Svět dopravy prochází výraznými změnami. Rok 2025 přináší rychlý rozvoj autonomních technologií, které postupně mění naše vnímání mobility. Česká republika se na tuto transformaci připravuje prostřednictvím Plánu autonomní mobility do roku 2025 s výhledem na rok 2030, který byl schválen vládou. Tento plán má za cíl zajistit konkurenceschopnost českého průmyslu a využít moderní technologie k posílení bezpečnosti silničního provozu. Jaké konkrétní změny nás čekají a jaké výzvy přinášejí?
Budoucnost nebo kontroverze?
Autonomní vozidla již nejsou jen sci-fi. Například v Kalifornii je možné si objednat taxi, které vás odveze bez přítomnosti řidiče. Tato technologie však stále vyvolává rozporuplné reakce. „Potřebujeme mít dohled. A my tady v Kalifornii nejsme pokusní králíci,“ říká Edward Escobar, zakladatel Aliance pro nezávislé pracovníky.
V České republice se očekává, že do konce roku 2025 bude přijata legislativa umožňující testování autonomních vozidel na vybraných úsecích silnic. Ministr dopravy Martin Kupka k tomu uvedl: „Autonomní mobilita je jedním z hlavních trendů v dopravě a my děláme důležité kroky, které nám umožní maximálně využít možnosti moderních technologií autonomního řízení ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.“
Efektivita na prvním místě
Autonomní technologie se rychle prosazují i v oblasti logistiky. V USA například společnost Aurora testuje plně autonomní nákladní vozidla na trase Houston–Dallas, která jsou vybavena pokročilými senzory a kamerami. Podle prezidenta společnosti Ossa Fishera je svět připraven na takové inovace, které mohou přinést vyšší efektivitu a snížení nákladů.
Podobné technologie nacházejí uplatnění i ve skladech. Společnost Raben Logistics již nasadila autonomní řízená vozidla (AGV) ve svém logistickém centru v polském městě Stryków. „Autonomní vozidla zrychlila přepravu zboží, zvýšila efektivitu skladových operací a snížila riziko lidských chyb,“ uvedla Jitka Kocálová, marketingová manažerka Raben Logistics Czech.
Česká republika jako centrum inovací
Česká republika nezůstává pozadu. Na Fakultě dopravní ČVUT vznikla evropská unikátní laboratoř CertiLab, která vyvíjí technologie pro autonomní řízení a kybernetickou bezpečnost v dopravě. Jedním z jejich projektů je „dálkový zastavovač auta“, který může policii umožnit zastavit vozidlo na dálku a eliminovat tak rizika spojená s honičkami.
Dalším příkladem českých inovací je společnost SNT – Spider New Technology, která vyrábí autonomní komerční sekačky na trávu. Tyto stroje nacházejí uplatnění například v solárních parcích nebo na rozsáhlých travnatých plochách. Zakladatel společnosti Lubomír Dvořák zdůrazňuje: „Autonomní model přináší lepší výkon, nižší provozní náklady a šetří pracovní sílu.“
Budoucnost přepravy na letištích
Autonomní technologie se testují i na letištích. Na letišti v Tallinu nebo Amsterdamu již probíhají zkoušky vozidel, která přepravují zásilky i zaměstnance mezi terminály. Tato vozidla jsou vybavena pokročilými lidary a kamerami, které umožňují bezpečný pohyb v rušném prostředí letiště. „Tento projekt nám pomáhá vytvořit jedinečnou zkušenost s využitím autonomních vozidel pro potřeby letišť,“ uvedl Riivo Tuvike, předseda představenstva letiště v Tallinu.
Jsme připraveni čelit výzvám této fascinující éry?
Autonomní mobilita již není vzdálenou vizí, ale stává se realitou. Přijetí Plánu autonomní mobility je pro Českou republiku klíčovým krokem k tomu, aby zůstala konkurenceschopná v oblasti moderních technologií. Ať už jde o autonomní taxíky, logistiku nebo letiště, technologie postupně mění způsob, jakým se pohybujeme a pracujeme. Budoucnost dopravy však závisí nejen na technologickém pokroku, ale také na legislativních úpravách a veřejném přijetí těchto změn.
Jaké další příležitosti nám autonomní technologie přinesou? Jedno je jisté – svět dopravy, jak ho známe dnes, už nikdy nebude stejný.
Zdroj: přepracovaná TZ