Společnost PPO Group ze Znojma je významným hráčem v oblasti průmyslové výroby a technologických řešení. Rodinná firma, založená v roce 1994, se za téměř tři desetiletí své existence vypracovala na jednoho z předních dodavatelů přepravních obalů nejen v České republice, ale i v zahraničí.
Sídlo společnosti se nachází ve Znojmě, kde společnost sídlí už třicet let a letos tak slaví kulaté výročí. Firma se specializuje na výrobu obalových materiálů a přepravních obalů. Produkce obsahuje celou škálu přepravních boxů a přepravek. Společnost sází na vlastní know-how a má v konstruktérském studiu početný vývojový tým vývojářů.
Odběratelé těchto produktů se rekrutují nejen z automobilového průmyslu, ale také z potravinářství a elektrotechnického průmyslu. PPO GROUP také má dceřinou pobočku PPO Dema se sídlem ve slovenské Senici. PPO GROUP klade důraz na inovace a neustálé zlepšování svých produktů, aby vyhověly nejnáročnějším požadavkům moderní výroby. Využívá moderní technologie a vlastní materiály, které si rovněž sama vyvíjí. Díky tomu si v této oblasti vybudovala pověst spolehlivého a inovativního partnera. Společnost se rovněž věnuje testování a zpracovává analýzy opotřebení a pevnosti různých obalů a materiálů. Jedním z klíčových faktorů úspěchu PPO GROUP je důraz na kvalitu a spolehlivost. Právě díky svému zaměření na kvalitu, vlastní technologické inovace a zákaznický servis si vybudovala silnou pozici na trhu průmyslových technologií a zařízení. PPO GROUP představuje příklad úspěšné české rodinné firmy, která dokáže obstát v náročném prostředí globální konkurence díky vlastním produktům s přidanou hodnotou, inovacím a unikátnímu know-how. O tom, že ve Znojmě vydali správnou cestou, svědčí i fakt, že produkty společnosti zaznamenaly mnohé úspěchy v podobě ocenění Obal roku, ocenění Log-In, ocenění Worldstar for Packaging, ocenění Zlatý partner obalových řešení pro společnost Toyota a především v podobě stálé spokojenosti řady našich klientů.
Znojemská společnost PPO Group se za třicet let stala špičkovým producentem vratných přepravních obalů, které nejen vyrábí, ale také sama navrhuje a vyvíjí. Tyto obaly nacházejí své hlavní uplatnění v automobilovém průmyslu, kde jsou oceňovány pro svou inovativnost a kvalitu. Úspěch společnosti je založen na pevných základech, které vybudovali manželé Josef a Marcela Knobovi. Tito dva doslova zasvětili svůj život vývoji těchto jedinečných produktů.
Při návštěvě moderního sídla společnosti ve Znojmě jsme měli příležitost vyzpovídat jednatele společnosti, Josefa Knoba, který nám přiblížil jejich cestu k úspěchu.
Třicet let je neuvěřitelná doba, vzpomenete si vůbec na začátky? A proč jste se vrhli zrovna na obaly?
Samozřejmě, na vznik firmy se nedá zapomenout. První myšlenka přišla se vstupem zahraničních řetězců na náš trh. V předchozím zaměstnání jsem se pohyboval v obalovém průmyslu, takže jsem měl přehled o této oblasti a viděl jsem, že si zahraniční řetězce přivezly logistické prvky, které nebyly kompatibilní s těmi českými. Provedli jsme analýzu a zjistili jsme, že cena těchto přepravních obalů je násobně dražší oproti běžně používaným obalům. Logicky by to pro české společnosti znamenalo značné investice v případě nutné obměny. Viděli jsme v tom příležitost a rozhodli jsme se vyvinout produkt, který bude splňovat nové požadavky trhu, včetně plné kompatibility s evropskými i českými normami, ale bude vyráběn lokálně.
Rozjet byznys v takovém měřítku ale není jen tak, jak jste na to šli?
Naše začátky byly velmi skromné, a upřímně řečeno, začínali jsme s novomanželskou půjčkou, která sloužila jako náš počáteční kapitál. Nejdůležitější však nebyl samotný kapitál, ale to, že jsme měli nosnou myšlenku, kolem které jsme mohli vybudovat funkční podnikání. Podnikání je vždy hledání rovnováhy mezi odvahou a rizikem.
Jaký tedy byl váš záměr?
Jednoduše řečeno, vyvíjet přepravní obaly a následně investovat do vstřikovacích nástrojů, které bychom poskytovali stávajícím výrobcům obalů v České republice. V té době jednotlivé výrobní závody měly svou hlavní produkci přepravních obalů rozdělenou se zaměřením pro konkrétní odvětví průmyslu. Prošly privatizací a postupně se oddělily od společného řízení. Některé závody byly rozhodnuty investovat do nových výrobků, ale většinou jen do mírně optimalizovaných kopií již používaného, pravda zaběhnutého, sortimentu. My jsme za nimi jezdili a snažili se nabídnout spolupráci na výrobě moderních obalů, které by splňovaly nové požadavky rychle se rozvíjejícího trhu. Bohužel, jsme se většinou setkali s nezájmem a názorem, že naše know-how nepotřebují. Rozhodnutí pustit se do toho sami jsou počátky naší společnosti.
Jaké byly vaše další kroky?
Úspěšná realizace projektů po celkovou obměnu přepravních obalů zejména v potravinářském průmyslu včetně několika kompletních řešení pro celý logistický oběh. Spolupráce při vývoji a první dodávky inteligentních palet na český trh. Zároveň naším aktivním přístupem nešlo přehlédnout potenciál rychle se rozvíjejícího automobilového a technického průmyslu. To pro naši společnost znamenalo úplně novou výzvu.
V čem?
Naší filozofií je vždy přinášet nové myšlenky a řešení, nikoliv pouze kopírovat existující produkty a zařadit se mezi sto dalších, kteří už jsou daleko od startovní čáry. Tyto závody mají vždy výrazný vliv na tvorbu a zachování přidané hodnoty. Naším cílem bylo najít inovativní řešení, které by nabízelo vyšší přidanou hodnotu nejen nám, ale zejména našim zákazníkům. Ve společnosti máme skvělý tým, který umí vysvětlit zákazníkům, že úsporné a levné řešení se neposuzuje na počátku projektu pořizovacími náklady, ale až na konci projektu celkovými náklady. Věděli jsme, že klíčem bude konstrukčně nový obal vyrobený z nového materiálu a na nových efektivnějších technologiích s větší produktivitou. S každým novým modelem vozu vzniká celá řada odlišných dílů rozměrem, hmotností, kontaktních nebo bezkontaktních citlivých zón s množstvím požadavků na logistiku a ergonomii. Nově i mnoho nových legislativních požadavků. Zde je obrovský prostor pro vlastní konstrukční vývoj, vývoj nových materiálů a technologií. Výsledkem byl velký zájem o spolupráci s námi a povzbudil nás k investici do vlastního výrobního závodu ve Znojmě, ve kterém jsme zahájili provoz v roce 2003.
Můžete zmínit některé vývoje?
V produktových řadách např. SmartFold Box, SlidingWaves, SliderPack nebo CombiBox, v materiálech např. modrý SpunBond typizovaný pro výrobu vratných obalů. Omlouvám se, ale technologie záměrně nezmíním.
Jaké bylo poznání nového konkurenčního prostředí?
Zdravá konkurence je pro společnost mnohdy velmi prospěšná. Před námi vznikly společnosti, od kterých jsme se učili, od roku založení naší společnosti vznikaly a nově vznikají společnosti, které se učí od nás. Na trhu fungujeme a stále se učíme všichni navzájem. Paradoxně flexibilní firma je ve zdravém konkurenčním prostředí méně zranitelná. Úspěch je sice sladký, ale také další závazek. Společnosti, které to nepřijmou, riskují ztrátu potřebné flexibility a dravosti na trhu. Výrazně rostoucí trh a zájem o naše produkty nás postavil před nelehký úkol, růst minimálně stejně rychle jako trh jinak hrozila ztráta podílu na trhu. Přirozeným rozvojem by se to nemuselo podařit, a proto jsme se rozhodli v roce 2006 přijmout jako společníka společnost KRP Holding (dnes FEURER GROUP).
To probíhalo jak?
Od počátku projekcí pro automobilový průmysl jsme se se společností KRP Holding střetávali na trhu jako zdatní konkurenti až do chvíle, než nás jeden z našich společných významných dodavatelů seznámil. Hned na prvním setkání jsme se shodli, že by bylo výhodné spojit své síly a být v jednu dobu na dvou místech za poloviční náklady. Tato spolupráce se ukázala být velmi přínosná pro obě strany.
Společnost PPO GROUP se dnes pyšní třemi výrobními závody
Vedle znojemského patří od roku 2015 do naší skupiny i výrobní závod PPO Dema v Senici. Bylo to přesně v době, kdy zvyšující zájem o naše výrobky vedl k potřebě navýšit výrobní kapacity takříkajíc ze dne na den. Proto jsme se rozhodli pro převzetí slovenského výrobce textilních fixací. Ihned po akvizici proběhla kompletní rekonstrukce výrobního areálu včetně obnovy technologií. Třetí výrobní závod PPO Steel sídlí také ve Znojmě a vznikl v roce 2021 převzetím společnosti specializované na výrobu ocelových konstrukcí. Zmíněné akvizice nám nejen pomohly zvýšit výrobní kapacity, ale i významně rozšířit náš sortiment o nové produktové řady přepravních obalů.
Co se skrývá pod zkratkou PPO v názvu společnosti?
Plastové Přepravní Obaly. Naše společnost se od počátku věnuje vývoji a výrobě obalů z různých typů polymerů. Ovšem neznamená to, že různě kombinujeme odlišné typy polymerů. Naopak, právě s ohledem na následnou recyklaci se snažíme hledat řešení pro „monopolymerní“ složení. Jedná se o naši metodiku vývoje pod názvem monoPPOlymer.
O vývoji hovoříte velmi často, jak probíhá vývoj u vás?
Celá naše společnost je založena na třech hlavních proudech vývoje. Jde o vývoj materiálů, konstrukci obalů a technologii. Pokud jeden z nich nefunguje, tak strádají i ty ostatní, musí fungovat všechny současně. Náš vývoj je to, co nás drží na špičce v obalových materiálech. Máme vlastní testovací pracoviště, vyvíjíme, testujeme, zkoumáme, opravdu se tomu věnujeme naplno. Vše ale začíná od podrobné analýzy trhu a potřeby zákazníků.
Jaké jsou vaše další plány do budoucna?
Cílem každé společnosti je být vždy o krok napřed. Nacházíme se v období nestabilního trhu a v kombinaci se zelenou Evropou, to je výzva pro nás všechny. Věřím, že jedním z cílů Evropské Unie byl a stále je být jako celek silnější navenek, konkurenceschopnější vůči ostatním trhům, a ne se trápit uvnitř. Například požadavky na snižování uhlíkové stopy a udržitelnost jsou novým impulsem pro potřebné změny a v určitém pohledu velkým potenciálem. Přestože na některé kroky máme svůj pohled, snažíme se vždy tuto výzvu přeměnit ve výhodu pro nás a zejména pro naše zákazníky. Aktivně sledujeme a monitorujeme všechny trendy a nechceme zaostat. Naše plány však držíme v tajnosti, protože konkurence nás pečlivě sleduje.
Jak se díváte na roli umělé inteligence ve výrobě?
Umělá inteligence pro optimalizaci nejen výrobních procesů pro zvýšení produktivity a efektivity, ano, zde je určitě vítaný pomocník. Ale stále platí, že kvalita výstupu je závislá na kvalitě vstupu. Kde mám určitě pochybnosti, je zapojit umělou inteligenci do aktivního řízení. Lidé si nesmí odvykat myslet. Například vývoj nebo procesy mohou být podpořené umělou inteligencí, kdy nám setřídí a vyhodnotí informace pro online rychlé a správné rozhodování. Ale zastávám názor, že vlastní invence, myšlení a rozhodování bude stále zdravý základ každé společnosti.
Celkově umělá inteligence představuje bezesporu obrovský pokrok, ale osobně se domnívám, že na její příchod nejsou všichni dostatečně připraveni. Chybí jasná legislativa a mnoho dalších aspektů ještě není dořešeno. Vidím jako problematické, pokud lidé nepoznají, že komunikují s umělou inteligencí. Co když například čtou článek vytvořený umělou inteligencí? Je důležité, aby každý věděl, s kým nebo s čím komunikuje, jaké obrázky si prohlíží a jak byly vytvořeny dokumenty nebo texty. To totiž otevírá prostor pro manipulaci. Ještě před 40 lety jsme byli zvyklí na ideově upravené zprávy, po revoluci se to na chvíli zlepšilo, než se začaly účelově upravovat. Dnes nebýt sportovních zpráv a výsledků, těžko bych hledal vyvážený poměr. Zapojení AI do našich životů vyžaduje, abychom tyto technologie měli pod kontrolou a dokonale jim rozuměli. Mám pocit, že v tomto je doba trošku moc zrychlená, řešíme C a nevyřešili jsme A a B.
Jak se vám daří získávat zaměstnance?
V porovnání s dobou před covidem je tu vidět pozitivní změna. Před covidem byl trh práce přehřátý a těžko se sháněli zaměstnanci do klíčových profesí. Po pandemii se situace postupně zlepšuje. Z důvodu rozšiřování výrobních kapacit jsme poslední měsíce dělali nábory a dařilo se nám potřebné pracovníky sehnat.
A jak by měl vypadat váš ideální uchazeč o zaměstnání?
Nečekáme, že k nám přijde kompletně připravený uchazeč. Důležité je zdravé jádro, být pružný a ochotný učit se. U vedoucích pozic je zásadní předpoklad vnímat rovnováhu pravomocí a odpovědnosti. Já vidím takové tři typy zaměstnanců – ti, kteří tvoří přidanou hodnotu, ti, kteří jsou schopní jí přinést, a ti, co přidanou hodnotu chrání. Dnes je bohužel hodně těch, kteří chtějí hodnotu jen chránit, ale málo těch, kteří ji dokážou vytvořit nebo přinést. Současný trh práce a školství převážně generuje jen tyto uchazeče. To je nepoměr a není to dobré. To nemůže fungovat. Je třeba se nad tím zamyslet a začít už od výchovy v rodině.
Nelze opomenout vaše úspěchy v soutěžích, znamená to pro vás hodně?
Pravidelně jsme se účastnili soutěže Obal roku a již získali mnoho ocenění. Navíc v roce 2008 jsme vedle hlavní ceny získali i celosvětové ocenění World Star Packaging Award za náš první skládací obal s fixací, který se stále používá a má mnoho variant. Ovšem nejvíce si vážíme ocenění, která nám udělují naši zákazníci, kde jsme uspěli mezi všemi dodavateli. Na tato ocenění nás sami nominují, což považujeme za skutečně velké uznání naší práce. Díky těmto oceněním vidíme, že to, co děláme, má smysl a vidí to i naši zákazníci.
Zdroj: PPO Group, redakce