyrobených aut. Toto odvětví díky tomu potvrzuje svoji pozici tahouna české ekonomiky. Důvodem zvýšené výroby je podle odborníků hlavně nedostatek nových aut na trhu z předchozích let.

Více osobních i nákladních aut, autobusů a motocyklů. Firmám v České republice vyrábějícím vozidla se na začátku letošního roku podle poslední statistiky výrazně dařilo. Sdružení automobilového průmyslu uvádí, že se v Česku vyrobilo 394 443 osobních aut, což je meziročně o 11,5 % více. Dařilo se ale i firmám v dalších oblastech. V prvním čtvrtletí vyrobily 1 175 autobusů, meziročně o 6,7 % více, 405 nákladních vozidel Tatra, o 12,2 % více, a 241 motocyklů Jawa, o 31,7 % více.

„Český automobilový průmysl v letošním roce těží z odstávek a nedostatku komponentů v posledních letech. Zadržená poptávka se nyní promítá do prodejů a následně pak i do výroby. Automobilový průmysl je tahounem české ekonomiky, což nyní ještě zvyšuje již tak významnou koncentraci tohoto sektoru v průmyslu České republiky,“ popisuje Ondřej Makeš, analytik rizik Bibby Financial Services.

Nejprodávanější je Škoda Octavia

Největší podíl na vyrobených autech má tradičně automobilka Škoda Auto. Za první tři měsíce roku dodala po celém světě 220 500 vozů, což znamená meziroční nárůst o 5,2 %. Nejprodávanějším modelem značky zůstává Octavia s 61 200 dodanými vozy. „Obzvláště dobře se nám daří na evropských trzích. Německo dosáhlo nejvyššího absolutního nárůstu prodeje o 3 300 vozů. Těsně následují Polsko a Irsko, kde jsme také zaznamenali výrazný nárůst podílu na trhu. V obou zemích se blíží hranici 11 procent,“ říká Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro prodej a marketing.

Kromě toho Škoda Auto hlásí i nárůst zájmu o elektromobily. Dodávky plně elektrických modelů Enyaq meziročně vzrostly o 12,3 % na 14 000 kusů. V České republice se tento model stal za první čtvrtletí nejprodávanějším elektromobilem a získal 17,8% podíl na trhu. V Německu se umístil jako druhý nejprodávanější elektrický model.

Celkově bylo v České republice od začátku roku do konce března vyrobeno celkem 27 024 elektrických vozidel, z nichž 19 246 bylo čistě elektrických a 7 778 s plug-in hybridním pohonem.

Na zlepšení průmyslu výroba aut nestačí

Podle Ondřeje Makeše z Bibby Financial Services je zarážející to, že ani rekordní čísla v oblasti výroby aut nestačí k tomu, aby se český průmysl výrazněji vzchopil. „I přes výborná čísla automobilového odvětví zůstává sektor průmyslu v České republice již téměř dva roky ve významném útlumu,“ upozorňuje Ondřej Makeš.

Jeho slova potvrzují i poslední údaje Českého statistického úřadu. Podle nich průmyslová produkce v březnu meziročně reálně klesla o 2,7 % a meziměsíčně byla nižší o 1,6 %. „Může za to mimo jiné pokračující pokles ve výrobě strojů a zařízení, který zasáhl již většinu oborů tohoto odvětví,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky Českého statistického úřadu.

Výzva pro výrobu aut v ČR: ceny energií

O to více bude podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna důležité to, aby si automobilový průmysl svoji pozici udržel i do budoucna. „Musíme pracovat na tom, abychom globálně konkurenceschopné podmínky výroby v České republice, respektive Evropské unii, udrželi i nadále, například pokud jde o aktuální negativní výhled na růst cen energií,“ říká Martin Jahn.

S podobnými problémy však bojují automobilky po celé Evropě. Podle průzkumu společnosti ABB, který každoročně sleduje vývoj situace v automobilovém průmyslu, více než polovina (53 %) všech evropských respondentů považuje rostoucí náklady na energie za jeden ze tří hlavních negativních faktorů, jimž musí automobilový průmysl čelit. Přitom v Asii tento názor zastává jen 38  % respondentů.

Jako výzvu označili zástupci automobilek i počet lidí s klíčovými dovednostmi pro výrobu elektromobilů. „Problémem celého odvětví nadále zůstává nedostatek kvalifikovaných pracovníků v některých velmi specifických oblastech. Se zrychlující se výrobou elektromobilů bude zcela nezbytné nejen přeřadit velké množství stávajících zaměstnanců na jiné pozice či jim umožnit zvyšování kvalifikace, ale také přilákat do automobilového průmyslu nové talenty,“ konstatoval Daniel Harrison, analytik společnosti AMS specializující se na automobilový průmysl.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků