0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Nová konstrukce nákladních vozů dokáže ochránit auta při čelních srážkách

Výzkumníci ze švédské Chalmersovy technické univerzity dosáhli průlomu v oblasti bezpečnosti silničního provozu tím, že vyvinuli nový desgin pro přední část nákladních automobilů. Ta má zmírnit smrtelnost srážek nákladního automobilu s osobním vozem.

Tato inovace reaguje na revizi předpisů Evropské unie, která uvolnila omezení týkající se délky nákladních vozidel. Tím vznikl prostor pro potenciálně život zachraňující konstrukční změny v designu nákladních vozidel. Nová konstrukce se ukázala jako slibná v nárazových testech provedených švédským dopravním úřadem Trafikverket. Lepší přední masky nákladních automobilů by mohly snížit deformace prostoru pro cestující o 30-60 %, což by výrazně snížilo riziko zranění nebo úmrtí cestujících.

Ze statistik vyplývá, že těžká nákladní vozidla jsou při střetu s osobními automobily ze své podstaty nejnebezpečnější. V EU i v USA se 14-16 % všech smrtelných nehod cestujících v osobních automobilech týká nákladních vozidel a v 90 % těchto nehod jsou obětí cestující v osobních automobilech. Geometrie, pevnost a samotná hmotnost velkých nákladních vozidel drasticky zvyšují závažnost nehod ve srovnání s nárazy osobních automobilů, a to i při mírných rychlostech.

Tým z Chalmers University of Technology se proto zaměřil na kritický bod – ochranu kabiny osobního vozu při čelním nárazu. Tradiční konstrukce nákladních automobilů to neumožňují, a proto se výzkum zaměřil na změnu způsobu interakce nákladních a osobních automobilů při srážkách.

Nové bezpečnostní prvky

Nová inovativní konstrukce nákladního automobilu staví bezpečnost do popředí. Obsahuje nové prvky, jako je například energii pohlcující hliníková voštinová struktura navržená tak, aby rozkládala a snižovala síly nárazu. Výzkumníci také zkoumají způsoby optimalizace přední části nákladního vozidla, jejichž cílem je odklonit automobily z dráhy nákladního vozidla dopředu a dále zvýšit bezpečnostní opatření.

Jedinečné crash testy švédského dopravního úřadu potvrdily účinnost nové konstrukce nákladních vozidel. Výzkumníci zdůrazňují, že testy simulují srážku, při níž systémy nouzového brzdění sníží původní rychlost obou vozidel 80 km/h o 30 km/h.

„Nákladní automobil je účastníkem každé páté smrtelné nehody v silničním provozu. Přestože nákladní automobily tvoří pouze 6 % objemu dopravy ve Švédsku, při dopravních nehodách s účastí těžkých nákladních automobilů zemře ročně přibližně 45 lidí. Cílem je vyvinout normu pro nárazové zkoušky nákladních vozidel, kterou bude možné zavést do spotřebitelských testů Euro NCAP v roce 2030,“ řekl Rikard Fredriksson, vedoucí poradce dopravního úřadu Trafikverket.

„Víme, že zajištění rozložené síly nad nárazem vozidla by umožnilo efektivnější fungování jeho nárazových konstrukcí. Z prvního testu jsme také mohli vidět, že zjištěné úrovně energie byly vysoké a že je zapotřebí lepší absorpce energie nákladním vozidlem. Další výzvou byla také snaha nasměrovat osobní automobil mimo dráhu nákladního automobilu směrem dopředu,“ říká profesor Robert Thomson z oddělení bezpečnosti vozidel na Chalmers University of Technology.

Výzkumný tým pokračuje ve zdokonalování konstrukce přední části nákladního automobilu ve spolupráci s automobilovým průmyslem s cílem vytvořit nový standard pro nárazové zkoušky nákladních automobilů. Tato inovace má potenciál přinést revoluci v bezpečnosti silničního provozu a snížit tragicky vysoký počet úmrtí při srážkách smíšených vozidel.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků