V dynamicky se rozvíjejícím segmentu elektrického letectví vzbudil velkou pozornost hybridně-elektrický letoun s krátkým vzletem a přistáním (eSTOL) od společnosti Electra. Firma už má údajně zajištěné miliardové předobjednávky od několika společností.
Ačkoli se zdá, že v současnosti v nabídce převládají spíše elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), stále existuje silná poptávka i po konvenčnějších elektrických letadlech. Velký zájem je zejména o stroje, které jsou schopny uskutečnit vzlet a přistání na velmi krátkých drahách.
Právě takto je navrženo i letadlo společnosti Electra. To může přepravovat devět cestujících a pilota spolu se zavazadly a překonávat vzdálenosti až 800 km při cestovní rychlosti kolem 200 km/h. Od ostatních letadel se odlišuje schopností dosáhnout vzletu při rychlosti pouhých 56 km/h, k čemuž přispívá osm elektrických vrtulí podél náběžné hrany křídel a velké klapky na odtokových hranách, které vytvářejí silný aerodynamický efekt „foukaného vztlaku“. Díky tomu může operovat z letištních ploch o rozměrech pouhých 90×30 metrů a v propagačním videu je dokonce naznačeno, že by se letoun mohl vejít i na střechu některých budov, což by nabídlo další možnosti využití.
2000 objednávek
Pro investory je obzvláště pozoruhodné, že eSTOL od Electry funguje v podstatě jako běžné letadlo, takže cesta k nutné certifikaci a komerčnímu nasazení je hladší a méně nejistá ve srovnání s problémy, kterým čelí týmy vyvíjející eVTOL. Společnost Electra v listopadu provedla úspěšný letový test s dvoumístným prototypem a v roce 2026 plánuje představit plnohodnotný devítimístný prototyp, jehož cílem je certifikace a uvedení do provozu do roku 2028.
Reakce trhu na tento stroj se zdá být pozoruhodná – Electra hlásí více než 2 000 předběžných objednávek v celkové hodnotě přes 8 miliard dolarů, což výrazně překonává největší předobjednávky v sektoru eVTOL a podtrhuje důvěru průmyslu v potenciál eSTOL. Přestože se jedná o konvenčnější přístup s menším převratným potenciálem než eVTOL, přitažlivost eSTOLu spočívá v jeho menších nárocích na vzletovou a přistávací dráhu, což z něj činí univerzální a pragmatickou volbu pro regionální dopravu.