Logistická společnost Ewals Cargo Care má dlouhodobě velmi silné postavení na evropském trhu. Má rozsáhlé vlastní dopravní a skladové kapacity, což její pozici ještě posiluje. Přesto se Ewals Cargo Care musí vyrovnávat s celou řadou výzev a dlouhodobých cílů. Právě o nich jsme se bavili s ředitelkou obchodu a marketingu Simonou Pickar.
V dopravě stále více rezonují ekologické aspekty a snaha o udržitelnost. Jak se daří Ewals Cargo Care na tomto poli?
Ewals vždy bude průkopníkem v řešení udržitelné přepravy. V rámci celého holdingu jsme si nastavili konkrétní cíle, mezi které patří například 30% nárůst intermodální nákladní dopravy v rámci Evropy. Všechna naše vozidla splňují emisní normu Euro 6 a vozový park vždy obnovujeme vozidly s aktuálně nejnižším negativním dopadem na životní prostředí. Je ale třeba uvést, že mnoho cest a technologií k udržitelné dopravě je zatím velmi nejasných a přináší spíše další otázky.
Zkuste být konkrétnější, jaké technologie máte na mysli?
Třeba LNG, jehož CO2 neutralita je často kalkulována jen na předpokladu budoucí existence bio – LNG. Nikdo také nemůže odhadnout nákladovost LNG, která vlivem války na Ukrajině přináší riziko obrovských cenových výkyvů. Pak tu máme často zmiňovanou elektrifikaci nákladních aut, ta ale zdaleka není na takové úrovni, aby byla použitelná na delší přepravní vzdálenosti. Kromě jiných překážek by například baterie musela vážit přes 6 tun. Toto řešení tedy lze zvažovat zatím spíše na velmi krátké jízdy. I tak budou náklady vysoké a plánování jízd složité. Celkově tyto konkrétní technologie prozatím nemůžeme brát jako cestu, jak se rychle dostat k bezemisní a udržitelné dopravě.
Zmiňovala jste intermodální železniční přepravu, ta by mohla fungovat?
Je to smysluplné řešení, růst kombinované přepravy je v rámci Evropy opravdu značný. Ale je potřeba zdůraznit, že v České republice není kapacita železniční sítě dostatečná a zásadní překážkou je také cena železniční přepravy.
Co HVO palivo, tam vidíte cestu?
Ano, u alternativních, bezfosilních paliv jako je HVO cestu určitě vidíme a tudy bychom chtěli jít. Chceme docílit 30% nárůstu spotřeby tohoto typu paliva. Z pohledu společnosti Ewals to má smysl, ale bude samozřejmě záležet také na zákaznících, jak se postaví ke zvýšeným nákladům.
Jaké technologické inovace v dopravě využíváte?
Ewals se podílí na inovacích dopravní techniky ve spolupráci se zástupci výrobců nákladních vozidel. Zajímavý projekt je Duo trailer – tedy souprava tahač a dva návěsy typu Mega za sebou. Techniku již využíváme ve Švédsku a Španělsku. Pak jsou tu i jednotlivé prvky, například monitorování ekologického řízení vozidla s využitím digitálních jednotek. Co bych ale opravdu ráda zmínila, jsou bezpečnostní prvky a technologie, kterými je vozidlo vybaveno a které zajišťují bezpečnost řidičů i všech dalších účastníků silničního provozu.
Které například?
Mimo jiné mohu uvést senzor detekce cyklistů na obou bocích tahače nebo detekce pohybu před maskou tahače. Máme na vozech varovný systém tlaku v pneumatikách, v kabinách je detektor alkoholu, zadní kamera u řidiče. Snažíme se o maximální bezpečnost a pohodlí našich řidičů. Myslím si, že se to projevuje i tím, jak je značka Ewals mezi řidiči vnímána.
Má Ewals Cargo Care mezi nimi dobrou pověst?
Jednoznačně. Ewals má opravdu velice dobré jméno na trhu práce. Jsme finančně stabilní a rostoucí firma. Ewals je známý svou firemní kulturou, má moderní pracovní zázemí a respektovaný management.
A jak to vidí uchazeči o práci?
Náš obor nemusí být pro každého úplně atraktivní. I přesto máme dostatečné množství uchazečů na jednotlivé pozice. Je to nejen o náborových aktivitách, ale především o dlouhodobém budování dobrého jména a celkové atraktivity značky Ewals Cargo Care. Velmi ceněna je mezi zaměstnanci možnost profesního růstu. U nás dáváme v rámci konkrétních programů možnost zaměstnancům se nadále zdokonalovat, umožňujeme další vzdělávání, mají maximální podporu. Já osobně mám ve svém týmu lidi ve věku od 21 do 60 let. To považuji za velký přínos a propojení schopností. Starší jsou daleko lepší v komunikaci a vyjednávání, ti mladší jsou zase skvělí v IT.