Opět začíná období, kdy čeští turisté pátrají po levných letenkách v naději, že ušetří za cestovní náklady na své příští dovolené. Přestože first-minute nabídky teď letí, aerolinky mají problém se odlepit od země. Zatímco velcí hráči hledají správný kurz v prostředí ultra-laciné konkurence, nízkonákladové letecké společnosti bojují, aby se s jejich cenami udrželi ve vzduchu.
V posledním týdnu jsme měli možnost nahlédnout pod pokličku dvou významných evropských hráčů – Ryanairu a Wizz Airu. Pokud často létáte, jistě chápete, proč tento byznys funguje.
Problémy, které v současnosti sužují evropské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a Wizz Air, se stávají stále diskutovanějším tématem. Jakub Rochlitz, investiční analytik eToro pro Českou republiku, se v tomto kontextu zaměřil na klíčové faktory, které ovlivňují jejich fungování a budoucnost. V následujícím článku se podíváme na jeho analýzu a komentáře k těmto výzvám, které se mohou výrazně projevit na výkonnosti obou leteckých gigantů.

Kvartální výsledky: Ryanair letí vzhůru, Wizz Air padá
Ryanair ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku překonal očekávání analytiků s meziročním růstem tržeb o 10 % na 8,58 miliardy dolarů. Společnost se pyšní flotilou 600 letadel a agresivně nízkými cenami, které jí pomáhají dominovat krátkým evropským letům.
Na druhé straně Wizz Air investory zklamal. Hodnota jeho akcií se propadla o 10 % a společnost nadále čelí rozsáhlým problémům spojeným s uzemněnými letadly.
Nedostatek letadel brzdí růst
Obě aerolinky se potýkají s problémy způsobenými dodavateli letadel. Ryanair, jako jeden z největších provozovatelů Boeingů 737, trpí zpožděním dodávek kvůli problémům s motory, narušeným dodavatelským řetězcům a stávkám. Z těchto důvodů musela společnost snížit svůj růstový výhled pro fiskální rok 2026 o 4 miliony cestujících na celkových 206 milionů. Geopolitické napětí rovněž komplikovalo provoz obou aerolinek – některé trasy, musely být přesměrovány nebo zcela zrušeny.
Ani Wizz Air to nemá jednoduché. Technické problémy s motory Pratt & Whitney donutily společnost uzemnit až 20 % flotily. Podle odhadů vedení zůstanou tato letadla mimo provoz ještě čtyři až pět let. Výrobní vady odhalené dodavatelem RTX v roce 2023 se týkají až 3 000 motorů, které musí projít servisem.
Tyto potíže zasáhly Wizz Air výrazně více než jeho konkurenci. I proto tak můžeme vidět výrazný rozdíl ve vývoji cen akcií těchto dvou společností. Na první pohled mohou akcie Wizz Air vypadat jako atraktivní investiční příležitost. Dokud však nebude jasnější, jak se zotaví z aktuálních problémů, měli by investoři zůstat obezřetní.

Jakub Rochlitz je investiční analytik a populární investor na platformě eToro, který se zaměřuje na hodnotové investování do perspektivních sektorů, jako je umělá inteligence, zelená energie a reality.
V roce 2023 dosáhl zhodnocení portfolia 25,8 % a své znalosti, inspirovaný ikonami jako Warren Buffett, sdílí prostřednictvím publikací na Seeking Alpha či Yahoo Finance. Jako certifikovaný analytik a student financí na VŠE se aktivně věnuje vzdělávání a zvyšování finanční gramotnosti, zejména mezi mladými investory, a vystupuje na prestižních událostech, včetně Abu Dhabi Finance Week a Prague Money Expo.
Zdroj: Jakub Rochlitz