Britská společnost Rolls-Royce oznámila, že se jí podařilo úspěšně otestovat letecký motor na vodík, což je první úspěch tohoto typu ve světovém letectví, který představuje významný krok k prokázání, že tento plyn může být klíčem k dekarbonizaci letecké dopravy.
Firma v pondělí uvedla, že při pozemním testu, při němž byl použit přestavěný motor pro regionální letadla Rolls-Royce AE 2100-A, byl použit ekologický vodík vyrobený pomocí větrné a přílivové energie. Společnost Rolls a její partner v testovacím programu easyJet, se snaží prokázat, že vodík může bezpečně a efektivně dodávat energii pro civilní letecké motory. Na pozemní test motoru by měla navazovat druhá fáze, která má vést až k letovým testům.
Nasazení tohoto pohonu je však stále v relativně daleké budoucnosti. Zatím bylo „pouze” experimentálně prokázáno, že proudový motor na vodík lze nastartovat a provozovat při nízkých otáčkách. Pro reálné nasazení vodíkového pohonu je třeba vyřešit mnoho technických výzev. Jednou z nich je například problém, že vodík v kapalné podobě zabírá zhruba 4x více místa, než odpovídající množství kerosinu a musí být podchlazen na -253 stupňů Celsia, aby byl použitelný. „Z pohledu letadla je to velká změna,“ říká Alan Newby ze společnosti Rolls-Royce. „Budou muset mít nádrž s vodíkem. Musíte ho udržovat při velmi, velmi nízké teplotě. Pak je tu také otázka, jak ho vůbec přivádět do motoru.“
Změny v konstrukci letadel v rámci potenciálního přechodu na vodíkové motory by si navíc vyžádaly kompletní přepracování infrastruktury letišť a ostrý provoz není předpokládán dříve než v roce 2050.
Elektroletadla nás asi hned tak nečekají…
„Před několika lety jsme se začali zabývat tím, co by mohlo pohánět letadla budoucnosti,“ vysvětluje David Morgan, provozní ředitel společnosti easyJet. „Podívali jsme se na technologii baterií a bylo zcela jasné, že technologie baterií pravděpodobně nebude vhodná pro velká komerční letadla, se kterými létáme. Došli jsme k závěru, že vodík je pro nás velmi zajímavou nabídkou. Výhodou vodíku oproti bateriím je, že poskytuje mnohem více energie na kilogram. Baterie jsou pro pohon větších letadel prostě příliš těžké.”
Společnost easyJet se udržitelností letecké dopravy zaobírá dlouhodobě. Na svém webu uvádí následující vizi: Společně se společností Rolls-Royce jsme průkopníky ve vývoji technologie vodíkových spalovacích motorů, které by v budoucnu mohly pohánět i letadla velikosti easyJet. Vodík má nulové emise oxidu uhličitého a potenciál výrazně snížit i jiné než CO2 dopady letecké dopravy. A když hovoříme o „letadlech velikosti easyJet“, znamená to, že se zabýváme segmentem úzkotrupých letadel, tedy podobnou velikostí letadel v naší současné flotile, což je naprosto klíčové pro dosažení dekarbonizace ve velkém měřítku.