0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Nástup elektromobility u nákladních vozů je složitý, ale máme svoji strategii a sázíme i na vodík

Elektromobilita je velké téma, které řeší prakticky všechny automobilky a Mercedes-Benz není výjimkou. Kam se ubírá vývoj elektromobilů v segmentu nákladních vozů a jaké novinky Mercedes-Benz Trucks chystá, i o tom jsme si povídali s ředitelem společnosti Mercedes-Benz Trucks ČR Josefem Maříkem.

Česká republika si i v minulém roce udržela pozici jedničky v počtu registrovaných nákladních vozidel od 6 tun celkové hmotnosti výš již po jednadvacáté v řadě. Berete to už jako samozřejmost? 

Rozhodně to jako samozřejmost nebereme – spíš jako závazek. Na jednu stranu mě velmi těší, že se nám i v roce 2022 podařilo obhájit první pozici na trhu nákladních vozů v České republice. Na druhou stranu je těžké bojovat o prvenství v nynějším prostředí, kdy jsme si museli zvyknout na dlouhé dodací lhůty vozidel, výkyvy ve výrobě a v dodávkách komponentů, které z větší části nedokážeme z České republiky ovlivnit. V loňském roce jsme zaznamenali měsíce, kdy jsme dostali jen velmi málo aut, a pak zase měsíce, v kterých jsme dovezli rekordní počet aut za celou dobu trvání naší firmy. Rok 2023 se zatím zdá být poněkud stabilnější. Každopádně zatím stále ze strany zákazníků trvá vyšší poptávka, než jsme aktuálně schopni uspokojit – proto se dlouhé dodací doby nijak znatelně nezkracují a řada zakázek směřuje do roku 2024. 

Co přinesete českým zákazníkům nového v letošním roce? 

Snažíme se průběžně pracovat na budování a vylepšování služeb naší prodejní a servisní sítě, zaměřené na nákladní vozidla a autobusy. Hmatatelným výsledkem těchto snah je, že jsme v květnu 2022 začali se stavbou zcela nového servisního a prodejního centra naší firmy u obce Velký Týnec na kraji Olomouce a nyní mohu s velkou radostí říci, že díky ročnímu velkému úsilí všech zúčastněných stran byl 22. května v našem novém prodejním a servisním Truck Centru Mercedes-Benz zahájen plný provoz. Vedle podobného servisního a prodejního centra naší dealerské společnosti Croy u Bravantic nedaleko Ostravy je to již druhá významná posila moravské servisní a prodejní sítě pro nákladní vozidla značek Mercedes-Benz a Fuso. Od obou nových provozů si slibujeme především výrazné zvýšení kapacity naší servisní sítě, zlepšení dosažitelnosti pro zákazníky a další zkvalitnění našich služeb. 

Vloni jste našim čtenářům popisoval přípravy vaší společnosti a značky Mercedes-Benz na nástup elektromobility nákladních vozů. Co se od loňska změnilo? 

Vloni jsme připravovali první předváděcí nákladní auto a žasli jsme nad tím, jak je pro řidiče příjemné. Od té doby máme předváděcích aut více, mnoho našich zákazníků si je již otestovala při své běžné práci a konstatovala, že elektrická bateriová vozidla jsou nejen příjemná pro řidiče, ale i použitelná v reálném provozu. Rychlejšímu nástupu ale nebrání jen poměrně vysoká cena, ale i to, že nabíjecí infrastruktura, která byla v minulých letech budována, s nákladními vozidly prakticky vůbec nepočítala. Veřejná infrastruktura bude zřejmě teprve vznikat v nejbližších letech, takže ti, kteří by chtěli bateriové elektrické nákladní auto provozovat, si musí zdroj energie zajistit sami. Jde to různými způsoby a dovedeme s tím zákazníkovi pomoci, ale je to časově náročný proces. Proto bude velmi těžké splnit v předepsaném čase ambiciózní plány dané Evropskou komisí. Česká ministerstva již sice připravují novou verzi Národního akčního plánu čisté mobility, kde se s nákladní dopravou konečně začíná vážně počítat, ale i s ním a státní podporou se bude jednat o běh na dlouhou trať. 

Hodně se mluví o vodíku jako palivu budoucnosti. Jak to vidí Mercedes-Benz Trucks? 

Vývoj aut na vodík běží, technologie existuje a prototypy fungují a jezdí už i v reálném provozu. Nedávno nákladní vozidla naší mateřské společnosti Daimler Truck úspěšně absolvovala v Alpách v Brennerském průsmyku jízdy do nadmořské výšky až 1560 metrů. Přitom se jednalo jak o dvě varianty prototypu Mercedes-Benz GenH2 Truck, jejichž pohon s palivovými články používá vodík, tak o téměř sériový tahač návěsů Mercedes-Benz eActros 300 s akumulátorovým elektrickým pohonem pro rozvážkovou dopravu. Daimler Truck těmito vozidly ukazuje, že obě technologie pohonu s neutrální bilancí emisí CO2 dokážou optimálně pokrýt různé možnosti využití vozidel ve vozových parcích zákazníků. Společnost Daimler Truck si stanovila jasný směr strategického vývoje a při elektrifikaci svého portfolia důsledně realizuje dvojitou strategii, založenou na využití pohonů napájených jak sadami akumulátorů pro dojezdy přibližně do 600 km na jedno nabití, tak palivovými články na vodík pro dojezd nad 1 000 km na jednu náplň nádrží. Na sériovou výrobu ale tato technologie ještě připravená není, především z důvodu vysoké výrobní ceny palivových článků a tím i celého vozidla. Daimler Truck z dlouhodobého hlediska upřednostňuje při vývoji vodíkových pohonů kapalný vodík. Ten má v porovnání s plynným vodíkem výrazně vyšší hustotu energie na jednotku objemu. Díky tomu lze přepravovat více vodíku, což výrazně prodlužuje dojezd. Kapalný vodík ale zatím není k dispozici na žádné čerpací stanici. Bude ještě potřeba pár let vývoje, aby se technologii podařilo zlevnit a připravit pro sériovou výrobu a plošné využití. 

Tiskem proběhla i zpráva, že jste představili rozvážkové elektrické nákladní auto Fuso eCanter. Co nám k němu můžete říci? 

Výroba nové generace elektrické bateriové verze lehkého rozvážkového vozu Fuso eCanter byla v portugalském Tramagalu zahájena v květnu letošního roku. V ČR se první předváděcí vozidla objeví již v létě a první zákaznická vozidla budou dodána ještě letos. Pro náš trh je toto vozidlo zajímavé, protože ho lze jednodušeji nabíjet i z běžných zdrojů, je cenově dostupnější a velmi variabilní. Jeho využití směřuje nejen k rozvážce zboží, ale i do komunální branže na svoz odpadu nebo městské služby. Je plnohodnotným ekvivalentem dieselové verze Canter, která je v Čechách velmi oblíbená.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků