Pražská energetika zprovoznila na konci července další ultrarychlou dobíjecí stanici pro elektromobily, tentokrát v Praze 10 na rozhraní Vršovic a Strašnic. Nová stanice umožňuje rychlé dobití elektromobilu výkonem až 150 kW, což je několikanásobně více, než nabízejí běžné dobíjecí stanice typu AC. Jde o jednu z nemnoha ultrarychlých dobíjecích stanic v městské zástavbě a současně se jedná o jubilejní 600. stanici v síti PREpoint.
Pražská energetika v rámci slavnostního otevření předvedla zástupcům médií ultrarychlé dobíjení elektrických vozů z produkce koncernu Volkswagen. Konkrétně šlo o vozidla Audi Q8 e-tron, Volkswagen ID. Buzz a faceliftovaný Volkswagen ID.3.
„Elektromobilita, zvláště v hlavním městě Praze a obecně v městských aglomeracích, přispívá k lepšímu životnímu prostředí. Pražská energetika již přes 10 let investuje do výstavby dobíjecí infrastruktury. Patříme v této oblasti k lídrům na trhu. Zprovoznili jsme již 600 dobíjecích stanic nejen v Praze, ale budujeme i páteřní síť po celé České republice. Do budoucna budeme určitě ve výstavbě dobíjecích stanic pokrčovat, protože význam elektromobility bude dále narůstat,“ uvedl Pavel Elis, předseda představenstva a generální ředitel PRE.
PRE patří k průkopníkům výstavby dobíjecí infrastruktury v České republice. Svoji první veřejnou dobíjecí stanici zprovoznila na začátku roku 2011 v garážích OC Chodov. Aktuálně má Pražská energetika ve své síti PREpoint v provozu již 600 veřejných dobíjecích stanic, u kterých se může najednou dobíjet až 1200 elektromobilů. Přibližně 400 stanic mohou využít řidiči elektromobilů v hlavním městě, zbylých 200 pak v rámci páteřní sítě v jiných částech republiky, zejména na dálnicích a v krajských městech. Podle posledních dat Centra dopravního výzkumu provozuje PRE v ČR nejvíc veřejných dobíjecích bodů ze všech provozovatelů.
„Využívání elektromobilů pozvolna roste a dnes už nikdo nepochybuje o tom, že právě bateriemi poháněné vozy budou nedílnou součástí budoucího dopravního mixu v metropoli. Nejde jen o vozy soukromníků, carsharingových společností nebo rozvážkových služeb. Na baterie přejde část MHD i komunální techniky. Rezidentům to v dlouhodobém horizontu přinese snížení lokálních emisí, což je vítaný benefit. Jsem proto rád, že společnosti jako PRE již dnes pracují na přípravě dobíjecí infrastruktury,“ říká starosta Prahy 10 Martin Valovič.
Do konce desetiletí chce PRE postavit 1200 stanic
Do roku 2030 chce PRE zdvojnásobit počet svých veřejných dobíjecích stanic na 1200. V letošním roce se společnost soustředí také na modulární navyšování dobíjecího výkonu u stávajících rychlých stanic typu DC. Vedle veřejného dobíjení také PRE dodává zájemcům potřebné technologické vybavení pro domácí a firemní dobíjení. Oblastí, která stále více nabývá na významu, je spolupráce PRE s bytovými developery, kde jsou nová garážová stání již elektrifikována a vybavena dobíjecím wallboxem.
„Společnost PRE je jedním z našich předních strategických partnerů ve výzvě k rozšíření a dostupnosti elektromobility v ČR. Je nám velkou ctí být s našimi vozy při takto významné události, která je dalším milníkem v budoucnosti čisté a udržitelné mobility v naší zemi a přejeme PRE mnoho úspěchu v dalším budování infrastruktury, díky níž se používání elektromobilů stává ještě jednodušší a pohodlnější,“ uvedl Jakub Šebesta, ředitel Volkswagen osobní vozy.
Zelená energie
Do všech veřejných dobíječek v síti PREpoint je dodávána stoprocentně zelená energie pocházející z obnovitelných zdrojů. Platba za dobití elektromobilu je možná čipem, případně přes QR kód a platební bránu. K dobíjení je možné využít i čipy smluvních roamingových partnerů.
Pro uživatelsky příjemnou obsluhu dobíjecích stanic má Pražská energetika také moderní mobilní aplikaci PREcharge, jejíž velkou výhodou je možnost vyhledávání dobíjecích stanic PREpoint na aktualizované mapě s detailními informacemi o každé stanici včetně jejího výkonu a aktuální dostupnosti.