0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Laboratoř automatizace otevřena: kongres Eastlog 2025 namíchá ten správný koktejl

Kongres EASTLOG si letos zvolil téma, které hýbe celým odvětvím. Hlavní motto zní: Alchymie automatizace. „V minulosti alchymisté kombinovali různé substance a prvky, aby odhalili jejich skryté vlastnosti a docílili kýžených, někdy nadpřirozených výsledků. Dnešní logistik má širokou škálu automatizačních a robotizačních elementů, které důmyslně propojuje, aby dosáhl efektivnější logistiky. Na Eastlogu se budeme bavit o tom, jak najít dokonalou směs technologií, procesů a lidského potenciálu, aby logistika splnila nároky budoucnosti,“ říká Zuzana Lazarová, manažerka skupiny Atoz Logistics, která kongres pořádá. Osmadvacátý ročník akce, která se koná ve dnech 29. až 30. května 2025, hostí pražské O2 universum. Očekává se účast více než sedmi stovek profesionálů a profesionálek.

  • Konferenční program otevře Anike Murrenhoff z renomovaného Fraunhoferova Institutu. 
  • Osmadvacátý ročník se koná 29. a 30. května 2025 v kongresovém centru O2 universum v Praze.
  • Uživatelé logistických produktů a služeb mají účast zdarma. Všichni zájemci se registrují na webu www.eastlog.cz.

Automatizace v podání Fraunhoferova Institutu

Přípravy konference stále pokračují a finalizují se poslední programové body. Pořadatelé ale již odhalují potvrzené řečníky nebo případové studie. 

Úvodního slova se ujmou zástupci zlatých partnerů, kterými se letos staly společnosti Asseco CEIT, Element Logic, Hopi a SSI Schäffer. Poté už přijde čas pro keynote přednášku nazvanou „Logistika zítřka: ideální souhra automatizace a umělé inteligence“, kterou přednese Anike Murrenhoff z renomovaného Fraunhofer Institutu. Na konkrétních příkladech představí, jak mohou moderní technologie – od AI agentů přes robotiku až po počítačové vidění – posunout efektivitu a flexibilitu logistických procesů na zcela novou úroveň. Účastníci se dozvědí, jak tyto nástroje již dnes mění podobu skladového provozu a jaký vývoj lze očekávat v blízké budoucnosti.

Anike Murrenhoff

Vyvrcholením dopoledního programu bude panelová diskuse s názvem „Automatizace: věda, magie nebo promyšlená strategie?“. Do debaty se zapojí odborníci z různých částí logistického řetězce: Gabriela Hrbáčková (Hofmann Personal), Peter Jánoši (P3), Michael Němec (Rohlik Group), Jindřich Kadeřávek (Element Logic), Lukas Jatta (Miebach) a další zástupce za uživatele logistických produktů a služeb. Společně budou hledat odpovědi na otázky, jak efektivně implementovat automatizaci a robotizaci, jak vybalancovat technologii s lidským přístupem a jaké strategie vedou k reálné přidané hodnotě pro firmy i zákazníky.


Automatizace není sci-fi, ale realita dnešních skladů

V odpoledním bloku Intralogistika se účastníci seznámí s inspirativními případovými studiemi z českého prostředí, které ukazují, že automatizace a digitalizace nejsou jen vizí budoucnosti, ale reálně fungující součástí logistických procesů i v tradičních odvětvích.

Jedním z příkladů bude prezentace s názvem Logistika ze statku aneb Řízený sklad pro Maso-Profit. Rodinná firma Maso-Profit již v roce 2018 vsadila na automatizaci a vybudovala miniload sklad v prostorách bývalého statku v Hrdlořezích. Robotický zakladač Jungheinrich zde již od roku 2020 obsluhuje více než 10 000 položek a 2500 přepravek. Účastníci se dozvědí, jak firma ve spolupráci se společností K2 atmitec překonala limity staršího ERP systému a posunula celý intralogistický proces na novou úroveň. Prezentovat budou Jiří Kužniar (Maso-Profit) a Pavel Motan (K2).

Dále bude představena případová studie „Optimalizace logistiky a skladového hospodářství s návratností šest měsíců“, kterou přiblíží Zdeněk Dydek (Alllog Consulting) a Pavel Čejka (Axiom Tech). Studie na modelu Digitální továrny (Plant Simulation) ukáže, jak lze místo nákladného rozšiřování stávající infrastruktury navrhnout efektivní automatizovaný provoz s optimalizovaným průtokem materiálu – s návratností investice kratší než půl roku.

Automatizovaná manipulace s paletami bude hlavním tématem příspěvku společnosti Clarios Plastics Czech, která ve svém závodě v České Lípě nahradila ruční manipulaci za autonomní přepravu pomocí technologie Autopilot od společnosti Toyota Material Handling. Výsledkem je vyšší bezpečnost, plynulejší tok zboží a efektivnější využití kapacit. O implementaci budou hovořit zástupci společností Clarios (Vojtěch Marvan, Zuzana Stryalová) i Toyota MH (Aleš Hušek, Pavel Bureš).

Toyota

Další případová studie přiblíží komplexní řešení distribučního centra Tchibo, které vzniklo ve spolupráci se společností Dematic. Moderní pouch systém, desítky tisíc paletových pozic, stovky balicích stanic a sofistikované řízení toku zboží – to vše vytvořilo jeden z technologicky nejvyspělejších skladů v Česku. Podrobnosti představí Zbyněk Korelus (Tchibo) a Tomáš Siazik (Dematic).

V jednání je ještě jedna případová studie, která se bude týkat automatizovaných skladů. 

Na praktické případové studie naváže panelová diskuse s názvem Jak úspěšně automatizovat intralogistiku?, která se zaměří na hlavní výzvy spojené s implementací pokročilých technologií ve skladech a výrobních provozech. Diskutovat se bude o tom, co vše obnáší příprava a realizace automatizačního projektu – od sladění s existujícími procesy až po zapojení zaměstnanců a vyhodnocení návratnosti investice. Panel se zároveň dotkne i lidského rozměru inovací: jaké strategie fungují při zavádění změn v týmu, co pomáhá získat důvěru operátorů a jaký vliv má správně zvolený způsob komunikace na úspěch celého projektu. O své poznatky a doporučení se podělí Libor Přeučil (CIIRC ČVUT), Petr Goliáš (Asseco CEIT) a zástupce developera a retailera. 


Digitální řízení dopravy a supply chainu

I druhý odpolední blok zaměřený na dopravu a supply chain začne případovými studiemi. Papírna Mondi Štětí představí svůj přechod na intermodální přepravu, která kombinuje silniční a železniční dopravu. Michal Jakeš (Mondi) a Samuel Adrien Mory (LKW Walter) ukážou, jak díky spolupráci obou firem dochází ke snížení uhlíkové stopy a zároveň ke zvýšení efektivity distribuce produktů po celé Evropě.

Na téma náboru se zaměří případová studie společnosti OK Trans Praha, která dokázala během dvou měsíců přijmout 13 nových řidičů a mechaniků. Jiří Šišák (OK Trans) a Michal Mikulášek (Prodator), představí, jak v praxi funguje využití voicebota a automatizovaných metod při hledání zaměstnanců v dopravě.

Zkušenost s digitalizací vjezdu do areálu přiblíží společnost Lenzing Biocel Paskov, která vyrábí viskózovou buničinu. Tomáš Forgač (Lenzing) společně s Markem Čihákem (M2C) popíšou implementaci samoobslužného kiosku Welcomo, který je napojen na SAP, přístupový systém a kamerové rozpoznávání RZ. Výsledkem je rychlejší, bezpečnější a administrativně méně náročný proces vjezdu.

Lenzing

Na závěr této části vystoupí Adam Pavlůsek (Česká zbrojovka, člen skupiny Colt CZ Group) a Dana Klištincová (Lotraco). Představí optimalizaci logistických procesů pomocí rezervačního systému Time Slot Control. Podařilo se eliminovat prostoje, lépe rozložit práci skladových operátorů a přinést větší přehlednost a bezpečnost v rámci celého areálu.

Závěr bloku bude patřit panelové diskusi o digitalizaci a automatizaci v dopravě. Jak se firmám daří adaptovat na nové technologie a které inovace přinášejí největší benefity? Existují překážky při zavádění digitalizace a jak je překonat? Panelová diskuse navazující na sekci Doprava a supply chain zacílí na praktické zkušenosti s implementací digitálních řešení. Experti a zástupci firem, které tyto systémy již využívají, budou sdílet své poznatky o tom, jak technologie pomáhají redukovat náklady, optimalizovat trasy, zvyšovat efektivitu přepravy a snižovat dopad na životní prostředí. 

O své zkušenosti se podělí Tomáš Pajonk (Solvertech), která se specializuje na plánování a optimalizaci tras, Libor Krejčí (Centrum dopravního výzkumu), který přinese pohled výzkumné sféry na digitalizaci dopravy a Radovan Tišer (Timocom). Diskusi doplní i zástupce spediční firmy a developer logistických nemovitostí, kteří nabídnou pohled na zavádění digitálních technologií z praxe.

Po loňské premiéře se pevnou součástí odpoledních bloků stal Kulatý stůl ESG, kterým organizátoři reagují na stále aktuálnější požadavky v oblasti udržitelnosti. Nefinanční reporting se týká všech velkých podniků, zároveň ze strany Evropské komise přichází „zmírnění“ v podobě balíčku Omnibus. Workshop bude mít podobu kulatého stolu, kolem něhož zasednou odborníci na ESG z firemní i poradenské sféry. V průběhu programu zazní stručné případové prezentace, které otevřou diskusi k tématům, jako jsou příprava na reporting podle CSRD, sběr dat napříč organizací, řízení udržitelnosti v logistice či environmentální dopady provozu. Debata se zaměří i na praktické dopady legislativních změn, komunikaci ESG napříč firmou a spolupráci se subdodavateli.

Součástí letošního kongresu bude rovněž oblíbený kulatý stůl zaměřený na lidské zdroje s odborníky na personální problematiku v logistice a dopravě. Témat k řešení je opravdu hodně: nedostatek pracovníků, rostoucí personální náklady spojené s doznívající inflační krizí, nutnost specializace u jistých profesí při současné potřebě zajistit některé činnosti pracovníky s univerzálními dovednostmi, souhra lidí a strojů, odlišný pohled mladých zaměstnanců na jejich kariéru a perspektivy firem atd. Kulatý stůl bude moderovaný a nabídne kombinaci krátkých prezentací a otevřené diskuse. 


Ekonomika, technologie a dodavatelské řetězce v pohybu

Další odpolední blok bude opět společný, otevře jej inspirativní vystoupení Josého Kadlece (GoodCall, Recruitment Academy a Datacruit). Následuje ekonomická prezentace (s řečníkem probíhá stále jednání), který přinese přehled aktuálních ekonomických trendů.

Vrcholem tohoto bloku bude panelová diskuse Ekonomika v pohybu: jak mění geopolitika a trhy dodavatelské řetězce? Diskuse se zaměří na turbulentní změny v mezinárodním obchodu, přesouvání výrob blíže k odběratelům, vliv obchodních bariér a proměnu spotřebitelského chování. Svůj pohled nabídnou ekonomové i zástupci firem (uživatelů i poskytovatelů logistických produktů a služeb), kteří změny zažívají v praxi. 


Celodenní networking

Obědová pauza trvá záměrně 1,5 hodiny a poskytuje ideální prostor pro neformální networking. Pro ty, kteří dávají přednost cílenějšímu navazování kontaktů, je připravena sekce Bizlog. Ta funguje jako série speed-datingových setkání mezi uživateli a poskytovateli logistických služeb a produktů. Během desetiminutových schůzek si potenciální obchodní partneři vyměňují základní informace a názory. Pokud narazí na příležitost ke spolupráci, přijdou na řadu vizitky – a následná komunikace je pak o to snazší. 

Bizlog

Několik hodin pro obchodní i osobní kontakty je pak k dispozici večer po uplynutí odborného programu. Koná se totiž Logistický Business Mixer, na který jsou zváni všichni, kdo si chtějí užít uvolněnou atmosféru s kvalitním programem, dobrou hudbou, skvělým jídlem a pitím.


Druhý den ve znamení návštěv logistických provozů

Druhý den kongresu bude patřit tradiční sekci Seelog, která nabídne příležitost nahlédnout do zákulisí logistických center. Účastníci navštíví minimálně čtyři provozy, kde se dozvědí více o organizaci, skladových technologiích, automatizaci i výzvách každodenního řízení toků zboží a materiálu. Jednou ze zastávek bude závod společnosti Drylock v Hrádku nad Nisou, kde Daniel Korec přiblíží procesy ve výrobě a logistice hygienických produktů. V logistickém centru Kaufland v Olomouci představí Petr Beníček, jak řetězec zajišťuje distribuci zboží do svých prodejen. Provoz Rohlik.cz v Horních Počernicích uvede Michael Němec, který nabídne pohled na dynamiku e-commerce logistiky v prostředí fulfillmentového centra. Další návštěva se uskuteční ve společnosti La Lorraine v Kladně, kde Jaroslav Příhoda ukáže, jak funguje logistika pekařských výrobků v jednom z největších závodů svého druhu ve střední Evropě.

Zdroj: ATOZ.cz

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků