H2 Barge 2, loď poháněná vodíkovými palivovými články, vyvinutá nizozemským rejdařstvím Future Proof Shipping (FPS), nabízí průlomové řešení pro bezemisní kontejnerovou dopravu po Rýnu mezi Rotterdamem a Duisburgem.
Tato loď, dříve se plavící pod jmény Fenny 1 a FPS Waal, financovaná z projektu EU Flagships a projektu Interreg ZEM Ports NS, byla původně poháněna konvenčním pohonem a poté byla přestavěna na elektrický pohon. Její pohonný systém se skládá ze šesti palivových článků PEM, zásobníku vodíku a několika baterií instalovaných v podpalubí, které poskytují 1,2 MW energie pro pohon motorů plavidla.
Úspěšná modernizace H2 Barge 2 představuje precedens pro budoucí přestavby a ukazuje proveditelnost přechodu od spalování nafty k technologiím s nulovými emisemi. H2 Barge 2 je součástí projektu EU Flagships, přičemž další demonstrační plavidlo, Zulu 06, má být nasazeno v Paříži.
Vodík je cesta pro lodní dopravu
O vodíkové technologii se u automobilů pochybovalo, ale u velkých strojů, jako jsou lodě, si získává důvěru, protože potřebují hodně energie. Přestože dříve byl vodík příliš drahý, díky novým technologiím a větším obavám o životní prostředí se stává v lodích oblíbeným. Do cesty se však staví i lepší baterie, takže se soutěží o to, která z nich bude v budoucnu pro čistou dopravu lepší.
Souhrnně lze konstatovat, že H2 Barge 2 představuje významný milník v přechodu k lodní dopravě s nulovými emisemi a ukazuje potenciál vodíkových palivových článků při snižování emisí uhlíku a podpoře inovací v námořním odvětví. Navzdory problémům, jako jsou náklady a konkurence ze strany bateriových technologií, nabízí vodíkový pohon životaschopné řešení pro dekarbonizaci těžké techniky a pokrok v oblasti udržitelné nákladní dopravy v Evropě i mimo ni.