Výroba dvojkolí, kol, náprav pro kolejová vozidla je segment, kde si společnost BONATRANS vybudovala vedoucí postavení na evropském trhu. Úspěch zaručuje nejen vývoj nových produktů, ale také fakt, že BONATRANS je rodinná firma. Jaké další ingredience jsou potřeba k úspěchu v globálním měřítku, na to jsme se zeptali Jakuba Weimanna, člena představenstva a generálního ředitele společnosti.
Jak jste zvládli nedávné období covidu a vysokých cen energií?
Naší výhodou byla stabilita železničního sektoru, který nás uchránil před dramatickými tržními poklesy během a po covidové pandemii. Naopak energetická krize dopad na naše podnikání samozřejmě měla. Ať už v podobě rostoucích cen energií nebo zvýšeným nákladům na ostatní vstupy, které byly důsledkem inflace.
Významně zdražila například i ocel, která je pro nás klíčovou komoditou. Naštěstí se nám s většinou zákazníků podařilo dojednat změny kontraktů, které toto navýšení cen reflektovalo.
Celkově mohu říct, že energetická krize spíše posílila vztahy s našimi zákazníky, kteří oceňovali, že jsme dodrželi dodávky a výrobu, plnili jsme zakázky tak, jak bylo domluveno.
Jak to vůbec vypadá s poptávkou po kolejových vozidlech?
V současnosti jsme svědky velkého nárůstu poptávky po nákladních vozech, což souvisí s celkovou podinvestovaností sektoru. Dnes je nutné zavádět nové typy nákladních vozů, ať už kontejnerových nebo cisternových. Mění se také struktura přepravy, vozí se hodně obilí z Ukrajiny a další žádané komodity. V osobní dopravě začalo fungovat financování z Evropské unie určené na obnovu vozového parku a ze západní Evropy díky tomu přichází vyšší poptávka po nových vozech. BONATRANS coby lídr evropského trhu s podílem kolem 40 % z toho samozřejmě těží.
Jste lídrem v Evropě, ale jak se vám daří mimo na jiných kontinentech?
V posledních dvou letech jsme také zaznamenali dramatický nárůst prodejů v USA. Jsme úspěšní u většiny tamních dopravních podniků obhospodařujících velká města, jako je New York, Washington, Los Angeles nebo, Chicago nebo New York. Další dva naše hlavní mimoevropské trhy leží na východě. V Číně a Indii generujeme dlouhodobě významný objem tržeb.
Co vaši zákazníci nejvíce požadují, jaké jsou trendy v železničním dvojkolí a jeho dílech?
Hlavním tématem je životnost ve smyslu prodloužení servisních intervalů a zlepšení spolehlivosti vozidel. Naše dvojkolí tvoří klíčovou součást vozů, a na tuto rostoucí poptávku reagujeme vývojem nových produktů.
Které to jsou?
Jednou z našich inovací je BONAXLE®, laicky nezničitelná náprava. Jde o řešení pro řadu provozních a nebo konstrukčních neduhů. Mimo domácí trh jsme sériově dodali do Finska či Polska. Momentálně procházíme zkušebním provozem v Německu a ve Francii, což je předstupeň širšího uplatnění na evropské síti. Dále nabízíme BONASTAR®, kola s vyšší životností založené z dodavatelské strany na lepší jakosti oceli a z naší strany na precizně řízených výrobních procesech (tváření, tepelné zpracování a obrábění).
Vzhledem k tomu, že provozní podmínky se dramaticky liší (typem kolejového vozidla, klimatem, geograficky atd.) jsme postupně vyvinuli již sedm různých řešení. Pro vagony se používá jiné než pro lokomotivy, pro severské podmínky jiné než pro pouštní apod.
V oblasti osobní dopravy se intenzivně zaměřujeme na snížení hluku z kontaktu kolo/kolejnice. Pod obchodním názvem BONASILENCE® dodáváme čtyři základní druhy tlumičů pro útlum valivého hluku (až o 8 dB) a nebo kvílivého (až o 30 dB). Naše kola a dvojkolí s tlumiči mnoho let slouží v metrech po celém světě (od New York přes Londýn, Paříž, Berlín a Prahu, až po Mumbai).
Jak je na tom BONATRANS s udržitelností výroby?
Mimo udržitelných výrobků popsaných výše klademe velký důraz i na udržitelnost výroby, resp. celé společnosti. A to nejen kvůli odpovědnosti, kterou cítíme vůči budoucím generacím, ale také z ekonomických důvodů a bezpečnosti.
Letos například investujeme 100 milionů korun do systému pro rekuperaci tepla, abychom využili odpadní teplo z našich pecí Naše sesterská firma MS US zase postavila fotovoltaickou elektrárnu s výkonem 5 MWp. Tento rok také zahájíme stavbu kogenerační jednotky pro výrobu tepla a elektrické energie přímo v areálu BONATRANS.
Intenzivně spolupracujeme s dodavateli strojového zařízení na snížení energetické náročnosti, zejména u ohřevů materiálu v tzv. teplé části výroby.
Již od roku 2020 pravidelně provádíme měření uhlíkové stopy dle GHG protokolu a do roku 2030 si klademe za cíl snížení o 20 procent. Řadu let se umisťujeme na pomyslné bedně environmentálního benchmarku, stříbrné a bronzové medaile zároveň znamenají, že se pohybujeme v pásmu 20 % nejlepších firem v oboru v optice ESG. Myslím, že pro ekologizaci výroby děláme skutečně hodně a plánujeme v těchto aktivitách pokračovat.
Dají se ve vaší výrobě uplatnit prvky digitalizace nebo třeba umělé inteligence?
Digitalizace se u nás realizuje zejména v administrativě. Chceme digitalizovat veškeré přejímací protokoly, ale třeba také personální agendu. Náš digiteam má na starosti vytypovat a otestovat různá řešení, která budou vhodná pro běžný pracovní provoz a plnění úkolů.
Vy jste se ale ptal na výrobu. Mohu uvést, že naše nová výrobní linka na kola pro nákladní dvojkolí je postavená plně na konceptu průmyslu 4.0. Kompletní výroba včetně zkoušení kol jsou v maximální míře automatizované a digitalizované, téměř bez zásahu člověka do celého procesu. Kromě toho máme další projekty zaměřené na automatizaci, jako je linka pro maskování kol, 3D měření kol a rozsáhlý projekt robotického lakování.
Kromě robotů jsou stále potřeba i zaměstnanci, kde se vám je daří získávat?
Atraktivita pro nové zaměstnance je stejně důležitá jako spokojenost současných. Těm novým poskytujeme maximální míru vstřícnosti a zaškolení. Nečekáme, že z trhu práce přijde hotový člověk. Chápeme, že si zaměstnance musíme vychovat sami. Dlouhodobě se také mění struktura kompetencí a znalostí, které u lidí potřebujeme. Interní procesy propojujeme se spoluprací se středními školami v okolí. Jejich pedagogům vysvětlujeme, jaké budou naše potřeby v budoucnu a děláme z nich tak trochu ambasadory moderní průmyslové výroby. Spolupracujeme rovněž s vysokými školami, kde nás zajímají obory materiálové, konstrukce kolejových vozidel a další. Akademie věd je součástí některých našich výzkumných úkolů.
Co je vaše největší konkurenční výhoda?
Jednoznačně výrobek. Je za ním vlastní vývoj, konstrukce, schopnost otestovat všechny parametry na vlastních zkušebních zařízeních. Část z nich je vyrobena ze speciálního materiálu a nebo opatřena tlumiči hluku.
Jsme připraveni svým zákazníkům poskytnout technickou podporu či dlouhodobý servis, opřený o zkušenosti z dodávek téměř 60 let a do více než 80 zemí světa. Pro zákazníky jsou rozhodujícím kritériem celkové náklady životního cyklu, tedy pořizovací náklady a dále náklady na údržbu. Naše úspěchy však stojí na týmové práci. Kouzlo či umění je spojit odborné znalosti, komunikační dovednost a nasazení či zápal pro úspěch. Mnoho našich zaměstnanců pracuje ve dvojkolí již v několikáté generaci. Máme nízkou fluktuaci. Jako ekonomicky stabilní společnost investujeme každoročně významné prostředky do technologií a vývoje nových produktů.
Jako rodinná společnost máme jednoduchou strukturu. V neposlední řadě máme také dobrou geografickou polohu. Není to k nám daleko od zdrojů oceli, jako jsou Třinecké železárny. Jsme dobře dostupní i pro naše zákazníky z Evropy. Máme dobře nastavené logistické procesy, díky čemuž dokážeme vyrábět rychle a za konkurenceschopné ceny.