Zenon Sliwka patří k zakladatelům společnosti firmy Born Digital. Magazín Svět průmyslu zajímalo, jak funguje tzv. digitální persona a kde najde své využití.
Pane Sliwko, kdy ve Vás uzrál nápad vytvořit digitální personu? Jak dlouho trvalo vyvinutí technologie digital human? A máte vlastní know-how?
V oblasti AI virtuálních asistentů působíme už přes pět let. Poslední rok však pro nás byl skutečně přelomový, protože jsme vyvinuli nový produkt Digital Human, neboli digitální personu. Tato technologie dokáže aplikovat kognitivní schopnosti podobně jako reálný člověk. Velkou výhodou je také schopnost digitální persony analyzovat data a interakce v reálném čase a aktivně pracovat s výsledky. Nejde tedy jen o obyčejného digitálního avatara, ale o technologii, která může vykonávat úkoly a procesy ve stejné, a někdy i lepší kvalitě než člověk, přičemž souběžně dokáže analyzovat velké objemy dat. Díky našemu unikátnímu přístupu se nám toto řešení úspěšně prosazuje i na globálním trhu. Platforma přináší revoluci nejen v komunikaci se zákazníky a analýze zákaznických dat, ale i v automatizaci administrativních úkonů – firmy si vlastně najímají digitální personu jako dalšího člena týmu. Digitální personu vyvíjíme s pomocí našeho AI týmu a plně vlastníme know-how v této oblasti. Součástí persony jsou samozřejmě dostupné AI modely, nicméně pro samotný proces tvorby, učení a provoz využíváme náš vlastní unikátní software.
Jaké funkce dokáže digitální persona zastat, co například člověk zastat nedokáže? Jinými slovy, jaká je její přidaná hodnota?
Platforma aplikuje lidské kognitivní dovednosti, jako je porozumění textu, vyhledávání klíčových informací, provádění úkolů, logické rozhodování a tvorba dokumentů. Obrovskou výhodou je také analýza zákaznických dat v reálném čase, díky níž firmy mohou optimalizovat své procesy a neustále se posouvat vpřed. Persona dokáže komunikovat ve všech jazycích, ale také různými způsoby a stylem, který si naši zákazníci mohou zvolit. Její vizuální ztvárnění je téměř k nerozeznání od skutečného člověka. Největší přidanou hodnotou našich digitálních person je jejich schopnost přizpůsobit se a zvyšovat produktivitu. Firmám umožňují snižovat náklady a zároveň se soustředit na kreativnější práci či strategii.
Kde všude digitální persona najde své využití? Z jakého oboru se rekrutují nejčastěji Vaši zákazníci?
Řešení nachází uplatnění v mnoha odvětvích. Například v bankovnictví, kde asistuje třeba se založením účtu, ve zdravotnictví slouží jako asistent lékaře, nebo v právním sektoru, kde zjednodušuje analýzu právních dokumentů. Spolupracujeme ale i s Policií ČR na digitálním vyšetřovateli kybernetické kriminality a s municipalitami potom na Digitálním úředníkovi. Další odvětví, kde se koncept digitální persony dynamicky vyvíjí, je energetika. Tento rozsah využití ukazuje, že technologie se využívá napříč veřejným i komerčním sektorem.
Potýkali jste se s nějakými riziky v rámci vývoje Vaší technologie, která je specifická?
Naše technologie je vyvíjena s důrazem na etické principy a bezpečnost, což je pro nás od začátku klíčové. V mnoha ohledech jsme dokonce o krok před veškerou stávající regulací. Díky tomu se nám daří nejen předcházet potenciálním problémům, ale také posilovat důvěru našich zákazníků.
Pokud si konkrétní společnost pořídí digitální personu, jak dlouho trvá implementace Vaší technologie do firemních systémů?
Tady samozřejmě velmi záleží na příkladu využití a rozsahu řešení. Pokud si zákazník přeje digitální personu, která bude součástí webových stránek nebo aplikace a bude zodpovídat na časté dotazy zákazníků, můžeme nasadit řešení v řádu dní. Pokud do řešení vstupují i další automatizace a aktivní operace ze strany digitální persony (například transakce, zasílání a kontrola dokumentů, aktivace účtů, atp.), tak technologii nasazujeme v řádu týdnů.
Cílíte i na jiný než český a slovenský trh?
Rozhodně ano. Už nyní působíme v 10 zemích a naši technologii úspěšně implementujeme například ve Velké Británii, USA a Dubaji. Globální expanze je klíčovou součástí naší strategie.
Umělá inteligence v obecné rovině hraje už nyní v našich životech poměrně důležitou roli. K jakým možnostem se až podle Vás může AI posunout v budoucnu?
Představuji si budoucnost, kde technologie a lidé spolupracují v určité souhře. Budoucnost, kde AI zbavuje lidi rutinních a nezáživných úkolů a umožňuje jim věnovat se smysluplnějším činnostem a rozvíjet svůj potenciál. Práce by se neměla ztrácet, ale měnit k lepšímu. Klíčem k tomu ale je se na takovou spolupráci s AI připravit – a v tomto musíme začít už u vzdělávání.
Jaké máte plány pro rok 2025?
Naším cílem je dále expandovat na globálních trzích, zejména ve Velké Británii a USA, kde vidíme velký růstový potenciál. Zároveň budeme pokračovat v inovaci našich technologií, abychom udrželi náskok před konkurencí a přinášeli zákazníkům maximální hodnotu.
Zdroj: redakce