0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Kunovický letoun L 410 NG startuje na Dubai Air Show. Za 16 hodin letu urazí 5020 kilometrů

Ve čtvrtek 9. listopadu v půl osmé ráno odstartoval letoun L 410 NG na cestu do Dubaje. Kunovický stroj se na veletrhu Dubai Airshow 2023 představí jako zástupce firmy Aircraft Industries poprvé pod jejím aktuálním českým vlastníkem, jímž je od loňska skupina OMNIPOL.

Kunovická „Čtyřistadesítka“ vyrazila na airshow v Dubaji, která se uskuteční ve dnech 13.-17. listopadu, coby předvoj české oficiální účasti. Meziresortní delegaci MO ČR a MPO ČR na akci povede náměstek ministryně obrany Daniel Blažkovec.

Na stojánce dubajského letiště letoun L 410 NG doplní českou oficiální účast, která na letošním ročníku veletrhu naváže na úspěch prezentace na červnové Paris Airshow. Tam se poprvé na jedné adrese české národní expozice představilo civilní i vojenské letectví v novém výstavním konceptu dvoupatrového stánku moderního designu laděného do podoby letiště. Stejně jako v Paříži bude nyní i v Dubaji k vidění dvoupatrová expozice, které bude dominovat motiv startovací dráhy, česká vlajka a model 1:5 cvičného letounu L-39NG. Kunovický letoun L 410 NG pak bude fyzicky přítomen na stojánce dubajského letiště. „Před dvěma lety jsme na Dubai Airshow podepsali dohodu o strategickém partnerství s Aircraft Industries, která se týkala zastupování podniku na vybraných světových trzích. V té době jsme ovšem netušili, že na letošní ročník už vyrazíme v dresu akcionáře,“ potvrzuje Jiří Podpěra, prezident skupiny OMNIPOL. „Máme unikátní víceúčelové letadlo, jsme ostatně jedinou zemí v EU, která umí na vlastním území vyvinout a vyrobit devatenáctimístný turbovrtulový letoun se širokou škálou uplatnění v regionální přepravě a také bezpečnostních složkách,“ dodává.

L 410 NG podniká z Kunovic do Dubaje dvoudenní cestu, při níž za celkových 16 hodin letu uletí 5020 kilometrů. První, čtvrteční fáze letu sestává z přeletu do Řecka, následovaného cestou do Egypta – tato fáze zabere osm a půl hodiny. Páteční plán pak sestává z letu z Egypta do Saudské Arábie, z níž už letoun s tříčlennou posádkou pod vedením šéfpilota Petra Jarockého doputuje přímo na letiště v Dubaji. Na něm zůstane po celou dobu trvání veletrhu a v sobotu 18. listopadu vyrazí na cestu zpátky do mateřských Kunovic. Během cesty spotřebuje stroj 560 litrů paliva a náklady na celou cestu včetně všeho, co zahrnuje týdenní prezentace v Dubaji, přijde skupinu OMNIPOL na zhruba dva a půl milionu korun. Prezentace letounu české výroby na akci celosvětového formátu jako je Dubai Airshow, je přitom významná pro celý letecký průmysl, který se podílí na vývoji a výrobě stroje. Do dodavatelského řetězce kunovické „Čtyřistadesítky“ je zapojeno přes 600 českých subjektů.

Česko zastupuje 12 vystavovatelů

Českou účast na letošním ročníku Dubai Air Show tvoří dvanáct vystavovatelů. Vedle finalistů Aero Vodochody a Aircraft Industries budou přítomny i státní opravárenský podnik LOM PRAHA a jeho dceřinka VR GROUP, ERA a Mesit ze skupiny OMNIPOL, technologický holding LPP, specialisté na nedestruktivní testování z Radalytica, výrobce leteckých podvozku Charvát AXL, CSG Aerospace a další. Jako nováček se představí společnost Zuri, která v Česku vyvíjí hybridní autonomní letadlo s kolmým startem. Své obchodní týmy na akci vypraví PBS Velká Bíteš či MGM COMPRO. 

Česká oficiální účast, organizovaná Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO ČR) ve spolupráci s Asociací leteckého a kosmického průmyslu (ALKP), bude mít také silnou institucionální reprezentaci. Pro zajištění české expozice totiž spojily síly týmy resortů: průmyslu a obchodu, obrany a zahraniční. „Silná institucionální podpora je pro rozvoj odvětví a uplatnění ve světě zásadní. České podniky na Dubai Airshow podpoří osobní účastí náměstek ministryně obrany Daniel Blažkovec. Za AČR bude navíc na veletrhu přítomen velitel Vzdušných sil generálmajor Ing. Petr Čepelka,“ potvrdil prezident ALKP Josef Kašpar.

Strategické postavení leteckého a obranného sektoru, jehož rozvoj je v mnohém podmíněn dialogem a spoluprací s mezinárodním společenstvím, je hlavním motivem mé pracovní cesty na Dubai Airshow. Veletrh považuji za skvělou příležitost pro osobní jednání se světovými lídry odvětví a diskuzi o současné kondici leteckého a obranného průmyslu a možnostech rozvoje průmyslové spolupráce. V průběhu jednání, na nichž mě budou doprovázet podniky a prezident ALKP, zároveň představím kapacity a přednosti českého průmyslu“ uvedl náměstek ministryně obrany Daniel Blažkovec. Na veletrhu se náměstek Blažkovec setká s leadershipem světových hráčů a emirátských společností, které si jako zájmové partnery definovaly české podniky.

Silné postavení Česka na světové letecké mapě

Česko se díky silné sestavě firem a institucí v Dubaji pochlubí komplexními schopnostmi odvětví a pevným postavením na světové letecké mapě. Silnou stopu ostatně mají české firmy v samotné pořadatelské zemi. Emirátský lehký bitevník B-250 z dílny společnosti Calidus přistane do služeb Armády SAE na podvozcích vyvinutých českou společností Charvát AXL, která je součástí české posádky. První sériově vyrobené podvozky český podnik dodá emirátskému zákazníkovi v 1Q příštího roku.

  • Česka republika patří mezi pouhých devět zemí na světě, které na vlastním území dokáží vyvinout a vyrobit letadlo, což dokládají vlajkové projekty českého leteckého průmyslu L-39 NG a L 410 NG. Jsme také jednou z mála zemí na světě, která umí zajistit základní i pokročilý pilotní výcvik na letounech a simulátorech vlastní výroby. Segment simulovaného pokročilého výcviku na Dubai Airshow představí společnost VR GROUP, která v těchto dnech slaví 25 let existence.
  • Česko je rovněž v klubu sedmi zemí na světě, které umí vyvíjet a vyrábět letecké motory. Vývojáře a výrobce přitom máme také v segmentu elektrických pohonných jednotek. Zlínská rodinná firma MGM COMPO letos dokončila vývoj elektrického pohonu pro regionální letouny s kapacitou až 10 pasažéru, což představuje světovou extraligu v segmentu. Bítešská PBSka, která má silné postavení na celosvětovém trhu proudových motorů a pomocných energetických jednotek (APU), letos odstartovala strategickou spolupráci s americkými obry Pratt & Whitney a Lockheed Martin. Mimo jiné se firma má podílet na definování designu pomocné energetické jednotky pro letouny 6. generace.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků