Většina firem chce úspěšné změny a udržitelný růst. Ale chybí jim kvalita lidí jak ve výrobě, tak často nemají ani lídry, kteří by dokázali určit a hlavně držet jasný cíl, trvale vyžadovat vysokou kvalitu, a to bez výjimek. Právě odvaha vyžadovat vysokou kvalitu a dodržovat pravidla rozhoduje o úspěchu transformace. Jiří Kastner je sparring partner, trenér a mentor manažerů i majitelů firem. S jeho prací a viditelnými úspěchy je často spojován důsledný Performance management a stále modernější HumanTech Leadership. V rozhovoru popisuje, jak pracuje ve firmách, které se rozhodly být ještě úspěšnější, a nebo se razantně změnit.
www.TransformaceFirem.cz | www.CrisisSparring.cz | www.BusinessSparring.cz |
Co tedy nejčastěji rozhoduje o úspěchu a transformaci českých firem a naopak co dnes firmy brzdí nejvíce?
Firemní managementy dělají příliš často kompromisy a ústupky. Často se snaží za každou cenu se zavděčit s naivním očekáváním, že se výsledky dostaví na základě vděčnosti zaměstnanců. Realita ale ukazuje, že management založený na očekávání je spíše klouzačka do zklamání a do problémů. Firemní management by naopak měl umět cílevědomě zvyšovat aspirační úroveň svých zaměstnanců lidsky, ale pevně řídit jejich výkonnost. K tomu často v českých firmách chybí odvaha a manažerská důslednost.
Velká část českých firem stále nenašla styl komunikace, který by zaměstnance skutečně aktivizoval. Ve firmách se hodně mluví, ale málo z toho skutečně hýbe lidmi. Chybí silná energie, jasný směr a přímá komunikace. Stále se příliš spoléhá na motivaci – tabulky, bonusy, cíle. Silný lídr musí umět v lidech zvyšovat jejich vlastní osobní aspirace a být jim silnou inspirací. Odměňování zaměstnanců i manažerů je ve výrobních firmách stále závislé spíše na odsloužených letech a tabulkové pozici, než na aktuálním výkonu, iniciativě a tvorbě nápadů.
ČESKÉ PEKLO: „TAKHLE NÁM TO STAČÍ!“

Největší brzdou českých firem je mindset lidí vůči jejich práci i vlastnímu životu: „Takhle to stačí! Proč něco hrotit?!‟ Jenže pomocí zkratek a při všeobecné pohodě se transformace firmy dělat nedá. Pokud jste někde něco “odrbali”, tak vás to dříve nebo později vrátí zpátky na začátek. Proto se tolik firem točí v kruhu.
Jak se projevuje slabý management?
Performance management potřebuje, aby každý manažer byl příkladem růstu, rozvoje a ukázal své vlastní konkrétní výsledky i transparentní změny sám na sobě. Slabý management neustále něco vysvětluje, procesuje, vydává směrnice, a pak na poradách řeší, co si počne s těmi, kteří to nedodržují. Pamatuji si, když jsme ve sklárnách museli “odnaučit” skláře pít pivo v práci. Když jsme “staré válcaře” museli naučit nosit přilby a špunty do uší. Změny s sebou vždy nesou odpor, ale sílu managementu poznáte podle toho, jak rychle je dokáže uvést do praxe a důsledně je vyžadovat bez výjimek. Dříve byl standard, že příslušnost k firmě bylo logo na montérkách nebo na košili a měli to všichni, od managementu po dělníka.
Dnes je standardem příslušnosti k firmě profil na Linkedinu s označenou pozicí, na které zaměstnanec ve firmě pracuje. Ale často ani takovou maličkost řada lídrů neumí prosadit ani u svého managementu, natož u lidí ve výrobě. Navíc existuje hned několik “manažerských vysvětlení”, tedy výmluv, např. aby konkurence nevěděla, jaké tu máme lidi a nepřetáhla nám je. Krásný příklad nízké sebedůvěry ve vlastní lidi a schopnosti udržet si talentované zaměstnance. Slabý management poznáte podle nedodržování pravidel kvality a termínů. Často platí, že čím větší slabost, tím více porad a směrnic.
Co je pro inovace a transformace českých firem prioritou?
Hodně se mluví o nutných investicích do výzkumu, výroby a procesů. Všechny inovace a transformace jsou ale k ničemu, když neumíte svůj produkt a výsledek práce dobře prodat, opakovaně a s vysokou marží! V českých firmách téměř neexistuje inovace obchodní činnosti. Přitom právě v obchodní činnosti je obrovský potenciál pro HumanTech řešení a využití umělé inteligence. Řada firem stále bojuje s odporem obchodníků i k dvacet let starým CRM systémům. Natož aby je naučili pracovat s moderními nástroji jako jsou AILeads nebo AIDeals.
Většina firem má obchod desítky let ve stejném modelu. Obchodník vyráží do terénu, přesvědčuje zákazníka a pak se s jakýmsi výsledkem vrací zpět. Pro zpestření udělá firma dvakrát do roka pro zákazníky nějaký event, a tím je obchodní činnost firmy hotova. České firmy, které radikálně změnily své obchodní myšlení, jsou příkladem toho, že české výrobky umí uspět na celém světě.
Jak se změní role manažerů?
Manažeři musí přestat být hlídači tabulek, seřizovači pokroucených procesů a řečníci na nekonečných poradách. Firemní management se musí naučit být více viditelný a transparentní. HumanTech Leadership znamená umět velmi aktivně komunikovat pomocí všech dostupných technologií. Pro manažery musí být používání sociálních sítí i umělé inteligence naprostou samozřejmostí, a to jak pro jejich vlastní práci, tak pro komunikaci se zaměstnanci, zákazníky i širší veřejností. Manažeři musí přijmout realitu dnešní soutěže. Kdo si dokáže získat nejvíce pozornosti, má větší šanci přitáhnout i ty nejkvalitnější lidi.
TEDY POKUD SI I TUHLE VLNU NENECHÁME OPĚT UJET.
Rozhoduje rychlost a kvalita rozhodování, komunikace, reakceschopnost, adaptabilita a stále větší roli hraje i důslednost. Průmysl 5.0 zdůrazňuje využití moderních technologií a umělé inteligence, ale zároveň klade důraz na roli člověka. Lidé by si díky svému vzdělání, technické připravenosti a kreativitě měli udržet převahu nad technologiemi. Pavel Bezucký, generální ředitel Schneider Electric CZ & SK, aktivně využívá Human Leadership. Daniel Digoň, CEO společnosti Atalian, se stal lídrem vlastního stylu H2H Leadership už i mimo svůj obor. Jsem přesvědčen, že právě takové zdůraznění role člověka v době prudkého nástupu technologií, může dát obrovskou konkurenční výhodu jednotlivým firmám i celému českému průmyslu.
MŮJ VSTUP DO FIRMY MÁ NEJČASTĚJI TŘI TRANSFORMAČNÍ KROKY:
- viditelné posílení a sparring manažerů, kteří transformaci firmy vedou
- inovace obchodu a způsobu, jak se firma prodává na obchodním i pracovním trhu
- měřitelná transformace myšlení a přístupu lidí na všech pozicích

Jak budou vypadat firmy za deset let? Jaké dovednosti budou muset mít jejich lídři?
Budou umět prodávat silné vize a atraktivní cíle. Vzroste důležitost inženýrů, technologů a odborných pozic právě na úkor procesního a tabulkového managementu, který díky umělé inteligenci zanikne. Věřím, že HumanTech technologie dramaticky změní i fungování obchodu, který bude fungovat více na technologické úrovni a ze silnic zmizí tisíce služebních aut obchodních zástupců, kteří v současnosti křižují republiku, navíc často s nízkou efektivitou. Firmy budou především kombinací odborníků, silných osobností a nejmodernější technologie. Úspěšné firmy budou charakteristické vysokou mírou adaptability i psychické odolnosti zaměstnanců, čemuž pomáhá program Resilient People. Firmy si budou stále více a více konkurovat ve schopnosti přilákat odborníky s vysokou přidanou hodnotou. Tedy v podstatě opačný trend, než teď, kdy firmy soutěží, kdo si přiveze tu nejlevnější pracovní sílu z Mongolska nebo Filipín.
BUDOUCNOST MAJÍ LIDÉ A FIRMY S VYSOKOU PŘIDANOU HODNOTOU.
Ve finále rozhodne především kvalita lidí, které máte ve firmě, a jejich ochota růst společně s firmou. Jsou lídři českých firem, kteří mají v tomto jasno a poznáte jejich silný důraz na kvalitu na první pohled. Marek Matěják, ředitel společnosti MZ Liberec, umí své vize jasně formulovat při každém setkání. Dobrou inspirací v dosahování kvalitních výsledků v rámci skupiny, a to díky důrazu na vlastní manažerský rozvoj i na kvalitu celého týmu, je také ředitel závodu Tomáš Šilhán se svým týmem FRÄNKISCHE CZ. Máme hodně šikovných manažerů, kteří umí způsobovat neustálý růst kvality firemního prostředí a technologií, ale především lidí. Díky automatizaci bude pro jednoduchou lidskou práci stále méně a méně prostoru. Tu převezmou automaty a algoritmy.
Jaké inovace a transformace jsou důležité přímo ve výrobě?
Nejpomalejší inovace a transformace probíhají v myšlení, stylu práce a vzdělání zaměstnanců. Ve firmách potřebujeme na všech pozicích lidi, kteří umí z moderních technologií dostat maximum. Řešíme robotizace a využití umělé inteligence, ale pro řadu firemních účtáren je stále „těžké zadání“, aby na všech fakturách byly QR kódy. Mnoho firem má už velmi moderní technologie ve výrobě, ale často je management neumí správně zorganizovat a naplno využít. Potřebujeme mnohem větší nadšení lidí pro moderní technologie a silnější HumanTech Culture. Tedy kulturu, která se vyznačuje vysokou technickou úrovní výrobních prostředků a zároveň i vysokou technickou připraveností lidí, kteří tyto technologie budou obsluhovat nebo řídit. Ve firmách máme často stroje různých generací, což přináší neefektivitu samo o sobě. Schopnost kombinovat stroje či zařízení různých generací umí nabídnout například Lenka Demčáková s jejich týmem. Cílem by však mělo být co největší sjednocení technologií s dovednostmi lidí, aby firma byla nejen HiTech, ale zároveň disponovala personálem v co nejvyšší kvalitě, tedy HumanTech.
Vidíte nějaký vzorec u firem, které transformaci zvládají lépe než ostatní?
Úspěšné firmy mají na všech úrovních manažery, kteří komunikují aktivně. Dovnitř firmy i navenek. Hodně firem má ale stále neviditelný management. Ve mladoboleslavské firmě CMS dostal její CEO Petr Pavel před rokem od majitele plnou podporu k intenzivnímu seberozvoji. Jeho pozitivní vliv na firmu a efektivní změny ve fungování společnosti jsou dobrým příkladem toho, jak osobní transformace manažera může pozitivně ovlivnit celou firmu.
NEJPRVE SE MUSÍ PODAŘIT TRANSFORMACE LIDÍ, AŽ PAK MÁ SMYSL INVESTOVAT DO TRANSFORMACE PROCESŮ, TECHNOLOGIÍ A ZAŘÍZENÍ.
Úspěšná firemní transformace často závisí na tom, zda majitel nebo CEO dokáže předat plné kompetence a zodpovědnost, aniž by zasahoval do každodenního řízení. Obzvlášť u rodinných firem je právě tato schopnost velmi důležitá. Nesahat na volant! Pro mnoho majitelů a ředitelů zůstává předání pravomocí dalším manažerům, bez onoho „občasného“ vměšování, stále velmi náročným úkolem.
Existuje moment, kdy je na změnu mindsetu příliš pozdě?
Takový moment neexistuje! Změna mindsetu je možná vždy. Navíc, pokud budeme brát personální změny jako změnu mindsetu, pak je ve firmách možná opravdu kdykoli! Naopak nikdy není pozdě začít měnit mindset lidí. Z firem musí zmizet emoční přednasranost a „mindshity“, tedy stavy, kdy jsou lidé už před poradou vnitřně přesvědčeni, že to zase bude o ničem. Kdy si jdou něco vybojovat nepříjemnou komunikací, nebo si své stanovisko vytrucovat agresivní pasivitou.
VE FIRMÁCH MŮŽETE POTKAT TŘI ZÁKLADNÍ PODOBY VEDENÍ LIDÍ:
• Leadership – schopnost vést druhé a dosahovat výsledky
• Leadershift – schopnost neustále zlepšovat vše a všechny ve firmě
• Leadershit – schopnost zničit cokoli

Může umělá inteligence nahradit část tradičního managementu?
Ano, a v některých firmách to už naštěstí dělá. Zmizí manažeři, kteří jsou zvyklí tvořit tabulky, pak je analyzovat, reportovat, přeposílat a vyžadovat další data. Tohle umělá inteligence a algoritmy umí daleko lépe a nesrovnatelně rychleji. Teď ještě odnaučit některé manažery se o těch rychlých datech dlouhosáhle dohadovat na poradách. Úlohou moderního managementu je dělat rychlá, přesto kvalitní rozhodnutí, umět je komunikovat a dotáhnout je do úspěšného finále.
HumanTech Leadership kombinuje řízení moderní technologie výroby s rozvojem a tréninkem všech zaměstnanců. Cílem je propojení všech lidí v týmu s moderními technologiemi, jak ve výrobě, tak v managementu. Kvalita výstupů každé firmy začíná kvalitou všech jejích vstupů, tedy včetně kvality každého člověka ve firmě.
HumanTech Culture je velkou příležitostí především pro HR management. Ten musí umět do firmy získat odpovídající kvalitu lidí, tuto úroveň neustále zvyšovat, ale také ji pravidelně obměňovat. Právě díky tomu se může HR manažer stát skutečně silným HR Business Partnerem.
„TRADIČNÍ TABULKOVÝ MANAGEMENT“ JE ODSOUZEN K ZÁNIKU!
V současnosti vznikají v řadě firem nové pracovní pozice, takzvané AI-jobs, kde je výhodou nebo dokonce nutností schopnost pracovat s umělou inteligencí. A právě tady mnoha firmám ujíždí vlak. Myslím, že HumanTech Culture, tedy kombinace nejmodernější technologie s kvalitním člověkem, nabízí obrovský prostor pro vysoké marže a silnou konkurenční výhodu. Nejsem příliš zastáncem reinkarnace a návratu ke „silné značce“ MADE IN CZECH. Mnohem víc by mi vyhovovalo něco ve stylu CZECH EVOLVED.
Příkladem může být firma JD Dvořák, s.r.o., kde má majitel a CEO Tomáš Dvořák jasný cíl: dodávat zákazníkům nejen ta nejmodernější zařízení na trhu, ale zároveň s týmem rozvíjet služby s vysokou odborností a stále rostoucí přidanou hodnotou. Technologie dnes dokážete velmi rychle nakoupit a zkopírovat, ale největší výhodou je mít tu správnou kombinaci moderní technologie a velmi kvalitního člověka, který vám danou technologii obsluhuje a je jedno, zda ve výrobě nebo v kanceláři.
HLAVNÍM CÍLEM ÚSPĚŠNÉ TRANSFORMACE JE ZVYŠOVÁNÍ PŘIDANÉ HODNOTY, KTEROU TRH POTŘEBUJE A UMÍ ZAPLATIT.
HumanTech Leadership propojuje moderní technologie s kvalitním člověkem, který bude technologie vždy převyšovat svou představivostí a kreativitou. Firma Kasper Kovo společně s modernizací výroby už před lety zahájila uměleckou výrobu kovových soch, aby jasně komunikovali a ukázali, že díky moderním technologiím a kvalitním lidem umí se svým materiálem v podstatě cokoliv. Rudolf Kasper za Kasper Kovo a David Kasper v Kasper Dřevo jsou krásným příkladem, že inovace nejsou závislé na oboru nebo materiálu, se kterým pracujete. Je to o lidech a jejich chuti být stále lepší.
Transformace firem začíná silnou vizí a odhodláním budovat něco významného s přesahem a s vysokou přidanou hodnotou. Performance management a jeho principy zůstávají stále stejné. Hlavním úkolem managementu je dosahovat stále vyšší kvality a zisků s nižšími náklady. V současnosti nám k tomu pomáhají moderní technologie a umělá inteligence. Problém je, že řada firem hledá neustále nějaké zkratky, a nebo se uspokojí polovičatostí, a to je nakonec vždy vrátí na začátek. Proto se tolik firem točí v kruhu. Transformace pak nemá podobu postupného růstu, ale spíše křečovitých snah s nízkým efektem.
SILNÝ LÍDR MUSÍ UMĚT AKTUÁLNÍ SITUACI PŘÍMO A UPŘÍMNĚ POPSAT. POUŽÍVÁ SILNOU KOMUNIKACI, O KTEROU SE OSTATNÍ MOHOU OPŘÍT A MOHOU JÍ VĚŘIT.
Ve firmách máme často ale váhavé manažery, kteří se schovávají za procesy a za „nutnost něco“ aktualizovat, robotizovat, digitalizovat nebo nově zprocesovat, „aby se firma změnila“. Firma se změní, když se změní lidi a jejich přístup! Silný lídr transformace se musí umět zbavit pseudomanažerů. Ti často umí celou firmu velmi neefektivně zaměstnat a vytvořit kolem sebe „ochrannou síť“ projektů, pro které jsou „nepostradatelní“. Takového alibistického chování se musí umět firemní lídři zbavit.
S DALŠÍM ROZVOJEM TECHNOLOGIÍ A UMĚLÉ INTELIGENCE SE MUSÍME JEŠTĚ VÍCE A SILNĚJI SOUSTŘEDIT NA LIDI A NA JEJICH ROZVOJ.
HumanTech Leadership znamená mimo jiného umět komunikovat velmi aktivně pomocí všech dostupných technologií, umět oslovit i přilákat kvalitní lidi do firmy. Pro manažery musí být používání sociálních sítí i umělé inteligence pro jejich práci a pro komunikaci naprostá samozřejmost. Manažeři se musí daleko více soustředit na umění práce s týmy. Proto kromě MBA má stále větší význam MTA – Master of Team Administration.
HumanTech Leadership naplno a velmi rychle využívá algoritmy pro rutinní, analytické, sumarizační a statistické činnosti.
NEJVĚTŠÍ CHYBY FIREM PŘI TRANSFORMACI
- TOLERANCE PRŮMĚRNOSTI.
- NEVIDITELNOST MANAGEMENTU A FIRMY.
- MANAŽERSKÝ ALIBISMUS
- CHYBĚJÍCÍ ODVAHA ŘEŠIT PROBLÉMY V TEMPU A RÁZNĚ PŘEHLÍŽENÉ NEDODRŽOVÁNÍ PRAVIDEL A CHYBĚJÍCÍ DŮSLEDNOST.
- HRA NA ROVNOSTÁŘSTVÍ A PODLÉZÁNÍ ZAMĚSTNANCŮM.

Často lidem chybí upřímný zájem firmu dlouhodobě rozvíjet. Přiznejme si, že současní firemní manažeři to nemají jednoduché. Často musí pracovat s lidmi, kteří byli do třiceti na školách a za levno cestovali po světě na Erasmu. Ve čtyřiceti hledají své vnitřní já týdny ve tmě nebo při meditacích ve studené vodě. A v padesáti už chtějí klid a tak nějak to „doklouzat“ do longevity. Takové lidi je těžké získat pro vyšší myšlenky a dlouhodobé transformace firmy nebo celého českého průmyslu. Ve firmách potřebujeme odborníky v jakémkoli věku, ale především takové, kteří jsou nadšení pro svůj obor a mají silnou ambici během svého pracovního života něco dokázat. Naštěstí i takových lidí je stále dost. Naším úkolem je dostat právě tyto kvalitní lidi k nám do firmy.
Navíc zkušenost je taková, že vždy část zaměstnanců změnu odmítá! Často změnu odmítá většina zaměstnanců! Management to musí umět přijatelným a udržitelným způsobem překonávat a hlavně se nesmí vzdávat při prvním nárazu na odpor! Pomáhám manažerům dělat rozhodnutí, pracuji s nimi velmi intenzivně i na jejich osobním a profesním rozvoji, tvoříme společně nové strategie, řešíme spolu každodenní problémy, ale vždy pracuji tak, aby pro zaměstnance firmy byli jejich vlastní manažeři a manažerky tím silným lídrem a nositelem změn s plnou důvěrou jejich lidí.
Jaké pasti úspěchu si firmy umí vytvářet?
Namísto investic do technických znalostí kvalitního výrobního personálu plníme naše firmy levnou pracovní silou z celého světa a investujeme do jejich zaškolení, jak se mají oblékat v zimě a jak mají jíst v českých jídelnách. Je to aktuální zkratkovité řešení. Myslím, že si hodně firem kope “novou past” pro svou budoucnost.
Hodně manažerů přenastavuje procesy, struktury, směrnice, strategie a cokoliv dalšího budou jen, aby nemuseli měnit sami sebe. Firmy a konkrétní lidé s sebou často táhnou i hromadu starého nepořádku. Někdy ty staré “odložené” věci i fyzicky vidíte v kancelářích a areálech firem. Stejné to je i s množstvím starých procesů a historických zvyklostí. Takže velkou pastí nové transformace je starý nepořádek a zbytečnosti.
DŮSLEDNÁ DEBORDELIZACE JE VÝZNAMNOU SOUČÁSTÍ ÚSPĚŠNÉ TRANSFORMACE!
Lidské chyby a nedostatky se firmy snaží řešit nákupem další technologie nebo zavedením nového procesu, který by měl zachránit nekvalitní činnosti lidí v procesu předchozím. Nová směrnice má vyřešit, že lidé nedodržují ani ty stávající. Budoucnost firmy poznáte nejrychleji podle chování manažerů. Neviditelní manažeři. Dlouhé porady. Rozhodování ze zvyku. Opatrnost vítězí nad odvahou. Okolní svět má ale rád viditelné a odvážné změny založené na kvalitním rozhodování.
ÚSPĚŠNÁ TRANSFORMACE POTŘEBUJE PROPOJIT VYSOKOU LIDSKOU KVALITU S VYSOKOU KVALITOU TECHNOLOGIE. HITEC POVÝŠIT NA HUMANTECH.

Co je tedy pro úspěšnou transformaci rozhodující?
Disciplína, sdílení strategie, jasné cíle a silná firemní energie začínající u managementu. Od sportovních týmů si firmy mohou vzít příklad také ve snaze mít na každou sezónu co nejlepší hráče. Vzpomínám často například na projekty pro Sandvik Chomutov, O-I Manufacturing a další velké firmy, které byly ve své transformaci úspěšné právě díky správnému výběru klíčových lidí, se kterými jsme dokázali “uhrát velmi kvalitní výsledek” a přenastavit fungování firmy.
Potřebujete adaptabilní nejen systémy, ale hlavně lidi, kteří jsou skutečně vysoce odolní, ideálně vůči jakékoliv situaci, Resilient People. Potřebujete velmi aktivní lidi, kteří neřeší jako hlavní problém sami sebe, ale naopak jejich silná osobnost a vysoká odbornost dokáže posouvat všechny ostatní v jejich okolí. Neustále posilujte a trénujte své lídry, manažery a manažerky, abyste měli ve firmě co nejsilnější osobnosti připravené využívat a stále inovovat moderní technologie i celou firmu. Neustále lidi inspirujte a vyžadujte jejich práci s těmi nejmodernějšími nástroji = HumanTech Leadership.
Firmy potřebují hlavně inovovat a změnit:
– jak obchodují a prodávají sami sebe – jak získávají a rozvíjí kvalitní lidi
– jak pracují a myslí jejich firemní lídři

POKUD UMÍTE PRODÁVAT S ROSTOUCÍ MARŽÍ A VE FIRMĚ NÁSOBIT KVALITNÍ LIDI, TAK ZVLÁDNETE JAKOUKOLI KRIZI NEBO TRANSFORMACI.
Zdroj: redakce, Jiří Kastner