Letecká nákladní doprava čelila v posledních letech náročným výzvám, včetně poklesu poptávky, vysokých cen paliva a omezené kapacity. Globální ekonomické zpomalení a napětí v některých regionech dále ovlivňují sektor. Navzdory těmto obtížím odborníci předpovídají nákladnímu letectví pozitivní budoucnost.
Ukazatel CTKs (cargo tuna na kilometr) klesl o 8 % ve srovnání s rokem 2021 a o 1,6 % oproti předcovidovému roku 2019. Trend klesajícího ukazatele pokračoval i v prvním čtvrtletí roku 2023, od května se očekává pokles pomalejším tempem než doposud.
Asijsko-pacifický region téměř vymazal meziroční pokles, ale k dosažení loňských úrovní bude nutné oživení na trzích Severní Ameriky a Evropy, které stále bojují se slabou poptávkou. Africký trh byl v dubnu výjimečný s meziročním růstem díky nárůstu poptávky po nákladu na obchodní trase Afrika-Asie o 20 %.
Česko kopíruje světové trendy
“České cargo samozřejmě kopíruje celosvětový trend, jde o velmi propojené světy. U nás v Charter Advisory patří mezi nejčastější cílové destinace v přepravě nákladu v posledním roce Dubaj, Bombaj, Mexico City, Istanbul nebo Tokio,” přibližuje Pavol Petnuch, odborník na nákladní letectví a Head of cargo v letecko-brokerské společnosti Charter Advisory.
Nákladní letectví podpoří v budoucnu globální e-commerce. Očekává se, že příjmy z elektronického obchodování se do roku 2026 zdvojnásobí. Doručování zboží just-in-time bude dalším faktorem, který podpoří pozitivní trend nákladního letectví.
“Právě čas doručení je zásadní – neexistuje rychlejší doprava zboží po světě, než letecká. Proto často zajišťujeme přepravu například pro automobilové díly nebo farmaceutické produkty,” vysvětluje Petnuch a dodává: „Náš odhad je, že ceny za leteckou přepravu se budou postupně snižovat. Pokles bude ale pomalý, zejména kvůli globální inflaci a zvyšování cen paliva.”