0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Nový proudový motor dokáže uskutečnit transatlantický let se 100% využitím udržitelného paliva

Společnosti Pratt & Whitney Canada a Gulfstream Aerospace Corporation společně dosáhly významného milníku v oblasti udržitelného letectví, když uskutečnily transatlantický let se 100% využitím udržitelného leteckého paliva (SAF). Úspěchu dosáhlo letadlo Gulfstream G600 vybavené motory Pratt & Whitney řady PW800 upravenými pro provoz na SAF.

Transatlantický let se uskutečnil 19. listopadu, kdy letoun Gulfstream G600 odstartoval ze Savannah v Georgii a přistál ve Farnborough ve Velké Británii. Oba motory běžely na hydro-zpracované estery a mastné kyseliny (čistý HEFA), což je typ leteckého paliva, které má v porovnání s tradičním fosilním palivem nejméně o 70 procent nižší emise CO2 během svého životního cyklu. SAF použitý pro let byl vyroben společností World Energy a dodán společností World Fuel Services.

Let je výsledkem více než desetileté spolupráce společností Gulfstream a Pratt & Whitney Canada. Letoun G600 je vybaven motory PW815GA, které patří do rodiny motorů PW800, která je základním kamenem v kategorii business jetů. Přechod na 100% SAF palivo u těchto motorů by významně přispěl k udržitelnému rozvoji letectví.

Cesta ke snížení emisí má háček

Udržitelná letecká paliva získaná z nefosilních surovin, jako jsou rostlinné oleje, kuchyňský olej a komunální odpad, nabízejí cestu ke snížení uhlíkového dopadu provozu letadel. SAF mohou potenciálně snížit emise uhlíku o 80 % během celého životního cyklu ve srovnání s tradičním leteckým palivem. Slouží jako „drop-in“ řešení, které nevyžaduje žádnou novou infrastrukturu nebo úpravy stávajících letadel, což z nich činí praktickou možnost pro snížení uhlíkové stopy leteckého průmyslu.

Ačkoli SAF tedy představují slibné řešení, výzva spočívá hlavně v rozšíření výroby, aby bylo možné uspokojit rostoucí poptávku vyvolanou cíli čisté nulové spotřeby. Společnost Pratt & Whitney sama zdůrazňuje potřebu spolupráce mezi vládami a podniky s cílem podpořit investice do výrobní infrastruktury a zvýšit ziskovost SAF pro provozovatele. Podle společnosti je k dosažení čistě nulových cílů do roku 2050 zapotřebí investovat do výrobní infrastruktury SAF odhadem 1,1-1,4 bilionu dolarů.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků