0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Námořní doprava koketuje s návratem k plachtám

Námořní doprava se dlouhodobě potýká s vysokým obsahem emisí, které dalece převyšují emise z automobilů. Pokud chce být lodní doprava ekologičtější, musí přijít s novým druhem pohonu. Jednou z cest je návrat k plachtám, se kterými koketuje hned několik společností.

Jedna z nich je Cargill, která nedávno nasadila na svou experimentální nákladní loď Pyxis Ocean obří větrné plachty s názvem WindWings. Tyto pevné plachty, vyrobené ze stejného materiálu jako větrné turbíny, mají asi 37,5 metru a mají za cíl snížit spotřebu paliva a celkovou uhlíkovou stopu nákladní lodní dopravy. Pyxis Ocean loni úspěšně urazila první trasu z Číny do Brazílie, během které testovala tato inovativní technologie. Plachty lodi snížily emise během plavby o 30 procent.

Další společností, která se zabývá vývojem plachet, je CoFlow Jet, což startup založený profesorem leteckého inženýrství GeChengem Zhou na univerzitě v Miami. Zhou vyvinul stacionární válcové plachty bez jakýchkoliv pohyblivých částí. Tyto obří válcové plachty mají být umístěny na palubách nákladních lodí, kde nasávají, stlačují a vypouštějí vzduch různými směry, čímž generují tah. Každý válec je navržen tak, aby byl několikapatrový, ale mohl být snížen, aby lodi umožnil projít pod mosty a navigovat přístavy. 

Plachty jakožto alternativní pohon, mají hned několik výhod. Na prvním místě je to samozřejmě ekologičtější provoz. Díky snížení spotřeby paliva mohou nákladní lodě s tímto systémem výrazně přispět k ochraně životního prostředí a především mají nižší uhlíkovou stopu. Dalším benefitem jsou nízké náklady na údržbu, oproti klasickým lodním motorům. Válcové plachty totiž nemají pohyblivé části, což znamená, že jsou méně náchylné k opotřebení a vyžadují méně údržby. Válcové plachty mohou být sníženy, aby lodi umožnily projít pod mosty nebo navigovat přístavy.

„Co je staré, je zase nové,“ řekl pro server wonderfulengineering Zhou a vystihl tak podstatu návratu k plachtám. „S dnešním technologickým pokrokem je větrný pohon účinnou alternativou k dieselovým motorům. A hlavní výhodou je, že je šetrný k životnímu prostředí, protože je to účinný způsob dekarbonizace lodního průmyslu, který je zodpovědný za přibližně 3 % celosvětových emisí skleníkových plynů. Odvětví námořní dopravy mělo tendenci bránit se změnám, protože dieselové motory jsou tak výkonné, ale nyní, s rostoucím tlakem, ať už chtěně či nechtěně, se bude muset změnit,“ uzavřel Zhou.

 

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků