0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Bosch Tech Day 2024 se nesl ve znamení vozidel s umělou inteligencí

Minulý týden se opět otevřely brány centrály společnosti Bosch v německém Renningenu. Novináři z celého světa se sjeli na tradiční Bosch Tech Day a Svět průmyslu u toho samozřejmě nemohl chybět.

Hlavním bodem eventu byla tisková konference, na které opět vystoupily špičky společnosti. Dr. Stefan Hartung novinářům přednesl své vize a plány ohledně umělé inteligence a pokročilých softwarů ve službách automobilů. Do konce desetiletí chce Bosch dosáhnout miliardových tržeb právě díky softwaru. „Již delší dobu je Bosch také softwarovou společností. V rámci celé společnosti nám rozsáhlé odborné znalosti v dané oblasti umožňují vkládat řádky kódu přímo do produktů. Software v našich produktech je technologie, která je ‚Vymyšlena pro život‘ a zlepšuje život našich zákazníků.“ řekl novinářům Hartung.

Software Bosch se již používá v mnoha oblastech, včetně výrobních linek velkých průmyslových podniků, mnoha autoservisů a lékařských zařízení. Upozorňuje řidiče na auta na špatné straně silnice, chrání cenný majetek, řídí technologie budov a pracoval i ve vesmíru, na Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Celkem 48 000 spolupracovníků pracuje ve společnosti Bosch jako programátoři softwaru, z toho 42 000 jen v odvětví mobility. „Vítězné tažení softwaru způsobí v automobilovém průmyslu zásadní revoluci,“ řekl Hartung.

„V budoucnu budou automobily bez problémů integrovány do digitálního světa. V důsledku toho budou více než cokoli jiného jedno – aktualizovatelné,“ dodal Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda obchodního sektoru Mobility. Automobily tak získají nové funkce nikoliv návštěvou servisu, ale prostřednictvím pohodlné aktualizace softwaru „vzduchem“. „Technologie Bosch bude znamenat, že auta budou stárnout pomaleji,“ uvedl Hayn. A nejen automobily. Také nákladní automobily, motocykly a elektrokola získají nové bezpečnostní a komfortní funkce prostřednictvím aktualizace. Od debutu chytrého systému pro elektrokola na konci roku 2021 zavedl Bosch prostřednictvím aplikace eBike Flow zhruba 70 nových funkcí a úprav – od alarmu a funkce sledování až po nové jízdní režimy.

Využití potenciálu softwaru napříč společnostmi


Software a digitální služby se nyní ve společnosti Bosch staly základem obchodního úspěchu a podle plánů vedení mají být hnací silou a prostředkem inovací přesahujících hranice společnosti i jednotlivých průmyslových odvětví. „K využití obrovského potenciálu softwaru a umělé inteligence potřebujeme rovnocenná partnerství. Sotva to nějaká společnost zvládne sama. V této souvislosti nabízí open-source software obzvláště užitečný způsob, jak spojit odborné znalosti napříč hranicemi společností, ušetřit náklady a vytvořit standardizovaná řešení,“ řekl Hartung.

Začíná éra softwarově definované mobility

V automobilovém průmyslu používá Bosch termín softwarově definované vozidlo. Software se podle Heyna totiž stále častěji stává výchozím bodem pro navrhování a vývoj nových modelů vozidel. „Stojíme na úsvitu věku softwarově definovaných vozidel. Pro Bosch je to dobrá zpráva, protože umíme obojí: hardware i software. Jsme jednou z mála společností, které jsou plně zběhlé v propojení automobilové elektroniky a cloudu,“ řekl Heyn. Díky softwarovým a servisním řešením, jako je například Vehicle Health, pomáhá Bosch provozovatelům vozových parků předcházet poruchám vozidel a zvyšovat jejich efektivitu.

Speciálně pro logistické společnosti usnadňuje digitální platforma Bosch L.OS digitalizaci a zjednodušuje celý řetězec operací. Kromě toho Bosch vyvinul speciální software, který umožňuje vozům zastavit velmi plynule, zcela bez otřesů, jako by za volantem seděl profesionální šofér.

Je to možné díky funkci Bosch „eBrake to Zero“, kterou jsme si mohli vyzkoušet na testovacím okruhu. Brzdění pomocí této funkce při zastavení a rozjezdu je nejen příjemnější a uvolněnější, ale snižuje se i riziko cestovní nevolnosti cestujících. „Můžeme zajistit jízdu bez otřesů při zastavení a rozjezdu pomocí softwaru, který brzdí stejně hladce jako profesionální šofér,“ řekl Heyn.

Změna architektury vozidla

Softwarově definovaná mobilita půjde také ruku v ruce se změnou architektury vozidla: od architektury IT a elektroniky specifické pro danou oblast k architektuře centralizované a mezidoménové, s pouhými několika počítači a senzory, které jsou nicméně velmi výkonné. V současné době pracuje v jednom automobilu zhruba stovka řídicích jednotek od různých výrobců. V budoucím softwarově definovaném vozidle bude řídicí funkce vykonávat méně než jeden tucet počítačů ve vozidle. Aby toho bylo možné dosáhnout, bude nutné v moderních počítačích vozidel kombinovat funkce specifické pro danou oblast. V této souvislosti společnosti Bosch a Qualcomm na začátku roku společně představily nový vozidlový počítač. Poprvé kombinuje funkce infotainmentu a asistence řidiče. Pro výrobce automobilů to znamená nejen snížení instalačního prostoru, kabelů a hmotnosti, ale také a především nižší náklady. Jen u řídicích jednotek může úspora získaná sloučením infotainmentu a asistence řidiče činit až 30 procent.

S pokročilými počítači pro vozidla obecně je Bosch již slaví úspěchy. Za poslední tři roky s nimi společnost dosáhla tržeb ve výši necelých 4 miliard eur.

Co je nezbytné, aby různé počítače a softwarové balíčky ve vozidle byly vzájemně propojeny a aby mohly komunikovat napříč značkami. Dceřiná společnost Bosch ETAS k tomu dodává middleware – převodní software mezi fyzickými součástmi vozidla a jeho aplikačním softwarem, i když je vyrábějí různí dodavatelé. Stejně jako dnes téměř neexistuje automobil, který by neobsahoval součástku Bosch, nebude v budoucnu na silnicích žádný automobil, který by neobsahoval řádky kódu Bosch.

(Fotograf: BOSCH / Martin Stollberg)

Co říci závěrem? V Boschi jsme se přesvědčili, že automobilový průmysl čeká revoluce, jaká tady nebyla celá desetiletí. Nejde jen o všeobecně diskutovaný přechod na elektromobilitu, ale právě o úlohu a funkci softwaru a umělé inteligence při běžném používání aut. Revoluce, která nebude postupná, ale která naopak již probíhá a za několik let bude používání vozidel výrazně ovlivněno nebo přímo determinováno tím, jaký software v sobě budou mít.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků