0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Přechod k elektromobilitě byl uspěchaný, říká v rozhovoru europoslanec Tomáš Zdechovský

Časopis Svět průmyslu přináší rozhovor s europoslancem Tomášem Zdechovským (KDU-ČSL), který se týká problematiky přechodu od spalovacích motorů k elektromobilitě. Co míní Zdechovský obecně o elektromobilitě a jak chce osobně přispět k možné revizi plánu Green Deal, jehož jednu součást tvoří právě přechod k elektromobilitě?

Více již v našem interview.

Pane europoslanče, v srpnu 2021 jste v jednom z rozhovorů řekl, že přechod od spalovacích motorů k elektromobilům není dobře připraven. Platí Váš názor i dnes, a pokud ano, v čem byste viděl největší rezervy či úskalí tohoto přechodu?

Jsem přesvědčen, že přechod k elektromobilitě byl uspěchaný. Vidíme to na to mnoha ukazatelích, ať už to jsou ceny elektromobilů, jízdní vlastnosti (dojezdová vzdálenost, doba dobíjení,…) či nedostatečně vybudovaná infrastruktura v Evropě. Navíc ani elektromobily nejsou při výrobě emisně neutrální. „Čistšími“ než auta se spalovacím motorem se stávají až po najetí několika desítek tisíc kilometrů.

EU drastickými opatřeními přiškrtila evropský autoprůmysl, naši výkladní síň, to, kde jsme měli oproti světu navrch. Vidíme však, že poptávka v Evropě klesá. Bohaté evropské státy přestaly poskytoval štědré dotace na koupi elektrovozu, kterých využili bohatší občané (zatímco chudší jim na to z daní přispívali), a rázem byl útlum na světě. Do toho připočítejme masivní dovoz levných, Čínou podporovaných elektroaut, který křiví evropský trh. 

Přechod k „inteligentní“ mobilitě je součástí plánu Green Deal, vy jste se několikrát vůči němu vymezil. Domníváte se, že je možné v nové personální konstelaci Evropského parlamentu dosáhnout jeho revize právě v oblasti mobility, to znamená pozdržení zákazu spalovacích motorů od roku 2035, či naopak prosadit úplného zrušení?

Jsem o tom přesvědčen. V roce 2026 má přijít revize, velké slovo budou mít i samotné automobilky, jejichž hlas nemůže Komise ignorovat. Česká republika tlačí na to, aby k revizi došlo už příští rok. Velmi vášnivě se diskutuje, a myslím, že podpora mezi státy sílí, o zrušení zákazu výroby aut se spalovacími motory po roce 2035. Osobně jsem příznivcem tohoto zrušení. Pokud jsou elektromobily tak dobré, na volném trhu se prosadí. Bez evropské a státní podpory.

Jak vy jako europoslanec byste chtěl přispět právě k této revizi?

Chci si prvně prostudovat veškeré podklady a připomínky od evropských automobilek a expertů. Pokud by převládal názor, že revize by měla být o rok dříve, než se utopí další desítky milionů eur ve vývoji, který třeba nebude potřeba (a obecně je velmi nákladný), a že o to automobilky, ale i jednotlivé státy usilují, pak bych to podpořil. Jednal bych s europoslanci a kolegy na vládní úrovni o vytvoření určitě koalice v EP a v Radě a snažil se konstruktivně přesvědčit zbytek kolegů, aby se přidali na naši stranu.

Tomáš Zdechovský

Jak může v praxi ohrozit již zmiňovaný přechod od spalovacích motorů k elektromobilitě světové automobilky? Jaké důsledky čekáte v případě ČR?

Vedle obrovských investic do inovací může dojít ke ztrátě mnoha pracovních míst. Budou potřeba lidé s jinou kvalifikací, doplatit na to mohou některé chudší regiony, kde dojde k této změně.

Elektromobilita závisí na surovinách jako je lithium, kobalt, a nikl, které jsou nezbytné pro výrobu baterií. Nedostatek těchto materiálů nebo jejich kontrola několika málo zeměmi může vést k problémům s dodavatelským řetězcem a zvyšovat náklady na výrobu. Automobilky budou muset hledat nové zdroje materiálů, případně vyvíjet nové technologie pro baterie, aby se s touto výzvou vyrovnaly. Určité obavy mohou panovat u automobilek ze změny týkajících se politických priorit či nedostatečné legislativy, která může vytvářet nejistotu. A pak je samozřejmě otázka, jak to vidí spotřebitel. Jestli chce elektromobil, nebo ne. Pokud bude na trh jen tento typ vozu, tak mu nic jiného nezbude.

Česká republika, kde automobilový průmysl hraje důležitou roli, se bude potýkat se všemi nepříjemnostmi, které jsem popsal výše. Problém je, že jsme v rámci EU středně velkou zemí, která se v případě zpožděných dodávek klíčových surovin a materiálů může dostat pod velký tlak, což se může promítnout do ekonomické stránky automobilek, potažmo naší společnosti.

Jak je podle Vás možné, že výrobu zařízení důležitých pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů v podstatě ovládla Čína? V čem z Vašeho pohledu Evropa zaspala?

Nebyli jsme dostatečně chytří. Čína nás převezla. Věděla, kam svět směřuje a náležitě toho využila. Dlouhodobě investuje v afrických zemích, odkud získává strategicky důležité materiály, které jsou potřebné například pro výrobu baterií do elektroaut. Fotovoltaika, ocel a další klíčové suroviny či materiály, po kterých je ve světě poptávka, vyrábí ve velkém Čína. Masivně investuje do obnovitelných zdrojů. Drží trh pod krkem a má oproti nám v této oblasti velký náskok. Čína nikdy neuměla vyrobit tak skvělý spalovací motor, jako umíme udělat v Evropě my. Proto se soustředila na elektromobily, kde spolu s USA patří mezi špičku. A my zaostáváme. A teď nám jimi zaplavuje trh.

zdroj: Pixabay

S masovějším užitím elektromobilů ve třetí dekádě se pojí také výraznější spotřeba elektřiny. Nemůže se podle Vás stát, že nakonec celý proces přechodu od spalovacích motorů k elektromobilitě zaplatí především chudší obyvatelé EU?

Elektromobily zvýší celkovou spotřebu elektřiny, což může vyvíjet tlak na energetickou infrastrukturu a potenciálně zvýšit ceny elektřiny. Tento nárůst nákladů by mohl nepřímo zatížit chudší domácnosti, které již nyní trpí energetickou chudobou a mají problém platit vysoké účty za energie. Pokud navíc nebude dostatek obnovitelných zdrojů energie, což povede k vyšší závislosti na fosilních palivech, může se paradoxně stát, že ekologický přechod bude doprovázen většími emisemi a vyššími cenami elektřiny. Proto dlouhodobě upozorňuji na nepromyšlenost přechodu k elektromobilitě.

Výstavba nabíjecí infrastruktury, rozvoj energetických sítí a investice do výroby čisté energie budou stát miliardy eur. Tyto náklady mohou být přeneseny na spotřebitele ve formě vyšších daní nebo poplatků za využívání infrastruktury, což opět nejvíce zasáhne chudší obyvatele, kteří už dnes mají problém platit za základní služby.

Nezmiňuji ani ceny elektromobilů, na které chudší občané zemí střední a východní Evropy nedosáhnou. Těch úskalí a nedořešených záležitostí kolem přechodu je hodně. Bude to velmi drahé. A z historie víme, kdo to nakonec zaplatí – občan.

Váš kolega europoslanec Filip Turek prohlásil, že EU by měla nechat elektromobilový průmysl Číně a naopak se dále soustředit na spalovací motory. Argumentuje mimo jiné tím, že v Číně je poptávka po elektromobilech velká, zatímco v Evropě a USA nikoliv. Podepsal byste takový názor?

V Číně stát nutí občany do koupi elektromobilu. Z posledních údajů vidíme jasný pokles zájmu o elektrovozy v Evropě. Souhlasím s tím, že bychom měli pokračovat ve výrobě aut se spalovacími motory. Investujme do inovací, jak udržet spalovací motory ekologičtější, ale ponechme si tu možnost, je nadále využívat. To je naše eso v rukávu, kterého bychom se neměli jen tak zbavovat.

Zdroj: redakce

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků