Technologická a kurýrní společnost Wolt zahájila v Praze pilotní projekt bezemisního doručování s cílem posílit udržitelnou městskou logistiku. Kurýři mají k dispozici dvacet elektromobilů s vyměnitelnými bateriemi, které umožňují výměnu energie během několika vteřin. Praha se tím stala jedním ze tří evropských měst, kde se testuje nová generace městské přepravy.
Baterie, která nezdrží
Vozidla dodala rumunská společnost UNY. Hlavní předností elektromobilů je systém výměnných baterií – kurýr může vybitou baterii rychle nahradit plně nabitou a pokračovat v rozvozu bez zdržení. Výrazně se tím zvyšuje efektivita, eliminuje potřeba čekat na dobíjení a usnadňuje pohyb v městském provozu. Kompaktní velikost navíc kurýrům umožňuje snadné parkování i v hustém centru.
Cíle a dopad
Wolt plánuje v rámci pilotního provozu uskutečnit přes 70 tisíc bezemisních doručení, ujet 360 tisíc kilometrů a ušetřit 25 tun oxidu uhličitého. Projekt je součástí mezinárodního programu NG SEED a vznikl za podpory Evropského inovačního a technologického institutu EIT Urban Mobility. Spolu s Prahou probíhá testování také ve Varšavě a Budapešti.
V České republice se přibližně 72 procent objednávek doručuje auty se spalovacími motory, což přispívá k vysokým emisím. Podle interních dat tvoří doprava až 80 procent celkového environmentálního dopadu Woltu.
Podpora pro kurýry i města
Součástí iniciativy je i program Better Cities Fund. Wolt v jeho rámci nabízí kurýrům grant ve výši 2,5 milionu korun, který má usnadnit přechod na elektrická vozidla formou zvýhodněného leasingu. Zároveň testuje nové motivační modely a uzavírá dohody s logistickými partnery, kteří se zavazují používat více elektromobilů a elektrokol.
Pokud se pilotní projekt v Praze osvědčí, plánuje Wolt rozšířit podobné řešení i do dalších českých měst.
Proč právě elektromobily s vyměnitelnými bateriemi
- výměna baterie trvá jen několik vteřin, což šetří čas a zvyšuje počet doručených zásilek
- garantovaný dojezd a plynulý provoz bez závislosti na dobíjecích stanicích
- nižší provozní náklady a méně náročná údržba
- možnost bezplatného parkování v Praze
- tichý chod a okamžitý nástup výkonu
- nulové lokální emise
Zkušenosti z terénu
Podle kurýrů projekt výrazně zjednodušuje každodenní provoz.
„Líbí se mi, že nemusím nikde stát a čekat, než se baterie dobije. Stačí zastavit, vyměnit a pokračovat. Navíc zaparkuji prakticky kdekoliv,“ říká kurýr Adam, který se do testování zapojil.
Wolt tímto krokem ukazuje, že městská logistika se dá dělat jinak – rychleji, tišeji a bez výfukových plynů. Pokud bude pilotní fáze úspěšná, může se Praha stát modelem pro další města v Evropě, která hledají cesty k ekologičtější dopravě.

Zdroj: přepracovaná TZ