0Kč

Žádné produkty v košíku.

0Kč

Žádné produkty v košíku.

reDUCE, reCYCLE a reUSE: Udržitelnost má Greiner Packaging přímo v DNA

„Lidská společnost produkuje stále více odpadu, zatímco obnovitelné suroviny jsou stále vzácnější. Odstranit obaly by však nebylo zdaleka tak snadné. Připojte se k cirkulární (r)evoluci – poté, co jsme se zavázali stát se cirkulární firmou, považujeme se za součást řešení.” Takto zní deklarace hodnot nadnárodní korporace Greiner Packaging. Ta působí v České republice prostřednictvím dceřiné společnosti Greiner packaging Slušovice, s.r.o.

Greiner packaging Slušovice s.r.o. (dále jen GPS) je významným evropským podnikem zabývající se výrobou obalů a zpracováním plastů se sídlem ve Slušovicích ve Zlínském kraji. Je nejvýznamnějším českým výrobcem plastových a kombinovaných obalů nejen v Česku, ale i na Slovensku. V roce 2022 firma oslavila třicáté výročí od založení. Než oficiálně vzniknul Greiner, v areálu (bývalém JZD) už v roce 1987 fungovala recyklační linka. Ve Slušovicích mo- mentálně společnost zaměstnává přes 430 lidí, z toho 320 ve výrobě. 

Český Greiner se primárně orientuje na obaly v potravinářství, podle vyjádření generálního manažera Ivo Bendy, bude od roku 2023 sto procent produkce slušovického závodu směřovat právě do tohoto oboru. Nejčastěji se jedná o obaly výrobků mlékárenského průmyslu, jako jsou jogurty, másla, margaríny a další produkty uchovávané v kelímcích. Jak snadno poznáte, že je kelímek z Greineru? Obraťte obal vzhůru nohama. Každý kelímek označený na dně zkratkou gpi a doplněný symbolem packu z loga uvedený na český trh, pochází z jednoho z českých, anebo sesterských evropských závodů GPS. 

A jak taková produkce plastových obalů zjednodušeně vypadá? Dá se rozdělit do tří kroků. Začíná se extruzí, kde se z plastového granulátu vytváří dlouhé pásy fólie, které jsou navinovány do velkých rolí. Ty se přesunují dále do procesu výroby nebo mohou být prodány zákazníkům, kteří jsou schopni tyto fólie dále zpracovávat ve svých závodech. Druhým krokem zpracování je tvarování, kdy jsou z folie vysekávány tvary, které jsou ve formách za tepla tvarovány do výsledných tvarů, ať už se jedná o kelímky nebo víčka. Následně na- vazuje poslední výrobní krok: dát obalům přitažlivý vzhled dekoračními technologiemi.

Součástí činnosti firmy je (nikdy nekončící) proces optimalizace designu produkovaných obalů. Příkladem může být aktuální redesign kelímku na smetanový jogurt Pierot ze sortimentu olomoucké Olmy. Ten je na trhu již od roku 2002 a jeho obal ve tvaru černého poháru (černé nohy) je všeobecně znám. Za celou dobu bylo vyrobeno přes 280 milionů kusů ve čtrnácti chuťových variacích. 

Zmíněné ”černé nohy” obalu se změna týká: Pierot, respektive jeho obal, o nohu přijde. Nový kelímek bude mít o 2,8 gramů méně, bude tak vážit pouhých 7 gramů. Při jednom kusu to může vypadat, že jde jen o kosmetickou, nedůležitou změnu, ale když si uvědomíme, kolik jich je ročně potřeba, tak se jedná o úsporu 48 tun polypropylenu! 

Zcela nově bude probíhat jeho výroba. Zatímco stávající kelímek se vyrábí za pomocí technologie vstřikování, nově bude vyráběn tvarováním. Díky odstranění nohy se dále prázdné kelímky budou moci výrazně lépe stohovat, takže z potřebných 145 kamionů pro transport obalů do mlékárny bude nově třeba pouhých 27. Uhlíková stopa přepravy tak klesne o fantastických 81%. Celková roční úspora produkovaného CO2 bude 108 tun. Tady vidíme, že relativně malá změna designu může přinést skutečně velké pozitivní efekty. 

Na tomto příkladě jsme si ukázali praktické použití prvního z principů firemního kréda, tedy reDUCE. K životnímu prostředí je nejšetrnější ten materiál, kterého není vůbec zapotřebí – nový kelímek Pierotu je lehčí, na jeho výrobu je třeba méně materiálu. 

Druhým principem je reCYCLE. Recyklace udržuje použitý materiál v oběhu a zabraňuje vzniku odpadu. Základní myšlenkou je, aby se v ideálním případě z kelímku na jogurt stal opět kelímek na jogurt, a ne pouze příslovečný květináč. Ačkoli jsou monomateriálová řešení ideální pro opětovné použití v recyklačních zařízeních, není možné vyrobit všechny obaly pouze z jednoho materiálu. I zde je zapotřebí inovativní myšlenka – jako tře- ba v případě kelímku Greineru K3® r100, jehož kartonový obal se od plastového kelímku během procesu likvidace odpadu sám oddělí. 

Třetí částí je pak reUSE. Pokud jsou obaly používány opakovaně a nekončí v odpadu, odpadá tak problém s jejich likvidací. Toto téma stále představuje velkou výzvu: 

  • otázky hygieny a evidence pro koncepty opakovaného doplňování zboží v rámci maloobchodu 
  • logistika opakovaně použitelných systémů 
  • návyky na straně spotřebitelů 
  • robustnost materiálu, jelikož bilance dopadu na životní prostředí začíná být pozitivní teprve po určitém minimálním počtu oběhů. 

Závěrem: 

Témat a výzev cirkulární revoluce je, jak vidno, mnoho. I malý krůček v rámci designu obalu může přinést překvapivě silné pozitivní efekty týkající se udržitelnosti, a tu Greiner má zakódovánu v samotné DNA. Až po novém roce naleznete v obchodě nový kelímek Pierotu, budete už vědět, proč a jak přišel o nohu. Dobrou chuť!

Přihlašte se k odběru a už Vám nic neunikne!

  • Každý týden přinášíme nejzásadnější zprávy z průmyslu, které by neměli uniknout váší pozornosti.

Nepřehlédněte

Více článků