Evropská komise definitivně potvrdila svůj cíl, aby od roku 2035 byla všechna nově prodávaná osobní a lehká užitková vozidla v Evropské unii bez emisí CO₂. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie EU pro snížení emisí a boj proti klimatické změně.
Hlavní body rozhodnutí
- Všechna nově prodávaná vozidla v EU budou od roku 2035 bez emisí CO₂.
- Evropská komise uvolní 1,8 miliardy eur na podporu dodavatelského řetězce surovin pro baterie.
- Automobilky budou moci vykazovat plnění emisních cílů ve tříletých cyklech místo ročního hodnocení.
- Komise představila akční plán na podporu konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu.
Větší flexibilita pro automobilky
Evropská komise se rozhodla poskytnout automobilovým výrobcům větší flexibilitu při plnění emisních cílů. Nově budou muset automobilky prokazovat dosažené hodnoty ve tříletých obdobích místo každoroční kontroly. Tento krok reaguje na požadavky automobilového sektoru a má výrobcům pomoci lépe se přizpůsobit technologickým změnám a ekonomickým podmínkám.
Investice do baterií a snížení závislosti na dovozu
Evropská komise rovněž oznámila investici ve výši 1,8 miliardy eur na vytvoření stabilního a konkurenceschopného dodavatelského řetězce surovin potřebných pro výrobu baterií. Tento krok má zajistit, aby Evropa nebyla strategicky závislá na dovozech, především z Číny.
„Chci, aby Evropa hrála v automobilovém sektoru vedoucí roli. Podpoříme domácí výrobu a minimalizujeme strategickou závislost, zejména v oblasti baterií,“ uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Evropský automobilový průmysl pod tlakem
Automobilový sektor je klíčovým odvětvím evropské ekonomiky, tvoří 7 % HDP EU a zaměstnává asi 13 milionů lidí. Významně se podílí také na české ekonomice, kde představuje 9 % HDP a 34 % zpracovatelského průmyslu.
Výrobci aut v Evropě však čelí rostoucím tlakům, mezi které patří:
- Slabá poptávka po elektromobilech.
- Silná konkurence z Číny, která zaplavuje evropský trh levnějšími modely.
- Možná nová cla na vývoz do USA, která zvažuje administrativa prezidenta Donalda Trumpa.
Evropská komise se proto zaměřuje na inovace, digitalizaci a podporu přechodu na čistou mobilitu, aby zajistila, že příští generace automobilů bude nejen vyráběna, ale i inovována přímo v Evropě.
Co bude dál?
Přes potvrzení cíle nulových emisí od roku 2035 Komise slibuje flexibilitu a realistický přístup k jeho plnění. Plán na podporu automobilového sektoru se bude dále rozvíjet a reagovat na změny, které se v průběhu let mohou objevit. Cílem zůstává nejen ochrana klimatu, ale i udržení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu na globální úrovni.
Zdroj: redakce