0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

„Jsme tak flexibilní, jako jsou možnosti zákazníka. V Česku jako jediní,“ říká Josef Chalupný z Model Obaly

„Díky naší schopnosti vyrábět obaly na míru klientům s využitím všech dostupných technologií tisku a materiálů, máme široké a rozmanité portfolio produktů, které nás činí méně zranitelnými i v případě krizí,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu COO největšího výrobce papírových obalů v Česku Josef Chalupný.

Jaké vidíte současné trendy v packagingu?

Obecně asi můžeme mluvit o velkém nárůstu využívání digitálního tisku, jenž vlastně prostupuje prakticky všemi příbuznými odvětvími, kde se používá tisk. V současné době digitální tisk nabízí, a bude i nadále nabízet, čím dál tím více možností variability samotného tisku dle těch nejvíce specifických požadavků klienta. Zároveň, v kombinaci s růstem produktivity v podobě provozních rychlostí, se tak postupně stává plnohodnotnou výrobní alternativou konvenčním tiskům. Model tradičně, jako jeden z technologických lídrů, podniká v této oblasti aktivní kroky. Například pro švýcarský závod jsme zakoupili digitální tiskařský stroj od výrobce EFI. Také v České republice podobný projekt finalizujeme a máme ambici jej realizovat do konce roku. Velký rozvoj také můžeme vidět v celkové digitalizaci odvětví a automatizaci výroby, což opět můžeme spatřovat i v dalších navázaných segmentech podnikání.

Pro jaké odvětví nejvíce dodáváte vaše produkty?

V zásadě se dá říci, že nemáme jedno dominantní odvětví. Máme zákazníky oborově velmi rozdílné – od automotive až po farmacii. Portfolio dodávek tedy máme rovnoměrně rozložené. Dává nám to tu výhodu, že v případě sektorových krizí či neočekávaných změn na trhu nejsme tolik negativními vlivy postihnuti. Například poslední rok se velmi výrazně propadá segment e-commerce, který předtím raketově narostl během covidu-19. Tuto ztrátu nám kompenzují nárůsty v jiných segmentech. Podobně na nás neměl zásadní dopad ani historicky největší propad FMCG sektoru (rychloobrátkové spotřební zboží) v České republice, který je v recesi od poloviny loňského roku.

Myslíte, že diverzifikace portfolia vašich zákazníků je spojena s důrazem společnosti na individualizaci papírových obalů?

Ano, myslím, že to bude jeden z klíčových faktorů. Naše společnost je unikátní v tom, že jsme schopni produkovat obaly prakticky všech možných tvarů a velikostí dle požadavků klienta. Jsme také jediná společnost v Česku, která nabízí obaly z hladkých, vlnitých i kašírovaných lepenek. A samozřejmě nabízíme i adekvátní tiskové možnosti. Tiskneme offsetem, flexotiskem i digitálně, v rámci skupiny umíme i preprint. V zásadě jsme pro klienta schopni nabídnout z našeho odvětví vše, a to i včetně požadovaného množství. Jinými slovy jsme flexibilní tak, jaké jsou možnosti samotného zákazníka.

Jak společnost reaguje na trend udržitelnosti? Promítá se téma do vašeho oboru?

Určitě to patří k velkým tématům dneška. Nárůst požadavků klientů na udržitelnost je zjevný. Nespornou výhodou našeho podnikání je udržitelnost hlavní suroviny. Papír můžeme právem považovat za jeden z nejvíce ekologicky šetrných materiálů – v Česku se ho recykluje 80 až 85 procent. Takže tato samotná skutečnost nás z hlediska naplňovaní ESG cílů klientů staví z hlediska šetrnosti velmi vysoko. Nesmíme však usnout na vavřínech a musíme dál náš obor rozvíjet, zefektivňovat, sbližovat s přírodou a snižovat zmíněnou uhlíkovou stopu. Ostatně reportování naší uhlíkové stopy zákazníkům je už poměrně běžné.

V čem si myslíte, že se nejvíce zobrazuje švýcarský spirit ve vaší společnosti?

Nejvíce jej spatřuji v jednoduchosti a efektivitě. Skvělým příkladem je náš majitel, jenž na tyto vlastnosti klade veliký důraz a sám patří mezi odpůrce zbytečné byrokracie. To se logicky projevuje i v Model Obaly. Nezavádíme žádné zbytečné korporátní manýry a klademe důraz na jednoduchou strukturu vedení, a to i přes fakt, že za uplynulých 20 let společnost výrazně vyrostla. V současné době naše čtyři závody čítají přes 1 300 zaměstnanců a pořád si troufám říci, že se nám daří držet jednoduchost řízení společnosti.

Jak je v současné době během prakticky nulové nezaměstnanosti složité najít kvalitní zaměstnance?

Upřímně, je to veliký boj. Vždy se nám nakonec podaří najít, ale obecně platí, že je to čím dál složitější. Proto jsme se už před lety rozhodli, že musíme více pracovat nejenom s rozvojem vlastních lidí, ale také více podporovat potřebné vzdělání na definované obory. I to nás vede k daleko větší spolupráci se školami v rámci regionů, kde působíme. Dlouhodobě se tedy například zaměřujeme na podporu oborů jako je polygrafie, ale samozřejmě se již teď díváme do budoucnosti a je nám jasné, že za několik let i do našeho podnikání bude více promlouvat například virtuální realita. Proto již teď přemýšlíme nad možnostmi podpory oborů, které se jí budou dotýkat.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků