Udržitelná letecká paliva a environmentální inovace. Rok 2025 jako zlomový okamžik

Letecká doprava patří mezi nejrychleji rostoucí zdroje emisí skleníkových plynů. Na celkových emisích CO₂ se podílí zhruba třemi procenty a s rostoucím počtem letů se tento podíl může dále zvyšovat. Zatímco elektrické nebo vodíkové letouny jsou stále ve fázi vývoje a jejich nasazení se očekává nejdříve za desetiletí, udržitelná letecká paliva (Sustainable Aviation Fuel – SAF) umožňují snížení emisí už dnes, a to bez nutnosti zásadních úprav letadel či letištní infrastruktury.

Co je SAF a jak funguje

SAF je palivo vyrobené z obnovitelných zdrojů, například z použitých fritovacích olejů, živočišných tuků, odpadní biomasy nebo synteticky z oxidu uhličitého a vodíku. Jeho výroba vychází z principu uzavřeného uhlíkového cyklu. Oxid uhličitý, který se při jeho spálení uvolní, byl již dříve odebrán z atmosféry prostřednictvím biologických nebo chemických procesů. V závislosti na použité technologii a surovinách může SAF snížit emise skleníkových plynů až o 80 procent ve srovnání s tradičním leteckým kerosinem.


Stav a vývoj v roce 2025

Evropská unie letos spustila povinné míchání SAF s běžným palivem v minimálním podílu 2 procent. Do roku 2030 má podíl vzrůst na 6 procent, v roce 2035 na 20 procent a do poloviny století až na 70 procent. Nařízení ReFuelEU Aviation má kromě povinného míchání i doprovodné finanční nástroje, které podporují investice do výroby a výzkumu.

V roce 2024 SAF tvořil jen 0,53 procenta celosvětové spotřeby leteckého paliva, ale očekává se rychlý růst. Příkladem je kontrakt mezi FedEx a společností Neste, který zajistil dodávku 8 800 tun SAF pro letiště LAX v USA, což odpovídá přibližně pětině roční spotřeby paliva FedExu. Emirates spolupracuje s Neste na dodávkách pro své lety v letech 2024 až 2025, přičemž se palivo mísí v poměru kolem 30 procent.


Technologické limity a inovace

V současnosti lze SAF mísit s běžným palivem maximálně do poměru 50 procent. Většina komerčních letů využívá směsi s podílem 10 až 30 procent. Hlavními překážkami širšího využití jsou cena, která je v průměru trojnásobná oproti konvenčnímu kerosinu, a omezená výrobní kapacita. Tyto faktory zpomalují rozšíření, přestože zájem aerolinek roste.

Kromě výroby SAF se rozvíjejí i další technologie. Airbus představil koncept vodíkového letadla ZEROe, které by mohlo vstoupit do provozu po roce 2040. Vodíkový pohon je bezemisní, ale vyžaduje novou infrastrukturu a zvládnutí složité logistiky skladování kapalného vodíku při teplotách kolem minus 253 stupňů Celsia.


Evropa směřuje k čistšímu letectví

Do roku 2030 má být v Evropě 130 letišť s nulovými přímými emisemi CO₂, oproti 90 v roce 2025. Letecký sektor se má díky kombinaci SAF, technologických inovací a optimalizace letového provozu přiblížit snížení emisí na let o téměř deset procent do roku 2050 ve srovnání s rokem 2023. Podle Mezinárodní asociace letecké dopravy IATA má SAF potenciál zajistit přibližně 65 procent z celkové potřebné redukce emisí.


Přehled situace

OblastAktuální stav
ProdukceNízká, ale rostoucí. Do roku 2025 očekáván podíl 0,7 %
NákladyPřibližně trojnásobek ceny běžného paliva
SurovinyOmezená dostupnost rostlinných olejů a tuků
RegulacePovinné podíly v EU a UK, finanční podpůrné mechanismy
InovaceProjekty jako SkyNRG, testy 100% SAF, snížení emisí a kondenzačních stop

Masové rozšíření SAF vyžaduje výrazné investice do výroby, nové surovinové zdroje a další technologický pokrok. Výrobní procesy jako Power-to-Liquid, které využívají obnovitelnou elektřinu a zachycený oxid uhličitý, mohou do budoucna snížit závislost na zemědělských plodinách a odpadech. Spolupráce států, výrobců paliv, aerolinek a letišť bude rozhodující pro to, zda se podaří dosáhnout klimatických cílů bez omezení dostupnosti letecké dopravy.

Zdroj: redakce

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků