0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Analýza: Situace na trhu kamionové dopravy v České republice a Evropě

Již několik měsíců je zřejmé, že stávající situace na českém i evropském trhu je velmi turbulentní a ovlivňovaná celou řadou faktorů. Logistika vždy byla určitým lakmusovým papírkem, z něhož se dala vyčíst řada odhadů do budoucna.

Jedním se zajímavých ukazatelů, které stojí za to zmínit, je Index nákupních manažerů (PMI). Měří úroveň aktivity vedoucích nákupu ve zpracovatelském sektoru. Hodnota nad 50 znamená expanzi v odvětví, hodnota pod 50 značí pokles.

Index PMI ve zpracovatelském průmyslu HCOB v eurozóně v lednu 2024 vzrostl na 46,6 bodu, což je nejvyšší hodnota za posledních deset měsíců a odpovídá předběžným odhadům.

Indexy nových zakázek a výroby, které tvoří 55 % PMI, se na začátku roku zvýšily o více než dva body, což naznačuje další pokles, avšak nejpomalejším tempem za posledních devět měsíců.

Nové zakázky z vnějších zdrojů se rovněž snížily nejslabším tempem od dubna. Přesto v továrnách v eurozóně existovaly značné volné kapacity, jak ukázal prudký pokles objemu nevyřízených zakázek.

Pokračovalo snižování zaměstnanosti, ale nejmírnějším tempem za poslední čtyři měsíce. Navíc vstupní náklady a výrobní náklady klesaly rychleji než v předchozích měsících. Při pohledu do budoucna dosáhla podnikatelská důvěra nejvyšší úrovně od dubna.

Nálada na českém trhu v oblasti nákladní kamionové dopravy

Sdružení ČESMAD BOHEMIA monitoruje situaci v oblasti silniční nákladní dopravy pomocí tzv. Barometru nákladní dopravy, kdy každé čtvrtletí provádí dotazníkové šetření mezi svými členy, a to zvlášť pro vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu. Ze šetření vyplývá, že ziskovost ve 3. čtvrtletí v mezinárodní dopravě zůstala na podobné úrovni jako v předchozím čtvrtletí. Na zisk dosáhlo ve 2. čtvrtletí roku 63% dopravců v mezinárodní dopravě, to je o 1% horší, než tomu bylo ve druhém čtvrtletí. Ve vnitrostátní dopravě bylo ziskových 55% firem, což je úplně stejný podíl jako v čtvrtletí druhém. I přes skepsi, která panuje v oboru od začátku letošního roku, se od ledna drží výsledky hospodaření na podobné úrovni.

Jen 38% dopravců v mezinárodní dopravě očekává zisk z dopravní činnosti v poslední čtvrtině roku. Je to jistě číslo opatrné, je jen o 1 procentní bod vyšší než při minulém dotazování, ale vyjadřuje obavy dopravců z dalšího vývoje. Odhad dopravců ve vnitrostátní dopravě je ještě nižší, jen 35% z nich věří, že v tomto čtvrtletí zisku dosáhnou (o 3 procentní body méně než minule).

Celkově se dá říct, že očekávání dopravců jsou aktuálně velmi pesimistická. Jejich výhledy na zakázky v dalších šesti měsících se dostaly na dno za celou dobu zpracování barometru. Dobře je hodnotí jen 23% mezinárodních dopravců (o 13 procentních bodů méně než minule) a 21% dopravců vnitrostátních (o 11 procentních bodů méně než na konci července). Toto jednoznačně odsouvá naději na oživení ekonomiky až někam do poloviny příštího roku nebo ještě později. Dopravci u této otázky reprodukují vyjádření svých zákazníků z různých branží a pouze dvacetiprocentní optimismus je opravdu velmi nízký.

Nestabilní ceny, nedostatek řidičů, vysoké náklady

Kromě dat zjištěných v dotazníkovém šetření můžeme pozorovat, že v současné době se i na trhu kamionových přeprav podepisuje několik dalších protichůdných vlivů:

  • Prohlubující se nedostatek řidičů vede k tlaku na výrazné zvýšení mezd
  • Růst mezd pokračuje také v odvětvích administrativy a skladové manipulace
  • Nestabilní ceny pohonných hmot a dalších provozních kapalin (olej, AdBlue atd.)
  • Rostoucí ceny vozidel a manipulační techniky a náklady na jejich servis
  • Výrazný nárůst cen ve skladech v důsledku vysoké poptávky
  • Extrémně rostoucí náklady na energie
  • Řada ukazatelů naznačuje, že poptávka po evropské silniční nákladní dopravě lehce slábne, protože aktivita ve všech hlavních ekonomikách klesá a míra inflace snižuje důvěru spotřebitelů a podnikatelů ve všech oblastech. To může vést k možnému nárůstu volných kapacit.

Výsledkem těchto faktorů je napjatá situace v logistice a nepříliš radostné vyhlídky do nejbližší budoucnosti.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků