0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Olomouc a Ostrava jako budoucí uzly české logistické sítě?

Logistická centra v regionech jsou velmi důležitá pro mnoho typů koncových zákazníků, ať už jako podpora e-commerce, různé typy zásilkoven, nebo jako vhodná lokalita pro globální logistické společnosti, které expandují. V regionech také sílí poptávka od lokálních firem a podnikatelů, kteří pochopili, že pokud chtějí být konkurenceschopní a splňovat přísnější pravidla v rámci dodavatelského řetězce z pohledu udržitelnosti, často je odpovědí pronájem moderních hal splňujících nejpřísnější environmentální kritéria.

David Svoboda, ředitel industrialu ve skupině Redstone:

Pokud vynecháme logistické a průmyslové huby, jako je Plzeň, Praha a Brno, v
regionech je pro tento typ projektů stále dostatečná podpora z hlediska pracovní
síly. Při rozhodování developerů navíc hraje roli stále ještě atraktivní cena za
pozemky a kvalitní, většinou dálniční infrastruktura. Proto jsou Olomouc a
Ostrava ideálními kandidáty díky své strategické poloze a nevyužitému potenciálu
na místní i národní úrovni.

Zdroj: Redstone – Envelopa office

Přesunutí části logistických aktivit mimo hlavní město přináší několik klíčových
výhod. Jednou z nich je již zmíněná tvorba nových pracovních míst. Města jako
Olomouc dlouhodobě čelí odlivu kvalifikované pracovní síly, zejména technického
zaměření, což oslabuje jejich ekonomický potenciál. Právě nově vznikající
průmyslové areály mohou tento trend zvrátit. Vznikají tím pracovní příležitosti, jak
pro technicky vzdělané lidi, tak i pro další profese v oblasti logistiky, obchodu či
administrativy. Logistické haly nemusí být využívány pouze velkými nadnárodními
korporacemi; existují i flexibilní menší prostory pro malé a střední podnikatele z
regionu. A tím je právě možné podpořit lokální ekonomiku a umožnit malým
firmám růst a expandovat v moderním podnikatelském prostředí.

Dalším klíčovým faktorem je strategická poloha – Olomoucký i Moravskoslezský
kraj leží v těsné blízkosti hranic s Polskem, Rakouskem a Slovenskem, což je z
logistického hlediska obrovská konkurenční výhoda. Tyto oblasti se mohou stát
významnými dopravními uzly, odkud je možné rychle a efektivně distribuovat
zboží jak na tuzemský trh, tak i do zahraničí. Silniční a železniční spojení s dalšími
českými městy a sousedními státy umožňuje rozvinout logistické kapacity tak, aby
byly přínosné nejen pro domácí výrobu a distribuci, ale také pro mezinárodní
obchod.

Zdroj: Redstone – Galerie Pernerka

Je však důležité si uvědomit, že rozvoj center v regionech přináší i určité výzvy.
Jednou z největších je stav místní infrastruktury. Pokud máme z těchto krajů
vytvořit skutečně konkurenceschopné logistické uzly, je naprosto klíčové, aby stát
investoval do kvalitní dopravní sítě. Moderní dálnice, silnice a železnice jsou
základem pro efektivní logistiku. Bez adekvátní infrastruktury by mohla být
logistická centra v těchto oblastech omezena ve svém růstu a zahraniční investoři
by mohli začít preferovat oblasti s lépe vybudovaným dopravním systémem.
Středomoravská metropole Olomouc se už dnes nachází ve středobodu všech
klíčových dopravních sítí – je důležitým železničním uzlem, dálniční sítí je
napojena jak vnitrostátně (na Prahu, Ostravu i Brno), tak i mezinárodně
(propojením na Slovensko či v severojižním směru na Polsko a Rakousko). Po
dokončení alternativního dálničního spojení s Prahou přes Hradec Králové,
vybudování východního obchvatu a dálničního tahu na Vídeň získá Olomouc další
strategické výhody. Stane se jednou z nejvýznamnějších logistických lokací v ČR.

Zdroj: Redstone – Galerie Šantovka

Dalším faktorem je legislativní prostředí. Zdlouhavé povolovací procesy a
komplikovaná byrokracie často brzdí rychlý rozvoj nových projektů. Současná
legislativa a stavební zákony v České republice často konzervují status quo a
zpomalují rozvoje měst. Pro úspěšný růst průmyslových a logistických areálů v
regionech je třeba zjednodušit a zefektivnit proces schvalování nových projektů.
Je nezbytné, aby se politická a úřednická sféra více zaměřila na podporu projektů,
které přinášejí nové příležitosti pro města i kraje, a na odstranění zbytečných
překážek, které brání jejich realizaci.

Celkově vzato, investice do průmyslových a logistických center v Olomouckém a
Moravskoslezském kraji představují významnou příležitost s potenciálem přinést
dlouhodobé výhody celé zemi. Je to krok k vyrovnání ekonomické nerovnováhy
mezi Prahou a ostatními kraji. A zároveň k posílení pozice České republiky jako
logistického uzlu střední Evropy.

O společnosti Redstone:
Investiční a developerskou skupinu REDSTONE založil v roce 2016 olomoucký
podnikatel Richard Morávek. Skupina se zaměřuje na výstavbu a akvizice
výnosových nemovitostí, včetně administrativních a rezidenčních objektů,
retailových center a logistických hal. REDSTONE působí především v Olomouci,
Praze, Pardubicích, Ostravě a Ústí nad Labem, kde přináší projekty s mezinárodně
srovnatelnou kvalitou. Mezi klíčové projekty patří Galerie Šantovka, kancelářská
budova Envelopa Office Center, rezidenční projekt Šantovka Living a
připravované čtvrti Nová Velkomoravská a Nové Vítkovice. Redstone také rozvíjí
výstavbu logistických center, například East Park Olomouc a Redstone Park Velká
Bystřice. Své portfolio diverzifikují mezi vlastní developerské projekty a komerční
nemovitosti generující stabilní příjem. Skupina REDSTONE se věnuje také řízení
aktiv a realizaci dluhopisových programů. Od roku 2023 budují prémiový
nemovitostní fond MAX REALITNÍ Fond pro kvalifikované investory, mezi jehož
první akvizice patří projekty – Galerie Šantovka a Envelopa Office Center.

Zdroj: Redstone

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků