Podle průzkumu, který vypracovali odborníci na vzdělávací technologie z British Council, britské mezinárodní organizace pro kulturní vztahy a vzdělávací příležitosti, a Research Institute of Digital Innovation in Learning 60 % učitelů angličtiny nesouhlasí s tím, že umělá inteligence (AI) a automatizovaný překlad nahradí při výuce jazyků učitele. Mnoho učitelů uvedlo, že jazyky mají hluboký kulturní, sociální a emocionální rozměr a že AI nedokáže nahradit kontakt učitele se studenty.
Průzkum, který je součástí výzkumu s názvem Artificial intelligence in English language teaching: Preparing for the future, obsahuje odpovědi 1348 učitelů angličtiny ze 118 zemí a regionů celého světa ohledně toho, jak využívají AI při výuce angličtiny. 1112 z nich se také vyjadřuje k 13 výrokům na toto téma.
V souladu s potřebou pokračovat ve studiu jazyků navzdory nástupu AI, 70 % učitelů souhlasí s tím, že by studenti měli být schopni psát v angličtině bez využití nástrojů AI.
Pokud jde o roli učitelů v novém vzdělávacím prostředí, 51 % dotázaných se vyjadřuje skepticky k tomu, že AI dokáže do roku 2035 vyučovat angličtinu bez učitele, a klade důraz na úlohu učitele –jako člověka.
80 % dotázaných také poukazuje na potřebu vývoje umělé inteligence, která by umožnila výuku různých variant angličtiny po celém světě, přispěla by k inkluzivitě a realističnosti výuky jazyků a snížila by problémy se standardizací a efektivitou, které znepokojují učitele.
Z neutrality, kterou učitelé vyjádřili ve velké většině výroků v průzkumu, vyplývá podle odborníků nejistota, kterou vyvolává nástup umělé inteligence ve výuce anglického jazyka. Ve skutečnosti si pouze 20 % myslí, že jsou dostatečně vyškoleni pro používání AI při výuce, a 54 % se cítí být nedostatečně vyškoleno. Důležitých 27 % respondentů zůstává neutrálních, což svědčí o možné nejistotě ohledně potřebného školení v oblasti umělé inteligence.
Nástroje a využití umělé inteligence při výuce angličtiny
Kromě názorů oslovených učitelů jsou v rámci průzkumu také informace o tom, jak učitelé angličtiny využívají AI při výuce angličtiny. Z dat vyplynulu, že učitelé využívají nejčastěji tyto nástroje AI: aplikace pro výuku jazyků (48 %), AI pro generování jazyka (37 %) a chatboty (31 %). Významných 24 % dotázaných však uvádí, že nepoužívá žádný z uvedených typů nástrojů AI.
Učitelé používají AI nejčastěji k těmto účelům: 57 % k přípravě materiálů, dále k procvičování jazyka se studenty (53 %) a k přípravě lekcí (43 %). Nicméně 18 % dotázaných uvedlo, že AI nevyužívá vůbec – to může opět souviset s nedostatečným školením v oblasti AI a nejistotou ohledně jejího dopadu na současnost a budoucnost výuky anglického jazyka.