Japonská společnost PowerX pokračuje v realizaci plánu na stavbu mobilní elektrárny v podobě elektrického bateriového tankeru“ o délce 140 metrů. Hlavním cílem je přepravovat 241 megawatthodin obnovitelné energie na krátké vzdálenosti po moři.
Problém s obnovitelnou energií je v tom, že se často vyrábí daleko od oblastí, kde je ve skutečnosti nejvíce potřeba. Společnost PowerX proto navrhuje stavbu elektrické lodi určené výhradně k přepravě baterií právě do těchto míst.
Společnost PowerX konkrétně poukazuje na to, že Japonsko je obklopeno hlubokými moři a náchylné k zemětřesením, a v tiskové zprávě uvádí, že „řešení pomocí lodi řeší problémy, jako jsou dlouhé odstávky kvůli poruchám a opravám podmořských kabelů, a také vysoké náklady spojené s přípojkami a rozvodnami velmi vysokého napětí“.
Battery Tanker X
Prototyp lodi nazvaný „Battery Tanker X“ je poměrně malý a je vybaven 96 moduly lithium-železo-fosfátových baterií velikosti kontejneru spolu s řídicími jednotkami a nabíjecími jednotkami.
Kvůli odporu vody však mají elektrické pohonné systémy poháněné bateriemi potíže s plavbou na dlouhé vzdálenosti, proto je maximální dojezd prototypu omezen na 300 km, aby se zajistila jeho ekonomická proveditelnost.
Power Ark
V budoucnu společnost PowerX počítá s výrobním modelem, označovaným jako „Power Ark“, který by mohl ročně přepravit přibližně 4 190 GWh elektřiny z obnovitelných zdrojů na ostrově Hokkaidó k pokrytí poptávky v Aomori, což je vzdálenost pouhých 100 km. Tento plán by využíval stávající přenosovou infrastrukturu, která bude brzy opuštěna, protože výrobní kapacita založená na fosilních palivech se snižuje.
Při nepřetržitém nasazení čtyř lodí na této trase odhaduje společnost PowerX náklady na přepravu energie na přibližně 0,17 dolaru za kWh, z čehož by mohly těžit společnosti zabývající se výrobou energie z obnovitelných zdrojů, distribucí a maloobchodem.
Bezpečnostní opatření jsou pro společnost PowerX nejvyšší prioritou. Vzhledem k významným rizikům spojeným s požáry lithiových baterií budou lodě vybaveny mechanismy pro kontrolu emisí plynů a pro potlačení požáru.
Projekt vzbuzuje pochybnosti
Plnohodnotná loď Power Arkpřevážet osmkrát větší množství lithia než prototyp, což ale vzbuzuje otázky, co by se stalo, pokud by na lodi došlo k nehodě. Takový požár baterie na moři by mohl mít katastrofální následky.
Kromě toho jsou důsledky této koncepce pro životní prostředí sporné. Pokud nebudou tyto lodě postaveny z uhlíkově neutrální ekologické oceli, může množství čisté energie potřebné k přepravě čisté energie zpochybnit její přínos pro životní prostředí.