Jsme skupina specialistů na mezinárodní a vnitrostátní dopravu, jak železniční, tak silniční. Pokud je třeba zajistit překládku materiálu či jeho krátkodobou deponii, tak to zahrneme do kompletního balíčku poskytované služby, včetně kombinace železniční vagon-auto. Připravujeme a realizujeme kompletní logistická řešení pro všechny segmenty průmyslu a spotřeby.
Odvaha ke změnám
Pandemie, konflikt na Ukrajině i energetická krize ukázaly, že železnice přináší jistotu v období vážných krizí. Železnice má své nejsilnější postavení u velkoobjemových přeprav sypkých substrátů, jejichž hlavním představitelem bylo hnědé a černé uhlí, železná ruda, vápenec do elektráren, či zpětný odvoz popílků – tedy přepravy, u kterých jsou místa nakládky a vykládky na vlečkách. Tato situace se pomalu stává historií. Budoucnost železniční logistiky tkví hlavně v transparentnosti vůči zákazníkům, kteří mohou přesunout nové komodity na koleje. Konkurenceschopnost železnice existuje velmi dobře právě v kombinaci se silniční dopravou.
„Pro takovou diskusi a následné řešení musí zadavatel a tedy náš zákazník získat velkou dávku odvahy“, říká Jana Vládková, CEO EP Cargo. „Naše společnost preferuje nejenom takovou diskusi vést, ale hlavně přejít od slov k činům. Navržené řešení vyzkoušet a postupnými kroky dále vylepšovat.“
Většinou se v takových projektech nejedná pouze o přepravu z A do B, ale zároveň připojujeme zajištění mezideponie či překládky, a to vše v efektivní kombinaci a spolupráci jednotlivých druhů dopravy. Ty jako skupina dokážeme nabídnout pod jednou střechou.
Klíčem k efektivnímu využití železnice jako součásti logistického řetězce je optimální využití kapacity v čase.
Pokud to zní složitě, tak právě EP Cargo zastává postoj vedoucí k jednoduchosti. Železnice si historicky vybudovala „nálepku“ spojenou se složitostí, nákladovostí a velmi často také s netransparentními vícenáklady. Snaha a motivace EP Cargo je takový pohled zákazníka na železnici měnit a budovat si důvěru právě v postupných krocích, které přes zkušební dodávku mohou vést ke kompletní změně. Opíráme se přitom o sílu celé skupiny EP Logistics International, kdy železnici dokážeme vhodně nakombinovat s dalšími způsoby dopravy, aby výsledek byl stabilní, ekonomicky akceptovatelné řešení s úsporou CO2.
Účelnost přesunu materiálu ze silnice na železnici je stále rezonující téma.
„Jde prostě o dobrou věc a my chceme hledat ty správné cesty jak,“ reaguje Jana Vládková. „Toto je téma pro nás jako logistiky, železničáře, ale také pro nás jako lidské bytosti. My v EP Cargo máme tu jedinečnou možnost přispět přímo našim jednáním k lepšímu životnímu prostředí a redukci CO2,“ doplňuje.
Kompletním či částečným přesunem na železnici eliminujeme externality, se kterými se denně potýkáme a zasahují do našich životů, jako jsou zahlcená centra měst, extrémně hustý provoz na běžných komunikacích, nehody, hluk či nutnost častých oprav silnic a s tím spojené vysoké náklady.
Pusťme se do praktických příkladů, protože odvaha ke změnám musí začít u nás:
V odvětví energetiky jsou pro železniční dopravu relativně novými komoditami energetická štěpka a tuhá alternativní paliva, jejichž roční přepravní objemy rok od roku rostou. Protože se jedná o komodity s malou měrnou hmotností, s velkým množstvím míst vzniku, musíme k nim přistupovat úplně jinak než například k výše uvedenému uhlí – jiná technologie dopravních prostředků, jiná technologie přepravy. Pro takové případy jsme již připraveni a máme za sebou i praktické zkušenosti.
Zkušenosti jsme načerpali i v segmentu stavebnictví, v ČR je okolo 500 betonáren a další stovky míst konkrétní výstavby a až na pár výjimek nemají železniční vlečku a některé nejsou v blízkosti kolejí. Ani jeden z těchto důvodů by ale neměl být bariérou ve využití železnice. Připravujeme řešení s využitím mezideponií, nejdelší vzdálenost materiál překoná po železnici a flexibilitu k požadavkům konečného příjemce zajistíme silniční poslední mílí. Centralizováním míst příjmu odstraníme vysoké náklady na překládku a deponii materiálu tím, že do konkrétního místa dostaneme dostatečný objem. Věříme, že toto je cesta, na kterou se s námi vydají i další.
Zdroj: EP Cargo, redakce