0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Nové generaci Turboletu L 410 NG se ve světě daří

Padesát jedna dní trvala loňská podzimní výprava posádky Turboletu L-410 NG napříč dvanácti zeměmi třech kontinentů. Cílem byla účast na výstavě Vietnam Defence 2022 v Hanoji. Na ní zástupci společnosti Aircraft industries, a.s. z Kunovic toto letadlo úspěšně prezentovali, mimo jiné, vietnamskému ministru obrany, armádnímu generálovi Phan Van Giang.

Vietnam ale nebyl jedinou zastávkou na této spanilé cestě. Ještě před tím, v sobotu 29. října, posádka dorazila do Indie, pak je čekala 2 767 km dlouhá cesta do Penangu v Malajsii. Poslední říjnový den roku 2022 posádka s L 410 NG dorazila do prvního cíle své cesty a úspěšně přistála v Jakartě, kde se konal veletrh obranného průmyslu INDODEFECE 2022, který se řadí mezi jeden z nejvýznamnějších tohoto typu v jihovýchodní Asii s tradicí od roku 2004. I tam byl o letadlo velký zájem, jak mezi zástupci vojenského, tak i civilního sektoru.

Východ pro toto moderní letadlo není žádnou neznámou. V rámci mezinárodní letecké výstavy MAKS v Moskvě, která proběhla v roce 2015, společnost Aircraft Industries, a.s. poprvé představila zahraniční odborné veřejnosti prototyp L 410 NG, který je inovovaným modelem verze L 410 UVP-E20.

L 410 NG má větší dolet (až 2 500 km) a vytrvalost (až 10 hodin) díky téměř dvojnásobnému objemu nových integrálních palivových nádrží, které jsou součástí nově konstruovaného křídla. Inovovaný model s výkonnější pohonnou jednotkou má vyšší platící zatížení až o 400 kg, dosáhne vyšší cestovní rychlosti (až 417 km/h TAS) a má modernizovanou pilotní kabinu technologií Glass Cockpit od společnosti Garmin, konkrétně avioniku G3000, která výrazně přispívá ke zvýšení bezpečnosti letu a komfortu posádky. Rovněž je podstatně zvýšena návrhová životnost letounu a to na 30 000 letových hodin a/nebo cyklů. 

Předností těchto strojů je především schopnost vzletu a přistání na krátkých nezpevněných drahách (STOL), což se právě v podmínkách Asie jeví jako mimořádně přínosné. Další výhodou jsou nízké náklady na provoz a údržbu, schopnost provozu v extrémních klimatických podmínkách (od -50°C do +50°C) a v neposlední řadě výborný výkon ve vysokých teplotách a vysokých nadmořských výškách, což je opět v regionu výhodou. 

Letadla řady 410 (tedy nejen zmiňovaná nejmodernější verze NG) jsou provozována ve více než šedesáti zemích na pěti kontinentech světa, přičemž největší část byla dodána do Ruska a dále pak do Afriky, Jihovýchodní Asie, Jižní Ameriky a do Evropy.

Vývoj modelu 410 NG začal již v roce 2010 v rámci projektu MOSTA a jeho sériová výroba se datuje od roku 2018. Hlavními subdodavateli jsou společnosti GE Aviation Czech s.r.o, která dodává pohonnou jednotku GE H85-200 a dále Avia Propeller s.r.o., která má na starosti vrtule. Náklady na vývoj tohoto modelu se vyšplhaly na 568 milionů korun, přičemž z nich 237 milionů hradilo ministerstvo průmyslu a obchodu. První let prototypu byl v roce 2015, o dva roky později letadlo získalo certifikaci u EASA.

Samotná řada 410 je však výrazně starší. Vývoj těchto letounů započal už v polovině šedesátých let. Od začátku výroby v roce 1971 bylo vyrobeno přes 1200 kusů. přičemž toto letadlo z Kunovic bylo dlouhodobě úspěšně dodáváno do SSSR a také do zemí Asie, Afriky, Evropy a Jižní Ameriky.

Oproti starším typům L 410 má verze NG prodloužený nos, což zvýšilo úložný prostor na dvojnásobek a je certifikován leteckými úřady pro: EU (EASA), USA (FAA), Ruská Federace (FATA).

O tom, že podzimní výprava byla úspěšná svědčí fakt, že na zmíněné výstavě v Indonésii byly Omnipolem podepsány smlouvy na dodávku 17 kusů pro letecké společnosti WISE Air, Starwisata Air a Sulut Airways Indonesia. „Indonésie je pro nás významným zákazníkem a jsme rádi, že zástupci zmíněných společností vyjádřili svůj zájem o nákup letounů tohoto typu. L 410 jsou zde oblíbené, neboť vynikají svojí spolehlivostí, bezpečností a schopností provozu v extrémních klimatických podmínkách,“ uvedl prezident Omnipolu Jiří Podpěra.

„Hlavním cílem akvizice byla záchrana společnosti před krachem a udržení výroby legendárních letounů. Společným budoucím zájmem je expandovat na další trhy a nacházet nové země pro uplatnění vysokých kvalit tohoto ryze českého produktu, což se skupině úspěšně daří,“ uvedl Omnipol. Ten společnost Aircraft Industries odkoupil od ruských majitelů v dubnu loňského roku poté, co se kunovická firma dostala do problémů v rámci sankcí vůči Rusku.

Úspěch na asijském trhu tak dává naději, že výroba letadel jen tak z Kunovic nezmizí. Byla by to škoda…

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků