Český železniční průmysl se může pochlubit významnými úspěchy na mezinárodní scéně, a to díky inovacím, technologickému pokroku a schopnosti přizpůsobit se náročným požadavkům zahraničních trhů. Dvě přední společnosti, DT-Výhybkárna a strojírna, a.s., a ORLEN Unipetrol Doprava dokazují, že české know-how má své pevné místo na mezinárodní scéně.
České výhybky na britských tratích
Společnost DT-Výhybkárna a strojírna, a.s., která patří mezi světovou špičku ve výrobě výhybek a výhybkových konstrukcí pro železnice, tramvaje i metro, slaví další úspěch. Nedávno dokončila významnou zakázku pro britského provozovatele železniční infrastruktury Network Rail. V rámci spolupráce s britskou společností Trackwork Limited dodala celkem 86 výhybkových jazyků typu 54E1A1/56E1, přičemž poslední část této dodávky brzy zamíří do Velké Británie.
„Tato zakázka potvrzuje naši schopnost dodávat technicky náročná řešení na nejnáročnější trhy. Jsme hrdí, že naše produkty zlepšují kvalitu a bezpečnost železniční infrastruktury v zemi, která je kolébkou železnice,“ uvedl Marek Smolka, generální ředitel DTVS.
Spolupráce s Trackwork Limited byla zahájena v roce 2018 a od té doby se rozvíjí na základě vysokých standardů kvality. Aby výrobky DTVS odpovídaly přísným britským normám, společnost vyvinula speciální zápustku pro kování kolejnic a podrobila své produkty náročnému testování přímo na britských tratích, včetně uzlů jako London Bridge či Leeds Station East. Po úspěšném zkušebním provozu získala společnost plný certifikát od Network Rail, což otevírá dveře dalším zakázkám.
DTVS se kromě exportu do Velké Británie zaměřuje také na další zahraniční trhy, jako jsou Německo, Švédsko či Kanada. Navíc se může pochlubit úspěchem ve vývoji první české vysokorychlostní výhybky, která umožňuje jízdu vlaků rychlostí až 350 km/h.
Modernizace flotily pro udržitelnou budoucnost
Další českou firmou, která se výrazně prosazuje na železničním trhu, je ORLEN Unipetrol Doprava. Tento přední nákladní dopravce nedávno završil rozsáhlý projekt obnovy svého vozového parku zařazením jedenácté lokomotivy Siemens Vectron MS. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie společnosti směřující k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050.
„Zařazením poslední lokomotivy završujeme jeden z největších investičních projektů v historii naší železniční dopravy. Díky těmto moderním lokomotivám zvyšujeme spolehlivost, bezpečnost a ekologičnost našich služeb,“ uvedl Mariusz Wnuk, generální ředitel ORLEN Unipetrol.

Lokomotivy Siemens Vectron MS jsou vybaveny nejmodernějšími technologiemi, včetně evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS a dálkové diagnostiky. Díky jejich více systémovému napájení mohou být nasazeny na tratích po celé Evropě. Tyto lokomotivy nejen snižují uhlíkovou stopu, ale také zvyšují efektivitu provozu. Od roku 2017 najely více než 5,5 milionu kilometrů a přepravily přes 10 milionů tun nákladu.
ORLEN Unipetrol Doprava se zaměřuje nejen na přepravu chemických produktů, ale také na spedici, pronájem vozů či konzultační činnost. Díky modernizaci svého vozového parku posiluje svou konkurenceschopnost nejen v České republice, ale i na evropském trhu.
Česká stopa v budoucnosti železnice
Úspěchy společností DT-Výhybkárna a strojírna a ORLEN Unipetrol Doprava ukazují, že české firmy mají co nabídnout i na nejnáročnějších trzích. Ať už jde o inovativní výhybkové konstrukce nebo moderní lokomotivy, české technologie přispívají ke zlepšení železniční dopravy po celém světě. Tyto úspěchy jsou důkazem nejen vysoké technické úrovně českého průmyslu, ale také jeho schopnosti přizpůsobit se moderním požadavkům na udržitelnost a efektivitu.
Zdroj: redakce