Zdá se, že trend v automobilovém průmyslu je čím dál masivnější využívání dotykových displejů. Podle Evropské unie se ale ve vozech příliš sází na dotykové displeje i pro důležité věci. Organizace Euro NCAP, která kontroluje bezpečnost automobilů, s tímto názorem souhlasí a do roku 2026 se chce věci zaměřit na tuto problematiku.
Šéf Euro NCAP Matthew Avery říká, že dotykové displeje jsou velkým problémem. Nutí totiž řidiče odvracet pohled od silnice, což může způsobit nehodu. Euro NCAP si myslí, že je lepší mít pro důležité věci samostatná tlačítka nebo přepínače, aby řidiči nemuseli příliš odvracet zrak od vozovky.
„Nadměrné používání dotykových displejů je problémem celého odvětví, protože téměř všichni výrobci vozidel přesouvají klíčové ovládací prvky na centrální dotykové displeje, což nutí řidiče odvádět pozornost od vozovky a zvyšuje riziko nehod z důvodu rozptýlení,“ řekl Avery. NCAP proto plánuje nové fyzické testy, zda displeje příliš nerozptylují řidiče. „Nové testy Euro NCAP, které se mají uskutečnit v roce 2026, budou výrobce motivovat k používání samostatných fyzických ovládacích prvků pro základní funkce intuitivním způsobem, čímž se omezí doba, po kterou nebudou mít oči na silnici, a podpoří se tak bezpečnější jízda,“ dodal Avery.
Kontrola u Tesly
Euro NCAP sice neprosazuje, aby každá funkce měla své vlastní tlačítko nebo spínač, ale trvá na fyzickém ovládání kritických funkcí, jako jsou směrová světla, výstražná světla, stěrače, klakson a nouzové funkce. Například společnost Tesla již čelí ve Spojených státech zvláštní kontrole kvůli svému nedávnému rozhodnutí nahradit fyzické páčky hmatovými tlačítky na volantu pro funkce směrových světel. Ačkoli Ferrari také integruje směrová světla do volantu, absence společnosti v databázi Euro NCAP naznačuje omezený dopad.
Přestože Euro NCAP nemá regulační pravomoc, jeho vliv spočívá v roli klíčového hodnotitele bezpečnosti, přičemž pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti je pro výrobce významným prodejním argumentem. Tento tlak pravděpodobně podpoří dodržování navrhovaných změn. Byly předloženy návrhy, aby k podobným opatřením vyzvaly organizace jako Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ve Spojených státech, jehož program Top Safety Pick má rovněž v odvětví značný vliv.