0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Fenomén Nestlé: Více než 150 let historie potravinářského giganta v kostce 

Nestlé, nadnárodní výrobce potravinářských výrobků, sídlí ve švýcarském Vevey a provozuje továrny ve více než 80 zemích. Hlavními výrobky Nestlé jsou kondenzované a sušené mléko, dětská výživa, čokoládové výrobky, cukrovinky, instantní káva a čaje, ale i mnoho dalšího. Krom jiného švýcarská společnost vyrábí také léčiva. 

Vznik společnosti se datuje do roku 1866, kdy byly založeny dva samostatné švýcarské podniky, které později vytvořily jádro Nestlé. V srpnu zmíněno roku založili Charles A. Page a George Page, bratři ze Spojených států, ve švýcarském Chamu společnost Anglo-Swiss Condensed Milk Company. V září v nedalekém Vevey vyvinul Henri Nestlé dětskou výživu na bázi mléka a brzy ji začal prodávat. V následujících desetiletích oba podniky agresivně rozšiřovaly své podnikání po celé Evropě a Spojených státech. (Henri Nestlé odešel v roce 1875 do důchodu, ale společnost si pod novým vlastníkem ponechala jeho jméno v názvu jako Farine Lactée Henri Nestlé.) V roce 1877 rozšířila společnost Anglo-Swiss své produktové portfolio o dětskou mléčnou výživu a v následujícím roce naopak Nestlé o kondenzované mléko, takže se z obou firem stali přímí a nelítostní rivalové.

V roce 1905 se však společnosti spojily a vznikla z nich společnost Nestlé and Anglo-Swiss Condensed Milk Company, která si tento název ponechala až do roku 1947, kdy v důsledku akvizice společnosti Fabrique de Produits Maggi SA (založené v roce 1884) a její holdingové společnosti Alimentana SA ze švýcarského Kempttalu převzala název Nestlé Alimentana SA. Alimentana SA byla významným výrobcem polévkových směsí a souvisejících potravin pod značkou Maggi, kdo ze spotřebitelů by tuto značku neznal? Současný název společnosti pak byl přijat v roce 1977.

Fúze a akvizice Nestlé od počátku 20. století výrazně rozšiřovaly jeho produktovou řadu. V roce 1904 koupila společnost práva na čokoládu, která nakonec vyústila ve výrobky pod značkami Peter, Kohler, Nestlé a Cailler. V roce 1927 získala práva od výrobců sýrů Gerber & Company AG. V roce 1937 společnost vynalezla instantní kávu, kterou následující rok začala vyrábět pod názvem Nescafé. Divize Nestlé zaměřená na balenou vodu vznikla nákupem evropských značek, jako jsou Vittel (1987), Perrier (1992) a Sanpellegrino (1998). 

Vliv bojů a světových válek na společnost Nestlé:

První světová válka měla vážný dopad na celou Evropu. Ačkoli Švýcarsko do konfliktu zapojeno nebylo, Nestlé mělo potíže se sháněním surovin. Dodavatelský řetězec byl pochopitelně výrazně zasažen, protože byl zbytek kontinentu ve válce. Čerstvé mléko, které bylo nezbytné pro výrobu mnoha výrobků, bylo obtížné sehnat.

Jednalo se o hroznou dobu pro všechny potravinářské podniky. Nestlé však přežilo díky velkému rozsahu výroby a také díky tomu, že získalo několik státních zakázek, které mu pomohly rychle růst. Poptávka po kondenzovaných a mléčných výrobcích začala stoupat a k uspokojení těchto požadavků Nestlé koupilo několik továren v USA. Šťastné období netrvalo příliš dlouho. Přestože čerstvé mléko a další suroviny bylo možné s obtížemi sehnat, jejich cena byla velmi vysoká a Nestlé nakonec sklouzlo do obrovských dluhů. Období finančních potíží se však podařilo společnosti překonat. 

Později, koncem dvacátých let, Nestlé koupilo firmy Calliet, Peter a švýcarskou čokoládovnu Kohler a brzy se čokoláda stala jedním jeho z ústředních bodů podnikání. V roce 1938 uvedla společnost na trh svůj první kávový výrobek, Nescafé, po němž následovalo Nestea. Nescafé je dodnes jedním z nejúspěšnějších výrobků společnosti Nestlé.

Druhá světová válka opět izolovala Evropu a Asii. Kvůli problémům s distribucí začala společnost otevírat továrny v rozvojových zemích Latinské Ameriky. Po vstupu Ameriky do války se výroba přiměřeně zvýšila a Nescafé se brzy stalo hlavním nápojem amerických vojáků v Evropě a Asii. Celkové tržby společnosti se od roku 1938 do roku 1945 zvýšil o 125 milionů dolarů a to byl teprve začátek zlatého období. Následně došlo k mnoha fúzím a akvizicím, které napomohly rychlé expanzi.

Zlaté období fúzí a akvizic společnosti Nestlé 

Po akvizici společnosti Alimentana S.A. začalo Nestlé výrabět výrobky Maggi, které se prodávaly po celém světě a držely většinu podílu na trhu. Nestlé rovněž získalo společnosti Cross & Blackwell, Findus frozen foods a Libby’s fruit juices. Prodej instantní kávy Nescafé se od roku 1960 do roku 1974 zečtyřnásobil. Mezi četné akvizice amerických potravinářských společností patří McNeill & Libby (1970), Stouffer Corporation (1973). Růst a expanze pokračovaly i mimo trh s potravinami, neboť v roce 1974 se Nestlé stalo hlavním akcionářem kosmetické společnosti L’Oréal.

V 80. letech koupila společnost Nestlé za 3 miliardy dolarů společnost Carnation, což bylo v té době jedno z největších převzetí, a v roce 1998 koupila britskou cukrářskou společnost Rowntree Mackintosh a získala tak řadu známých značek sladkostí – například KitKat. V roce 2002 vznikla koupí společnosti Ralston Purina nová divize Nestlé – Purina PetCare, zatímco americké zmrzlinářské podniky Nestlé (Dreyer a Movenpick Ice Cream) byly konsolidovány pod značkou Dreyer’s, což posílilo pozici Nestlé jako lídra na severoamerickém trhu. 

Akvizice pokračovaly i nadále, když Nestlé získalo společnosti Chef America vyrábějící mražené potraviny. O pět let později společnost zařadila do svého sortimentu výrobek s mléčnou příchutí známý jako Ovaltine a v roce 2010 společnost vstoupila také na trh s mraženou pizzou, když za 3,7 miliardy dolarů koupila podnik společnosti Kraft Foods v oblasti mražené pizzy v USA a Kanadě.

Současná situace společnosti Nestlé

Neustálé inovace, fúze a akvizice ukazují jasný cíl Nestlé stát se lídrem na trhu. Společnost přitom diverzifikovala své podnikání i do oblasti zdraví, krásy a wellness. Nestlé v současné době působí ve více než 150 zemích a zaměstnává téměř 400 000 lidí a jenom v jejím výzkumné oddělení pracuje více než 5 000 lidí. 

Nestlé vlastní téměř 450 továren v 85 zemích. Je lídrem na trhu ve většině kategorií potravin a nápojů, v nichž působí, a i dnes má ambici zvyšovat kvalitu života lidí prostřednictvím zdravé výživy a wellness s využitím vědecky podložených inovací. Nyní zahrnuje podnikání Nestlé nápoje, vody, mléčné výrobky, cukrovinky, péči o zvířata a dokonce i péči o pleť. V roce 2011 rozšířila své vedoucí postavení v oblasti výživy, zdraví a wellness vytvořením společnosti Nestle Health Science, která vyvíjí produkty nutriční péče zaměřené na optimální zdraví mozku.

Díky inovacím může Nestlé přispět k řešení globálních problémů spojených s podvýživou, rostoucí a stárnoucí populací a obezitou. Stejná vášeň pro zdravou výživu přináší závazek zlepšovat výrobky snižováním obsahu soli, cukru a nasycených tuků a obohacovat je o vitaminy, minerály, zeleninu a celozrnné výrobky.

Nejvýznamnější milníky Nestlé z posledních let

  • 2012: Nestlé kupuje za 11,9 miliardy dolarů společnost Wyeth Nutrition, dříve Pfizer Nutrition, a posiluje tak svou pozici v oblasti kojenecké výživy.
  • 2013: Nestlé Health Science kupuje americkou společnost Pamlab, která se specializuje na léčebnou výživu pro pacienty s mírnými kognitivními poruchami a depresemi. Naopak je prodána společnost Jenny Craig působící v Americe a Oceánii, která se zabývá regulací hmotnosti.
  • 2014: Vytvořením společnosti Nestlé Skin Health přebírá Nestlé plnou kontrolu nad společným dermatologickým podnikem Galderma, který vytvořila v roce 1981 se společností L’Oréal. Společnosti rovněž ukončují společný podnik Innéov, který se zabýval kosmetickými doplňky stravy a byl založen v roce 2002. Galderma následně získává některá jeho aktiva.
  • 2017: Nestlé oznamuje, že prozkoumá strategické možnosti pro své podnikání v oblasti cukrovinek v USA, a rozšiřuje své portfolio spotřebitelské zdravotní péče akvizicí společnosti Atrium Innovations. Tento krok podporuje snahu společnosti o využití růstových příležitostí v oblasti spotřebitelské zdravotní péče. V USA se investuje také do kávových značek Chameleon Cold-Brew, Blue Bottle Coffee, Sweet Earth a Freshly.
  • 2018: Nestlé a Coca-Cola ukončují společný podnik Beverage Partners Worldwide.
  • 2019: Společnost otevírá Nestlé Institute of Packaging Sciences. Společnost uzavírá prodej společnosti Nestlé Skin Health. Rovněž prodává svůj americký zmrzlinářský byznys společnosti Froneri, která se hodlá stát globálním lídrem v oblasti prodeje zmrzliny. 
  • 2020: Nestlé Health Science rozšiřuje své portfolio prostřednictvím akvizice společností Zenpep, Vital Proteins a Aimmune. Dochází k prodeji arašídového mléka Yinlu a konzervované rýžové kaše. Nestlé představuje svůj plán Net Zero Roadmap – popisující kroky k dosažení uhlíkové neutrality společnosti.
  • 2021: Nestlé pokračuje ve strategické transformaci svého byznysu s balenou vodou prodejem značek Nestlé Waters North America a vstupuje do segmentu funkční hydratace akvizicí značek Essentia a Nuun. Nestlé Health Science rozšiřuje své portfolio akvizicí klíčových značek společnosti The Bountiful Company. Nestlé také snižuje svůj podíl ve společnosti L’Oréal. 

Zásadní novinky, kterými Nestlé změnilo potravinářský trh 

Ještě před společností Nestlé byly na trhu konzervy, ale výživná jídla v plechovkách nikoliv. Právě tato oblast se stala v počátcích historie výrazný růstovým segmentem Nestlé. Takový potravinářský výrobek měl dlouhou trvanlivost, snadno se ohříval, přičemž si ho člověk mohl vychutnat i studený. Plechovky se také daly snadno přepravovat, takže je mohl kdokoli konzumovat například na výletě v kempu.

Čas se řítil do 60. let 20. století, člověk si mohl dopřát i pohodlí mražených potravin a zmrzliny Nestlé. Tento trh začalo Nestlé ovládat ruku v ruce s tím, jak rostla obliba domácích ledniček a mrazniček. V roce 1986 se Nestlé posunulo ještě o krok dál a vytvořilo vlastní průlomový systém Nespresso, který rozvinul konvenční způsob, jakým si lidé vychutnávali prvotřídní kávu. Nespresso je další inovací společnosti Nestlé, která zlepšuje kvalitu života lidí každý den a na mnoha místech světa. 

Zvláště silnou pozici si pak vybudovalo Nestlé na trhu s čokoládou, se kterou je silně spojena zvláštní emoce, jež lidem vykouzlí úsměv na tváři. Nestlé poprvé vstoupilo do tohoto oboru v roce 1904, kdy se ujalo exportního prodeje pro společnost Peter & Kohler, později přidalo do produktové nabídky značky Cailler , KitKat a mnoho dalších, čímž se opět stalo jedním z lídrů tohoto trhu.

Dětská výživa, zmrzliny, snídaňové cereálie a mléčné výrobky – to vše se zapsalo do historie s příchodem jediného tržního lídra, který věřil, že nabídne spotřebitelům dostatečně bohatou chuť. Nestlé je i v současné době společností, která se zabývá výrobou potravin a vládne celosvětovým trhům v některých oblastech s takřka monopolním postavením.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků