První velká kontejnerová loď na světě s pohonem na metanol byla spuštěna na vodu na konci ledna při slavnostním ceremoniálu v loděnici společnosti HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) v jihokorejském Ulsanu. Nese jméno Ane Mærsk.
Loď nese jméno Ane Mærsk Mc-Kinney Ugglové, předsedkyně Nadace A.P. Moller a společnosti A.P. Moller Holding. Kmotrou se stala Aneina nejstarší vnučka, která loď pokřtila rozbitím láhve šampaňského o příď.
Ane Mærsk je první z plánované flotily 18 velkých lodí společnosti Maersk s metanolovým pohonem, které budou dodány v letech 2024 až 2025. Jedná se o druhou kontejnerovou loď s metanolovým pohonem na světě. Začátkem února vstoupila do provozu na lince AE7 spojující Asii a Evropu, což představuje významný milník v závazku společnosti stát se průkopníkem nízkoemisních řešení v lodní dopravě. Plavidla nové řady mají jako první v oboru inovativní konstrukci s můstkem a obytnými prostory umístěnými v samé přední části plavidla, což zajišťuje úsporný provoz.
Maersk objednává jen plavidla na ekologická paliva
„Tato řada plavidel bude mít zásadní dopad na naše ambice dosáhnout pokroku v oblasti ochrany klimatu, které jsou v tomto odvětví na prvním místě. Je vizuálním i provozním důkazem našeho závazku k udržitelnějšímu průmyslu. S Ane Mærsk a jejími sesterskými plavidly rozšiřujeme naši nabídku pro rostoucí počet podniků, které usilují o snížení emisí ve svých dodavatelských řetězcích,“ řekl Vincent Clerc, generální ředitel společnosti A.P. Moller-Maersk.
Již od roku 2021 Maersk objednává výhradně nová plavidla schopná provozu na ekologická paliva. Její celkový seznam objednávek nyní zahrnuje celkem 24 plavidel, z toho 12 s kapacitou 16 000 TEU, šest s kapacitou 17 000 TEU a šest s kapacitou 9 000 TEU. Všechna plavidla budou vybavena motory na dvě paliva a budou mít možnost provozu na ekologický metanol.