0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

Profesionálně od podlahy až po střechu

Polyuretanová, tedy PUR pěna je jedním z nejlehčích a nejlepších izolantů. Způsob, jakým se pěna aplikuje, řeší spoustu kritických detailů, se kterými se řemeslníci potýkají u jiných izolantů, které musí opracovat, tvarovat, spojovat či lepit. Jaké typy střech se PUR pěnou izolují? K čemu se PUR pěna používá ve filmovém a zábavním průmyslu? Jak přispívá izolační systém PUR IZOLACE ALBEDO k redukci přehřívání objektů? A proč se těší stále větší oblibě u farmářů? Nejen na tyto otázky odpovídá Ondrej Oravec, ředitel společnosti PUR-IZOLACE s.ro., která je největším dodavatelem stříkaných pěn v České i Slovenské republice.

Můžete stručně představit PUR-IZOLACE s.r.o.?

Věnujeme se vnějším a vnitřním tepelným izolacím na bázi PUR (polyuretanové) pěny. Hlavní činností společnosti je izolovat objekty, kterými můžou být domy, sklady a výrobní haly, ale třeba i tanky, nádrže, zásobníky, potrubí a potrubní systémy. Vnější izolace, doména našeho businessu, která tvoří asi 80% naší poptávky, je tepelná izolace vodotěsná. Vnitřní izolace jsou především tepelné, ale i zvukotěsné. Pro aplikaci používáme hlavně technologie stříkání anebo případně lití u zákazníka, tedy „na místě“. Na pěnu navíc ještě přidáváme povrchový nátěr, který prodlouží životnost izolace a zlepší vodotěsné účinky.

Nabízíte i izolace PIR pěnou. Jak byste vysvětlil rozdíl mezi PUR a PIR?

Na rozdíl od PUR je PIR tvrdší a levnější a má odlišné izolační vlastnosti. Nepoužívá se pro izolaci ve stavebnictví, ale spíše při technologii litím, pro izolaci tanků, nádrží, atd.

Co stojí za zrodem společnosti?

Společnost byla založena v roce 1991. Do České republiky dovezl izolaci na bázi polyuretanové pěny jako první Petr Korčák, resp. litoměřická firma OSEVA. Pěnu na bázi PUR objevil před téměř 100 lety významný německý chemik, Otto von Bayern, takže nešlo o žádnou novinku. V současnosti má společnost PUR-IZOLACE dva společníky, strategické investory, Barvy a Laky Hostivař, které vstoupily v roce 2020, firmu ORA.PUR i Barvy a Laky Hostivař, které vstoupily do společnosti v roce 2020.

Dokážete si poradit s každým typem střechy?

Rozlišujme podle druhu stavby. Podstatný je sklon střechy, tam, kde dochází k velkému stékání, se vnější izolace nepoužívá. Proto izolujeme primárně obloukové a ploché střechy. Specializujeme se na větší plochy v průmyslu a zemědělství. Co se týče rodinných domů, odpadávají nám tím pádem z portfolia domy se sedlovými střechami. U rodinných domů se ale pěna používá jako vnitřním izolace do podkroví nebo i na podlahu. K tomu používáme technologii stříkáním, jejíž hlavní výhodou je, že se oproti jiným metodám, dostaneme prakticky všude.

Také záleží na typu podkladu. PUR pěna se málokdy používá na tašky, nejčastěji se používá na profilované plechy nebo OSB desky, popřípadě dřevotřísku, či beton. Benefitem také je, že disponujeme velkými technologickými vozidly, díky kterým dokážeme dělat velké objemy izolací, až stometrovými hadicemi a robustní technikou. Představte si, že když je stavební norma jedno patro bytového domu tři metry, jsme schopni izolovat až třiceti patrový dům odshora.

Navážu tím, že děláte i kulisy a dekorace pro filmový a zábavní průmysl.

Klíčovými parametry, proč se PUR izolace používají ve filmovém průmyslu (kulisy exteriérové a interiérové) a zábavním průmyslu (zábavní parky) jsou nízká objemová hmotnost a různorodé možnosti opracování a barvení.

Například vesnice v tematickém zábavním parku by se složitě a draze stavěla z kamene nebo dřeva, takže PUR pěna je v podstatě efektivní náhrada, či chcete-li, alternativa za tyto materiály. Spolupracujeme s některými filmovými a televizními studii. K těmto zakázkám se dostáváme na základě referencí z minulosti. Pokrýváme je zejména v zimním období, kdy z důvodu zhoršených klimatických podmínek nejsme schopni realizovat zakázky venku.

Kde ještě nachází PUR využití, aniž by to člověk, který se v této oblasti nepohybuje, tušil?

PUR má velice rozmanité využití. Nedávno jsme například spolupracovali se společností HENNLICH, která má jeden ze svých závodů na Ukrajině, a vedení potřebovalo své zaměstnance vyzbrojit neprůstřelnými vestami. Pěna se v tomto případě použila na povrchovou úpravu plechu, kvůli ochraně. Testovací fáze dopadla dobře a jsem rád, že naše produkty slouží i k ochraně lidských životů.

K nejrozšířenějším oblastem využití ale patří automobilový průmysl, kde se používá jako vnitřní izolace, a nábytkářský průmysl. Vnitřní molitan v sedacích soupravách je vlastně PUR pěna. Používá se také u sportovní obuvi, speciální podešve sice vypadají jako plastové, ale jsou z PURU. Dokonce existuje legenda, že v roce 1976 v Montrealu představila firma Nike poprvé tretry se spodní částí vyrobenou z polyuretanu.

Ve spolupráci s BARVY A LAKY TELURIA s.r.o. jste v roce 2021 obdrželi cenu Vizionář 2020 za nově vyvíjený systém PUR IZOLACE ALBEDO. Jaké jsou jeho přínosy?

Momentálně děláme světle šedé střechy, případně s břidlicí. Podstatou projektu Albedo je, že bychom je chtěli dělat bílé. Je to proto, že čím bude povrch světlejší, tím lépe bude odrážet sluneční svit. Albedo efekt je schopnost až stoprocentně odrážet elektromagnetické záření. Funguje to tak, že sluneční svit se odrazí, tím neproniká teplo střechou, a nepřehřívá se tím pádem ani budova. Redukce přehřívání je zajímavá především pro živočišnou výrobu, kde pozorujeme nárůst poptávky. Ne všechny stáje a farmy mají klimatizace a zvířata díky našemu produktu tolik netrpí.

Na to navazuje projekt s pracovním názvem „Balclean“, tzn. povrchový nátěr (vrstvy nátěru), který je vyvinutý přímo na PUR pěnu tak, aby objekt vydržel bílý co nejdéle. Když to popíšu technologicky, tak v podstatě rozkládá saze a smog padající na střechu, které znečištění neboli šednutí způsobují. De facto tak přispívá i k pročištění ovzduší.

Jaké máte aktuální marketingové cíle?

Klíčovými cíli pro nás jsou Marketing značky PUR – IZOLACE, Marketing obchodu a Marketing našich produktů. Po třiceti letech jsme změnili logo, způsoby komunikace a připravili jsme několik image reklam se zaměřením na různé segmenty trhu. Zaměřili jsme se více na Marketing online. V oblasti Marketingu obchodu je pro nás prioritou rozvoj nových obchodních vztahů i hledání příležitostí na území České republiky, v těsném závěsu se Slovenskem.

Nedávno jsme například dokončili experiment testování a měření nátěrů v kombinaci s naší PUR pěnou na různém povrchu, o kterém jsem před chvílí mluvil, na kterém jsme spolupracovali s univerzitním centrem energeticky úsporných budov ČVUT. Momentálně se snažíme naše výsledky posunout z vědecké roviny do komerční tak, aby to pro nás bylo výdělečné. Chceme se alespoň částečně přestat chovat oportunisticky a posílit naší strategickou pozici na trhu izolací.

Myslíte si, že kvůli současné energetické situaci vzroste zájem o tepelné izolace?

Růst pozorujeme už nyní, ale víte, co je hlavní výzva? Největší výzva je skloubení a kooperace s požadavky na fotovoltaické elektrárny. Společnost o to má zájem, protože se jedná jednak o izolaci a jednak o snížení energetické náročnosti. Bohužel nemůžeme každého uspokojit, a to z toho důvodu, že se zabýváme především velkokapacitními izolacemi. Je to ale řešitelné, například v USA takové obrovské celé střechy izolované PUREM a osazené fotovoltaickými panely běžně najdete.

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků