0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Demonstrátor letadla EcoPulse uskutečnil první hybridně-elektrický let

EcoPulse, demonstrátor letounu s hybridním elektrickým distribuovaným pohonem, který společně vyvinuly společnosti Daher, Safran a Airbus na podporu plánu dekarbonizace letectví, úspěšně provedl první letový test v hybridním elektrickém režimu. Demonstrátor letěl s aktivovanými vrtulemi ePropeller, poháněnými baterií a turbogenerátorem.

EcoPulse odstartoval z letiště Tarbes 29. listopadu v 10:32 hodin středoevropského času ke zkušebnímu letu, který trval přibližně 100 minut. Během letu posádka zapojila elektrické vrtule a ověřila správnou funkci počítače řízení letu, vysokonapěťového akumulátoru, distribuovaného elektrického pohonu a hybridního elektrického turbogenerátoru demonstrátoru.

EcoPulse je založen na platformě letounu Daher TBM a je vybaven šesti integrovanými elektrickými motory neboli e-Propellers (dodanými společností Safran), které jsou rozmístěny podél křídel. Jeho pohonný systém integruje dva zdroje energie: turbogenerátor, tj. elektrický generátor poháněný plynovou turbínou (dodavatelem je společnost Safran), a baterii s vysokou hustotou energie (dodavatelem je společnost Airbus). Srdcem této architektury je rozvodná a usměrňovací jednotka (PDRU), která je zodpovědná za ochranu vysokonapěťové sítě a distribuci dostupné elektrické energie, a vysokonapěťové napájecí svazky (obojí dodala společnost Safran). Sada baterií navržená společností Airbus má napětí 800 V DC a může dodávat až 350 kilowattů energie.

Evropský projekt v rámci dekarbonizace letectví

Projekt EcoPulse byl poprvé představen na pařížském leteckém veletrhu 2019 a je jedním z hlavních evropských projektů spolupráce v oblasti dekarbonizace letectví. Cílem demonstrátoru je vyhodnotit provozní výhody integrace hybridně-elektrického distribuovaného pohonu se zvláštním důrazem na emise CO2 a snížení hladiny hluku. Tato převratná architektura pohonu umožňuje, aby jediný nezávislý zdroj elektrické energie poháněl několik motorů rozmístěných po celém letadle.

První let hybridního letounu EcoPulse je vyvrcholením několika technických milníků, včetně rozsáhlých pozemních testů a 10 hodin letových zkoušek letounu s neaktivními elektrickými systémy.

„Dnes jsme potvrdili, že tento převratný pohonný systém funguje za letu, což otevírá cestu k udržitelnějšímu letectví,“ řekl Eric Dalbiès, výkonný viceprezident společnosti Safran pro strategii a technologický ředitel a dodal: „Poznatky získané z nadcházejících letových zkoušek se promítnou do našeho technologického plánu a posílí naši pozici lídra v oblasti budoucích plně elektrických a hybridně elektrických pohonných systémů.“

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků