Frekventovaná železniční spojnice Ostravy a Opavy bude od nedělního večera znovu sjízdná. Obnovu tohoto úseku po povodních se podařilo oproti předpokladům o několik dní urychlit. Už od pátku budou moct vlaky jezdit i na navazující trati mezi Opavou a Skrochovicemi. Správa železnic také dokončila opravy mezi Bludovem a Rudou nad Moravou na Šumpersku, od soboty pak bude možné jezdit z Bohumína do polských Chalupek.
Na trať mezi Ostravou-Svinovem a opavským východním nádražím se budou moct rovnou vrátit elektrické soupravy, podařilo se totiž opravit i trolejové vedení. Tuto trasu běžně projede bezmála stovka vlaků každý den. Obnovení provozu ze Skrochovic dále do Krnova a Jindřichova ve Slezsku je problematičtější, velká voda tento úsek poškodila výrazně víc. Návrat vlaků tam očekává Správa železnic ve druhé polovině prosince.
Trať mezi ostravským hlavním nádražím a Chalupkami je sjízdná už od konce září. Rameno je významné pro nákladní dopravu, sobotní otevření větve z Bohumína je naopak klíčové zejména pro osobní dopravce, využívají ji dálkové spoje mezi Ostravou a Katovicemi. Vlaky už jezdí i v navazujícím úseku z Bohumína do Dětmarovic a dále na Slovensko a do Polska.
Popovodňová obnova v severní části Olomouckého kraje je obtížnější než v Moravskoslezském kraji. Podařilo se urychlit opravy mezi Bludovem a Rudou nad Moravou, kam vlaky můžou jezdit od včerejšího odpoledne. V navazujícím úseku z Rudy do Hanušovic počítá Správa železnic s návratem vlaků ve druhé polovině prosince.
Správa železnic, státní organizace, vznikla 1. ledna 2003 na základě zákona č. 77/2002 Sb. jako Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Od 1. ledna 2020 se na základě zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, přejmenovala. Jejím základním posláním je plnit funkci vlastníka a provozovatele dráhy celostátní a drah regionálních ve vlastnictví státu. Správa železnic zajišťuje ve smyslu zákona o dráhách provozování dráhy celostátní a drah regionálních ve vlastnictví státu, má na starosti jejich provozuschopnost a modernizaci a rozvoj v rozsahu nezbytném pro zajištění dopravních potřeb státu a dopravní obslužnosti. Hospodaří s majetkem, který tvoří železniční dopravní cestu. Je členem Mezinárodní železniční unie UIC (International Union of Railways), Společenství evropských železnic a infrastrukturních společností CER (Comunity of European Railways and Infrastructure Companies) a dalších významných železničních sdružení.