0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Místo uklízečky nastoupí operátor úklidu s týmem robotů, v Atalianu je to už realita

Společnost Atalian je lídrem v oblasti facility managementu. To je segment, který prochází nejen díky covidu dramatickým rozvojem. Úklid je dnes sofistikovaná záležitost, ve které hrají prim moderní technologie včetně robotů. O jejich využití jsme si povídali s obchodním a marketingovým ředitelem společnosti Atalian pro ČR Jaroslavem Hrábkem.

Úklid a roboti, to zní jako ze sci–fi filmu, už roboty k úklidu skutečně běžně používáte? 

Ano, to už je dnes realita. Roboty máme nasazeny v průmyslových objektech, halách, skladech … Využíváme je všude tam, kde jsou velké plochy a je to jednodušší. To už se bavíme o takřka dokonale autonomním provozu, protože takový robot potřebuje člověka možná tak jednou za celou směnu. 

Dobře, ale není to drahé? 

A víte, že není? Robotizace v úklidových službách je doslova win-win řešení. Prostřednictvím robotizace snižujeme ná- klady klientovi i sobě. A skutečně takový systém může být levnější. 

Tomu se nechce věřit … 

Samozřejmě robotické řešení je v běžných podmínkách investičně asi o polovinu dražší než to klasické prováděné lidmi. Je tu jedno velké „ale“. Člověk přece neuklízí sto procent času, za který ho platíte, robot ano. Člověk potřebuje k úklidu ještě nějaké vybavení, kdežto robot ne. Člověk má tendenci někdy ubrat na kvalitě, robot nic neošidí. Člověk potřebuje neustále vedení, robota to naučíte jen jednou a dál už na něj dohlížet nemusíte. Nehledě na to, že s robotem neřešíte, jestli je potřeba uklízet ve tři ráno nebo v deset večer. A nezanedbatelné není ani to, že robot snižuje bezpečnostní riziko. V součtu tedy může i ekonomický výsledek velmi překvapit. 

Říkáte, že robot se vše naučí jen jednou, jak to vlastně funguje? 

Robot si při oživování v konkrétních podmínkách při první jízdě s operátorem prostě namapuje prostor a operátor mu podle klientova zadání určí parametry. To je vlastně všechno. Stroj už si dál naplánuje právě díky umělé inteligenci optimální trasy a od té chvíle je schopen sám efektivně pracovat. Máme generaci nových robotů, jsou menší, velikostně se vejdou pod stůl, umí vytírat podlahu i vysávat. Takže úklid dnes může vypadat tak, že do objektu přijde náš pracovník, z aplikace spustí roboty a věnuje se tomu, co roboti nedělají, typicky úklidu stolů, kuchyňce, košům. Přitom má přehled o statusech robotů, ví, kde jsou, co už udělaly, co ještě zbývá… 

Zní to dobře, ale není to pro české prostředí trochu moc futuristický přístup? Znáte to, většinou chce každý do firmy spolehlivou uklízečku, nikoliv robota. 

Trh si na nové trendy zvyká. Navíc my se dlouhodobě snažíme klienty učit, že v případě úklidu si kupují především službu. A klient zpravidla chce službu na míru. Je už naše know-how, jaké řešení využijeme, ale obecně mohu říct, že kdo se seznámil s výhodami robotických řešení, už u nich rád zůstává. Z našeho pohledu je to současnost, trend, který ale nastupuje velmi rychle, a musím přiznat, že dnes jsme vlastně na hraně schopností uspokojit poptávku. Ne, že bychom nechtěli nebo nezvládali, ale už se i stává, že čekáme na výrobu. 

Takže se blíží doba, kdy budou všude uklízet roboti? 

Tak bych to zase neřekl. Robotický úklid není řešení pro každého, alespoň ne pro většinu klientů. Je to svého druhu investice. Je třeba si uvědomit, že i o robota musí pečovat člověk. Musí mu připravit metodiku, musí ho oživit, kontrolovat, pravidelně servisovat. Vyžaduje to určitý stupeň expertízy. V malém se zpravidla nevyplatí. Vezměte jen, že všechny naše roboty jsou online pod dohledem servisního centra, kde je v každém okamžiku vidět na jejich stav. Když je potřeba cokoliv vyměnit, umíme to v řádu hodin. Což zpravidla neumí ten, kdo má jednoho robota ve svém podniku. Tady se znovu vracím k tomu, co je asi nejdůležitější – úklid je pro naše zákazníky servisní služba, kterou si zaplatí a o nic se nestarají a mají čas na svůj vlastní byznys. Navíc kromě úklidu jim nabízíme ještě další služby z našeho portfolia, které jsou stále více žádané. 

Jaké například? 

Třeba landscaping, tedy údržba venkovní zeleně. Před pár lety to byl takový hezký nastupující trend, dnes je to v mnoha případech už naprostá samozřejmost. Cílem je lidem pobyt v práci zpříjemnit, pomáhat jim udržet psychickou pohodu, která se pak odráží na jejich výkonnosti. Pozorujeme, že u nových kancelářských projektů zeleň hraje skutečně významnou roli. Nedílnou součástí takových projektů jsou venkovní fun a relax zóny, a to už není jen o údržbě, že se čtyřikrát za rok poseká trávník. To už se bavíme o komplexních řešeních. A jako vždy, klient chce maximum za minimální cenu. 

Když se podíváme trochu zpět, tak máme za sebou několik let v různých covidových lockdownech, co to vlastně znamenalo pro váš byznys? 

Pro obchod to bylo smrtící období, protože jak chcete prodávat, když se nemůžete potkávat s klienty? Museli jsme se to velmi rychle naučit. Tehdy se poměrně výrazně změnila struktura obchodování. Nikdo nevěděl, co bude za měsíc, za dva, co se bude prodávat. Na jedné straně byly prázdné budovy, na druhé pak ohromná poptávka po různých dezinfekcích. Byla to opravdu hodně turbulentní doba. Ale vykrystalizovalo, kdo umí obchodovat, kdo je schopen se zorientovat a přizpůsobit a kdo se jen veze na vlně. Atalian jako lídr trhu naštěstí se svou globální zkušeností tohle všechno uměl, v tom problém nebyl. Provedli jsme v té době optimalizaci veškerých služeb. Když se rozjela vlna home office, byly tu názory, že už se to nikdy nevrátí zpátky. Všude se mluvilo o tom, že si lidé zvykli a budou pracovat už jen z domova, že kancelářské budovy se budou předělávat na byty. Dnes vidíme nejen na velkých korporacích, že to tak úplně není, že z mnoha důvodů se lidé pracovně setkávat potřebují i chtějí, takže se to ustálilo na modelu tři dny kancelář, dva dny home office. Případně naopak. A to přineslo chytré úklidové služby neboli systém smart cleaning. 

Můžete nám přiblížit jeho podstatu? 

Podstatou smart cleaningu je především pružnost, tedy schopnost nabídnout takový model, který naplní zákazníkovy představy. Když to řeknu prakticky, tak není potřeba každý centimetr uklízet denně. Také kanceláře jsou zaplněné možná méně, ale zase určitě dynamičtěji. Takže se v krátkých intervalech uklízí to, co je viditelně znečištěno, to ostatní v delších intervalech nebo podle potřeby. Musí na to být metodika, logistika a vytrénovaný tým. Tohle všechno vzniklo až za covidu, před pandemií takový model byl málokde, většinou se uklízelo s nějakou stálou frekvencí a až na výjimky všechno. 

Z toho, co říkáte, je patrné, že velmi intenzivně analyzujete situaci svých klientů a snažíte se sami aktivně pochopit a predikovat jejich potřeby, je to tak? 

Ano, přesně tak. Problém je v tom, že situace u klientů se vyvíjí tak rychle, že někdy není snadné na to reagovat. Navíc do hry vstupuje celá řada vnějších faktorů, které se odrážejí na pracovním trhu. Ale my musíme být připraveni a schopni reagovat pružně. To znamená dnes předvídat situaci na rok dopředu. Do úklidu se lidé neshánějí snadno, to asi není potřeba zdůrazňovat. Lokální lidé tu práci nechtějí, ani když je dobře zaplacená. A bude to horší, protože konflikt na Ukrajině jistě jednou skončí. I z toho důvodu nevidíme jinou cestu než postup- nou náhradu lidského faktoru. Respektive náhradu a proměnu. Do tradičního pojetí úklidu už se dnes s nároky klientů a potenciálem pracovního trhu vlastně nevejdeme. My zítra nebudeme potřebovat člověka s mopem, ale operátora úklidu, schopného postarat se o roboty a vést robotické týmy. Nevyhne se tomu nikdo, my jen chceme být připraveni a stát o krok napřed.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků