Společnost KLAUS Timber není jen největším českým výrobcem dřevěných palet. Patří k ní také flotila 40 signifikantních oranžových kamionů, jež brázdí české i zahraniční cesty. Co vedení firmy motivovalo k pořízení prvního vlastního vozu, jak funguje řízení dopravy v této společnosti nebo jaká je současná situace na trhu práce ohledně řidičů? To a mnohem více odhaluje rozhovor s Gabrielou Parláskovou, ředitelkou logistiky.
KLAUS Timber není primárně přepravní, nýbrž výrobní společností. Jaká byla motivace pro založení vlastní kamionové flotily a v čem je fungování vaší dopravy specifické?
Základní kámen kamionové flotily, která dnes čítá 40 vozů, jsme položili v roce 2002. Hlavní motivací byla nezávislost na externích přepravcích a dnes víme, že se jednalo o jednoznačně správné rozhodnutí. Vlastní doprava nám poskytuje flexibilitu a možnost vyhovět všem požadavkům našich zákazníků.
Právě to, že dodáváme primárně vlastní výrobky svým zákazníkům, je naším specifikem a od toho se odvíjí praktické fungování jak našich řidičů, tak dispečerů. Sestavujeme plán na základě objednávek a stanovených termínů dodání. Zároveň tento plán přizpůsobujeme i samotným řidičům.
Vzhledem k tomu, že přepravujeme objednávky různého objemu, a k tomu, že součástí mzdy řidičů jsou procenta z tržby, musíme dbát na to, aby se na jednotlivých trasách spravedlivě prostřídali. Součástí plánu jízd jsou pak také externí přepravy, které řešíme především při zpětném vytěžování kamionů tak, aby jízda každého vozidla byla ekonomicky rentabilní.
Jak vnímáte aktuální situaci na pracovním trhu ohledně řidičů?
Napříč firmami vnímáme nedostatek řidičů, jenž se neustále prohlubuje. Toto povolání přestalo být atraktivní pro mladé lidi, především proto, že ti kladou čím dál větší důraz na work-life balance a nemají zájem trávit za volantem čas celý týden, nebo dokonce přes víkend. Řidičům, kteří na trhu práce dostupní jsou, se blíží důchodový věk. Ubývá těch, pro které je tahle práce koníčkem, a ty ostatní je čím dál složitější přesvědčit, aby ji zkusili, a především, aby v ní vydrželi. Chápeme, že příliš atraktivní není ani řada legislativních povinností a na druhé straně restrikcí a kontrol, které s sebou toto povolání přináší. Řidiči si pak často stěžují na nedostatek zázemí, zejména odstavných ploch, kde by mohli strávit povinnou přestávku.
V podstatě logickým vyústěním celé situace je přijímání stále většího množství řidičů cizinců. Ideální řešení to ale není, byť jsou většinou proškoleni, vždy je tu minimálně určitá jazyková bariéra. Naše firma nicméně zatím k tomuto kroku sáhnout nemusela. Máme velmi kvalitní tým stálých řidičů, přičemž polovina z nich u nás působí už více než pět let, a část z nich dokonce více než deset let. Na to jsme opravdu hrdi.
Čím může být právě vaše společnost pro potenciální řidiče atraktivní?
Nabízíme kvalitní zázemí, a to jak fyzické, tak ve smyslu administrativní podpory ze strany dispečerů. Naši řidiči mají k dispozici nadstandardně vybavená auta, která jsou v perfektní kondici, pravidelně udržovaná v autorizovaných servisech. Vědí, že se na nás mohou kdykoliv obrátit a my jsme tu pro ně, dbáme na vřelý a vstřícný přístup. Naší prioritou je pak nabídnout každému řidiči za odvedenou práci odpovídající mzdu.
Na oplátku chceme, aby byl řidič spolehlivý, zodpovědný a ochotný. Představuje jednoho z klíčových reprezentantů firmy a musí na místě, kam veze naši zakázku, udělat za každých okolností dobrý dojem.
Využíváte v rámci chodu celého oddělení logistiky některé softwarové nástroje?
Takovým pojítkem nejen naší dopravy, ale celé firmy, je informační systém designovaný přímo nám na míru. Ten prostupuje všemi odděleními a provází každý náš výrobek od vytvoření objednávky až po expedici k zákazníkovi. Na základě objednávky produktů založené v systému vzniká veškerá dokumentace nutná k přepravě – například nakládkové a dodací listy. Od roku 2021 funguje na našich provozech navigační a odbavovací systém QTir, v rámci něhož plánujeme vykládky a nakládky ve svém areálu, a to jak vlastních, tak externích vozidel. Konkrétní vozidlo se zaregistruje a systém mu následně přidělí čas a v rámci areálu i místo vykládky/nakládky.
QTir velmi ulehčil práci především našim nakladačům. Zároveň otevírá do budoucna možnost nastavit fungování dodávek materiálu na časová okna, tak jako to má v dnešní době stále více firem. Využíváme také externí online aplikaci Webdispečink. Díky GPS systému v ní můžeme sledovat pohyb svých vozidel a výkon řidičů. A podpůrným systémem pro plánování a tvorbu nakládek je software EasyCargo. Ten pomáhá prakticky s poskládáním zakázky do prostoru kamionu tak, aby naše auta nejezdila poloprázdná.
Jaké jsou ohledně dopravy plány vaší společnosti do budoucna?
Naší prioritou je nyní vývoj vlastního logistického systému, jehož cílem je především usnadnit komunikaci s řidiči a také jejich práci. Propojí naše stávající nástroje a automaticky bude přenášet do tabletů řidičů všechny potřebné údaje k přepravám. Zároveň eliminuje manuální vypisování elektronických stazek. V neposlední řadě nový systém ulehčí shromažďování podkladů pro mzdy. Velmi se těšíme na úbytek administračních úkonů a věříme, že systém přinese mnoho pozitivního. Je pro mě symbolem dalšího posunu vpřed.