Zpráva Online Shopper Trends 2024, kterou zveřejnila společnost DHL eCommerce, se ve své závěrečné kapitole zaměřuje na skutečné hybatele online nakupování, a to samotné zákazníky. Na základě průzkumu mezi 12 000 respondenty ze 24 nejvýznamnějších trhů elektronického obchodu identifikovali autoři tři výrazné skupiny spotřebitelů, jejichž chování formuje současný vývoj v e-commerce: zákazníky nakupující přes sociální sítě, spotřebitele zaměřené na udržitelnost a přeshraniční nakupující.
V kombinaci s 19 samostatně publikovanými národními zprávami nabízí závěrečná část komplexní pohled na chování zákazníků a poskytuje prodejcům i firmám užitečné informace, jak držet krok s proměnlivým trhem.
„V prostředí, které se rychle vyvíjí, je zřejmé, že spotřebitelé jsou čím dál náročnější,“ říká Pablo Ciano, generální ředitel DHL eCommerce. „Zákazníci už nepovažují pohodlí, transparentnost nebo ohleduplnost k životnímu prostředí za nadstandard. Tyto požadavky se stávají základem jejich nákupního rozhodování. Prodejci, kteří je dokážou zohlednit, mají vyšší šanci na úspěch. A právě zde sehrává logistika důležitou roli. 80 % respondentů uvádí, že výběr logistického partnera ovlivňuje jejich rozhodnutí při nákupu.“
Zpráva přináší detailní pohled na tři dominantní zákaznické profily. Společným jmenovatelem všech tří je cenová citlivost, bez ohledu na motivaci, většina zákazníků stále hledá výhodnější nabídky a slevy.
Zákazníci ze sociálních sítí
Zákazníci ze sociálních sítí tvoří dynamickou skupinu, převážně do 45 let. Nakupují často, obvykle několikrát týdně, a nejčastěji pořizují oblečení, kosmetiku či domácí potřeby. Využívají předplatné, vyhledávají exkluzivní nabídky a kladou důraz na personalizaci i zákaznický servis. Více než tři čtvrtiny z nich považují udržitelnost za důležitou, přičemž osm z deseti očekává slevové kódy a devět z deseti výhodnější ceny. Na jejich rozhodování má silný vliv způsob doručení – 64 % má aktivní online nákupní předplatné.
Udržitelní zákazníci
Udržitelní zákazníci představují skupinu spotřebitelů, kteří zohledňují dopad svých nákupů na životní prostředí. I oni jsou převážně mladší 45 let a pocházejí zejména z Evropy a asijsko-pacifického regionu. Nakupují pravidelně, vyžadují kvalitní produktové informace a široký výběr. Téměř tři čtvrtiny chtějí znát emise CO₂ spojené s doručením, 43 % je ochotno akceptovat delší dobu doručení, pokud to přispívá k větší udržitelnosti. Přesto zůstávají citliví na cenu. 79 % z nich chce slevové kódy, a očekávají, že ekologičtější volby nebudou stát navíc.
Přeshraniční zákazníci
Přeshraniční zákazníci jsou zvídaví spotřebitelé, kteří pravidelně nakupují od zahraničních prodejců. Chtějí lepší ceny, vyšší kvalitu a unikátní produkty. Tato skupina, rovněž složená převážně z lidí do 45 let a z Evropy a APAC, nakupuje ze zahraničí často – 75 % alespoň jednou měsíčně, 17 % týdně. Nejčastěji vybírají oblečení, elektroniku a kosmetiku. Způsob a cena doručení u nich zásadně ovlivňují rozhodování, přičemž 38 % nákup zruší, pokud je doprava příliš drahá. Polovina hledá nižší ceny, druhá širší výběr.
Zpráva Online Shopper Trends 2024 sestává z pěti hlavních kapitol a devatenácti podrobných národních analýz. Zabývá se trendy v e-commerce, chováním při nákupech, dopravou a vracením zboží, přeshraničním obchodem i tím, co ovlivňuje zákazníky nad rámec samotného nákupního košíku.
Přístup ke všem kapitolám a národním zprávám najdete na:
dhl.com/online-shopper-trends
Kapitolu Beyond the Basket si můžete stáhnout zde:
dhl.com/beyond-the-basket
O společnosti DHL
DHL je přední globální značka v oblasti logistiky. Její divize nabízejí široké portfolio služeb od vnitrostátního i mezinárodního doručování zásilek, přes přepravu v rámci e-commerce, až po leteckou, námořní a silniční dopravu nebo řízení dodavatelských řetězců. Se zhruba 395 000 zaměstnanci ve více než 220 zemích a oblastech propojuje DHL firmy a jednotlivce a umožňuje bezpečný a udržitelný globální obchod. DHL je součástí skupiny DHL Group, která v roce 2023 dosáhla obratu přes 81,8 miliardy eur. Skupina se zavázala k odpovědnému podnikání a jejím cílem je dosáhnout nulových emisí do roku 2050.